Un sfert dintre elevii de liceu sunt în afara școlii, radiografia unei crize educaționale majore
Un sfert dintre copiii români de vârstă liceală, adică 25,03%, se aflau în afara sistemului educațional în anul școlar 2022-2023. Această statistică îngrijorătoare scoate la iveală discrepanțe uriașe între zonele geografice ale României, în timp ce rata de părăsire timpurie a școlii variază semnificativ între mediul urban și rural. Potrivit datelor centralizate de Salvați Copiii România, în marile orașe rata este de doar 3,3%, dar în mediul rural atinge un alarmant 27,5%.
Cifrele arată clar o tendință ascendentă a abandonului școlar. În orașele mici și suburbii, rata de părăsire timpurie a școlii este de 14,3%, de patru ori mai mare decât în marile orașe. De asemenea, aproape 16% dintre copiii de vârstă gimnazială nu au frecventat școala în anul școlar trecut, iar 16,6% dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani nu au finalizat mai mult decât studiile gimnaziale – cel mai ridicat procent din ultimii șase ani. Această situație este îngrijorătoare nu doar prin prisma cifrelor brute, ci și din cauza efectelor pe termen lung asupra integrării sociale și economice a tinerilor. România înregistrează deja un procent ridicat de tineri care nu reușesc să își continue studiile sau să intre pe piața muncii. Pe lângă diferențele geografice, sistemul educațional din România este profund marcat de inegalități socioeconomice. Statutul social și economic al elevilor influențează performanțele acestora într-o măsură covârșitoare. În România, variația de performanță explicată prin acest factor atinge 25,8%, în comparație cu media OCDE de 15,5%.
Rezultatele la testele PISA, unde România înregistrează procente alarmante de elevi cu competențe scăzute la matematică (48,6%), științe (44%) și lectură (41,7%), reflectă și ele aceste inegalități. Diferența de performanță între elevii cei mai avantajați și cei mai dezavantajați a crescut cu echivalentul unui an de școală între 2018 și 2022. Pe lângă inegalitățile sociale, există o criză legată de percepția elevilor față de relevanța educației. Un studiu realizat de Salvați Copiii a arătat că peste jumătate dintre elevi (55,1%) își doresc să părăsească România, iar un procent semnificativ (peste o treime) dorește să-și continue studiile în străinătate. Totodată, mai puțin de o treime dintre elevi mai consideră că ceea ce învață la școală le va fi de folos în viitor, o scădere dramatică față de situația din urmă cu 10 ani.
Starea emoțională a elevilor este influențată și de climatul din școli, marcat de violență și bullying. Aproape 82% dintre elevi au fost martori ai fenomenului de bullying, iar 49% au fost chiar victime. De asemenea, 22% dintre elevi afirmă că au fost jigniți de profesori, iar 5% au declarat că au fost bătuți. Deși educația este teoretic gratuită, părinții cheltuie sume considerabile pentru meditații și pregătire suplimentară, mai ales în mediul urban, unde costurile sunt cu 30-40% mai mari. În mediul rural, mulți părinți nu își permit aceste cheltuieli, ceea ce accentuează și mai mult diferențele de performanță între elevi. Pentru a combate aceste probleme, Salvați Copiii România propune o serie de măsuri: modernizarea infrastructurii școlare, extinderea programelor de tip „Școală după școală”, crearea de creșe și grădinițe în mediul rural, întărirea serviciilor sociale și stimularea cadrelor didactice performante.
Doar printr-o abordare integrată, care să implice și sprijinul autorităților și al societății civile, România va putea reduce disparitățile din educație și va oferi copiilor șanse reale la un viitor mai bun.
Cristina ANDREI