UNTRR solicită amânarea sancțiunilor pentru sistemul e-Transport până la 1 Iunie 2025
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) cere Ministerului Finanțelor să emită urgent o decizie oficială pentru amânarea aplicării sancțiunilor prevăzute la art. 13¹ lit. d) și e) din OUG nr. 41/2022 până la data de 1 iunie 2025. Solicitarea vizează contravențiile legate de poziționarea vehiculului și utilizarea codului UIT de către conducătorii auto și operatorii de transport.
Deși Ministerul Finanțelor și ANAF au finalizat aplicația e-Transport în iulie 2024, perioada de testare tehnică (15 iulie – 31 august 2024) s-a dovedit insuficientă. Prin urmare, termenul pentru aplicarea amenzilor a fost prorogat în etape, ajungând la 31 martie 2025. Cu toate acestea, numeroase probleme tehnice persistă, afectând capacitatea operatorilor de transport de a respecta noile reguli. API-ul furnizat de MF-ANAF generează erori, blocând transmiterea automizată a datelor și necesitând intervenții manuale, ceea ce implică costuri suplimentare și dificultăți operaționale pe timp de noapte. Codurile UIT nu se asociază corect cu numerele de înmatriculare, iar aplicația se închide automat dacă șoferul pierde semnalul timp de 60 de minute. Mai mult, Ghidul Aplicației Mobile nu este disponibil oficial. Lipsesc instrucțiuni oficiale pentru situații precum descărcarea întârziată a mărfii sau schimbarea remorcilor, generând incertitudini și posibile sancțiuni nejustificate. Lipsa unei versiuni în limba engleză a aplicației și legislației aferente sistemului RO e-Transport face imposibilă utilizarea sa de către transportatorii internaționali.
UNTRR propune ca vehiculele dotate cu tahograful inteligent G2V2 să fie exceptate de la obligația monitorizării prin sistemul e-Transport. Acest echipament, introdus la 21 august 2023, oferă funcționalități avansate, precum înregistrarea automata a trecerii frontierelor și activităților de încărcare/descărcare, fiind conform cu cerințele europene. De asemenea, tahograful G2V1, valabil din 15 iunie 2019 și obligatoriu de înlocuit până la 18 august 2025, ar putea fi o alternativă viabilă.
UNTRR speră că Ministerul Finanțelor va analiza aceste probleme cu responsabilitate și va aproba amânarea sancțiunilor până la 1 iunie 2025, pentru a evita penalizări nejustificate asupra transportatorilor care nu dispun de un sistem funcțional.
Gabriel MICU