„Sunt convinsă că şi actualul ministru consideră că ar trebui mai mulţi bani la învăţământ”
Consiliul Naţional al Elevilor (CNE) condamnă subfinanţarea educaţiei şi solicită creşterea finanţării învăţământului la 4,7% din PIB, cât este media europeană a alocării bugetare pentru acest sector. Demersul a venit ca urmare a faptului că, la finele anului trecut, a fost publicat un proiect de Ordonanţă de urgenţă cu privire la prorogarea unor termene de aplicare a unor dispoziţii legale, inclusiv prevederea referitoare la alocarea a 6% din PIB pentru domeniul Educaţiei. Elevii atrag atenţia că „Educaţia din România nu este o Cenuşăreasă” şi încă o dată guvernanţii subfinanţează învăţământul, aşa cum se întâmplă din 2011, de când există Legea educaţiei naţionale.
Referitor la acest aspect, Luminiţa Barcari (deputat PNL Ialomiţa) subliniază că, atunci când s-a discutat bugetul pe ministere, într-adevăr, s-a făcut un calcul la Ministerul Educaţiei. Nu dispune de nişte cifre exacte, dar ştie că sunt foarte multe proiecte pe educaţie care înseamnă sume de bani alocate. Apoi, mai sunt şi sumele ce vin prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Este vorba de proiectele pe care le vor câştiga şcolile, ce vor contribui, de asemenea, la finanţarea învăţământului. „Se făcuse un calcul – nu ştiu acum exact cifrele – şi mi se pare că eram undeva la 4 şi ceva la sută, cu toate sumele de bani, nu numai din buget. Aici intră şi fondurile europene, PNRR şi alte surse. Dar, într-adevăr, tot nu se ajunge la procentul de 6%…Stai câteodată şi te întrebi…Legea Educaţiei Naţionale a suferit atâtea modificări, de când a fost adoptată, încât chiar e nevoie de o altă lege. Eu însămi am făcut două modificări la ea, pentru că nu se mai potriveşte cu situaţia actuală. Este clar. Multe prevederi de acolo nici nu fuseseră puse în practică”, a precizat la Radio Fresh FM, în cadrul emisiunii „Subiectul Zilei”, Luminiţa Barcari.
Printre altele, elevii susţin că cea mai mare parte dintre motivele pentru care şcoala românească eşuează este reprezentată de o subfinanţare cronică. Mecanismul e simplu – cu cât sunt mai puţini bani pentru educaţie, cu atât şansele elevilor de a se integra în societate şi în piaţa muncii sunt mai mici. De aceea este necesar ca autorităţile să prioritizeze educaţia şi să o considere un sector indispensabil cu o finanţare adecvată.
Parlamentarul ialomiţean este total de acord cu doleanţele elevilor şi, de-a lungul mandatului, a susţinut, cu toate puterile, învăţământul. „Eu nu pot decât să fiu de acord. Este domeniul meu de activitate, în care am muncit atâţia ani. Am atras mereu atenţia că educaţia trebuie să beneficieze de o finanţare adecvată, indiferent de cine a fost la guvernare, indiferent dacă am supărat sau nu pe cei care s-au aflat la putere. Dar eu sunt convinsă că şi actualul ministru consideră că ar trebui mai mulţi bani la învăţământ. Ideea este că nu prea avem de unde. Bugetul este acesta de care dispunem acum… Noi vrem acum, în momentul ăsta, ca un guvern să facă tot ce nu s-a realizat în 30 de ani. De început, s-a început. Cu toată critica, pe care eu o îndrept asupra guvernanţilor, nu trebuie să uităm şi ceea ce se face. Valoarea investiţiilor a crescut în ultimii ani. Ne trebuie şi infrastructură, că altfel de unde să vină investitori. Trebuie ca şcolile să fie reabilitate. Ori, sunt proiecte şi programe în acest sens. Dacă mergem în toate şcolile din Ialomiţa, vedem că acestea chiar arată bine. Dar, aici, trebuie să stimulăm cadrele didactice pentru că altfel nu vom mai avea cu cine să lucrăm în câţiva ani. Iar asta o faci cu bani, alocând procentul stipulat de lege. Însă, să trecem cu bine şi de pandemie, că, după aceea, chiar nu vom mai avea nicio scuză. S-au făcut mari împrumuturi, în ultimii ani, ca să ne menţinem pe linia de plutire şi să anulăm efectele produse de pandemie, în toate sectoarele. S-au luat nişte măsuri şi au fost binevenite. Deci, nu putem să facem, din bugetul pe care îl avem, totul deodată”, a mai adăugat Luminiţa Barcari, deputat PNL Ialomiţa.
Ramona BUTNARIU