World Vision România face cronologia unui an de la prima zi de şcoală online
• elevii fără acces la educație au pierdut 24 de săptămâni de școală • riscuri să asistăm la creșteri record ale ratei de abandon școlar sunt foarte mari • decalajul dintre școlile rurale și cele din mediul urban este în creștere, iar victimele vor fi aproape un milion de copii care învață la sat
Pe 11 martie sa împlinit un an de la declararea oficială a pandemiei și de la prima zi în care școlile din România s-au închis, iar educația a trecut în mediul online. În acest interval de timp, aproape un milion de copii înscriși în învățământ preuniversitar din mediul rural se află în fața unui moment critic, conform organizației World Vision România. Este responsabilitatea noastră, a tuturor, să continue să intervină cu măsuri reale pentru ca acești copii să depășească pierderile de învățare acumulate în perioada în care orele s-au desfășurat online. În caz contrar, cel mai probabil vom asista la creșterea spectaculoasă a abandonului școlar și, în viitor, la rate-record ale șomajului.
World Vision România a făcut și un rezumat în cifre la ultimul 12 luni din fondul românesc de învățământ.
Astfel, 40% dintre elevii din mediile defavorizate, majoritatea înscriși la școlile din mediul rural, nu au făcut școală online, din diverse motive. Anume din cauza problemelor financiare, familiile lor nu le-au putut asigura un smartphone sau un calculator cu care să lucreze; nu au avut conexiune la internet – 1 din 3 sate în care World Vision activează are zone cu semnal slab sau inexistent; profesorii nu au fost pregătiți să predea și să-și examineze elevii online; nu au avut un loc acasă unde să participe la lecțiile online). Drept urmare, elevii care nu au avut acces la internet la pierdut 24 de săptămâni de școală.
Cel mult 70% dintre elevii de clasa a VIII-a din cele mai vulnerabile comunități din mediul rural au participat la Evaluarea Națională. Această statistică ne dovedește că riscul ca rata de părăsire timpurie a școlii să crească este unul foarte mare, în condițiile în care în România abandonul școlar este oricum la al treilea cel mai mare nivel din Europa. Este important să nu-i uităm pe acești copii lăsați în urmă, să-i ajute să continue să fie învețe, iar programele dedicate lor sunt esențiale. Jumătate din elevii care au participat la examenul de Evaluare Națională a obținut nota sub 5 la matematică.
Efectele pandemiei au fost resimţite inclusiv de familiile acestor copii. În vara anului trecut, 60% dintre părinţi nu au lucrat, iar 50% dintre familii nu au avut alimente şi produse de bază. În aceste condiţii, nu mai poate surprinde faptul că 91% dintre toţi copiii au fost afectaţi din punct de vedere psihologic şi că mai bine de o cincime dintre copiii de la sat consideră că nu sunt niciodată sau sunt doar uneori fericiţi.
La începutul anului 2021, în continuare 237.000 de elevi nu aveau acces la internet şi 287.000 de elevi nu aveau echipamente pentru şcoala online. După decizia de redeschidere a şcolilor, peste 80% dintre profesori încă spun că au nevoie de formare în domeniul educaţiei digitale, doi din trei profesori afirmă că este necesar un ghid standardizat pentru educaţie remedială, iar aproape jumătate dintre profesorii din mediul rural care au răspuns unui sondaj al Fundaţiei World Vision România consideră că elevii lor au pierdut din materie în pandemie.
Ca răspuns de urgenţă la această criză, World Vision România a realocat fonduri pentru a susţine peste 24.000 de copii din programele sale cu alimente, produse de igienă, burse şi programe de educaţie remedială, pentru recuperarea materiei pierdute. Peste 5.000 de copiii au primit tablete pentru a învăţa online, iar 4.000 de elevi susţinuţi de World Vision au recuperat în curtea şcolii o parte dintre orele pierdute. Programele de educaţie ale fundaţiei au condus la o rată de promovare la examenul de Bacalaureat a elevilor susţinuţi de World Vision România de 95%, iar peste 50% dintre copiii din programele de educaţie remedială şi-au îmbunătăţit rezultatele şcolare. „Acesta este tabloul general al învăţământului din România: cu decalaje în creştere între învăţământul de la oraş şi cel din mediul rural, între cei care au şi cei care nu au acces la resurse, decalaje care practic condamnă aproape un milion de copii la o bătălie pentru viitor în care pornesc cu şanse în minus. Şi pe care o pot pierde dacă nu intervenim cât mai repede şi cât mai adaptat nevoilor fiecărui copil”, a declarat Mihaela Nabăr, directorul executiv al World Vision România.
Diana ARON