STUDIU World Vision România: 2 din 10 copii de la sate nu au suficientă mâncare
World Vision România a lansat cel de al șaselea raport „Bunăstarea Copilului din Mediul Rural”, cel mai complex studiu despre viața copiilor și familiilor din satele României. Pentru a le ajunge banii de la o lună la alta, peste jumătate dintre familiile din mediul rural (52%) au cumpărat anul trecut alimente mai ieftine. Ori au cumpărat aceleași alimente, dar în cantități mai
mici (48%). Tot din cauza neajunsurilor, aproape una din zece familii (8%) de la sate și-a retras copiii de la școală: mai mult de dublu față de 2012 (3%). În aceste circumstanțe dificile, doi din zece copii afirmă că familia le asigură doar uneori sau nu le asigură niciodată suficientă mâncare, iar 14% dintre adolescenți (unu din șase) se duc frecvent sau întotdeauna la culcare nemâncați. Pentru 9% dintre ei este ceva obișnuit. Unul din zece copii de la sate este în afara sistemului de educație. Aproape un copil din zece (9%) din mediul rural nu frecventează în prezent nicio instituție de învățământ. În altă ordine de idei, 88% dintre adulții din mediul rural au absolvit cel mult o școală postliceală. Una dintre problemele majore cu care se confruntă copiii de la țară este lipsa ajutorului atunci când nu se descurcă la lecții ceea ce duce la rezultate școlare slabe, acesta fiind un alt factor care determină abandonul școlar. Aproape un sfert (24%) nu primește ajutor de la nimeni atunci când nu se descurcă la teme.
Din cauza neajunsurilor, și accesul adolescenților la educație este limitat. Mai mult de unu din trei adolescenţi (37%) lipsește de la şcoală uneori sau întotdeauna pentru că trebuie să lucreze în gospodărie. Media zilnică de lucru este de două ore, ceea ce combinat cu programul de școală, navetă și teme încarcă extrem de mult programul adolescenților: 46% dintre ei acuză oboseală din cauza faptului că muncesc. Alături de sărăcie, lipsa de atractivitate a școlii reprezintă o altă cauză a abandonului școlar din mediul rural. Aproape jumătate (47%) dintre adolescenți spun că nu le place școala niciodată sau le place doar uneori.
De asemenea, lipsa de informare și conștientizare în rândul adulților cu privire la drepturile și siguranța copiilor este alt fenomen extrem de grav. 42% dintre adulți recunosc că nu ar ști ce să facă dacă ar afla de un caz de abuz sau neglijare a unui copil din comunitate, iar mai bine de un sfert (28%) dintre părinți nu ar ști ce să facă dacă propriul copil ar fi victima unui abuz sau neglijențe. În același timp, patru din zece adolescenţi spun că părinţii îi tratează mai rău decât pe ceilalţi copii din gospodărie. Cât despre gradul de siguranță la școală, un copil din cinci spune că violenţa este prezentă într-o proporție mare sau foarte mare în unitatea sa de învățământ. Totodată, trei din zece elevi spun că profesorii îi tratează mai rău decât pe ceilalți copii din clasă uneori sau întotdeauna. Lipsa siguranței pe care o resimt copiii nu este cauzată doar de familie și de școală, ci de întreaga
comunitate. 30% dintre adolescenți se simt expuși unor riscuri, principalele motive pentru care nu se simt în siguranță fiind persoanele din comunitate care consumă alcool și sunt violente. Mai mult, aproape unu din trei adolescenți nu ar aborda autoritățile dacă ar fi victima unor violențe. Iar principalele motive sunt lipsa de încredere în reprezentanții autorităților, teama de a fi judecați de familie și accesul limitat la servicii de sprijin. Sănătatea copiilor și adolescenților din mediul rural. Aproape o treime (31%) dintre copiii de la sate declară că niciodată sau doar uneori se simt puternici și sănătoși. Starea precară de sănătate a celor mici este asociată cu lipsa accesului la servicii medicale de bază în mediul rural: aproape jumătate (45%) dintre mame nu le-au făcut niciodată analize medicale copiilor lor.
Din punct de vedere al perspectivelor pe care le au adolescenții, 58% dintre ei și 52% dintre copii își doresc să fie sănătoși; 30% dintre adolescenți și copii își doresc să se simtă iubiți sau îngrijiți de părinți; 18% dintre adolescenți și 25% dintre copii își doresc o casă mai mare sau mai modernă.
Rezultatele studiului „Bunăstarea Copilului din Mediul Rural”, au fost prezentate luni, 30 mai, în apropiere de Ziua Internațională a Copilului, într-o amplă dezbatere organizată la Senatul României (Comisia pentru învățământ din Senat fiind partener în organizarea evenimentului). La conferință au uat cuvântul, printre alţi invitaţi, Monica-Cristina ANISIE, preşedinta Comisiei pentru învăţământ din Senatul României, Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației, Natalia-Elena INTOTERO, preşedinta Comisiei pentru învăţământ din Camera Deputaţilor, Dragoş PÎSLARU, membru al Parlamentului European, Preşedinte al Comisiei pentru Ocuparea forței de muncă și Afaceri Sociale, Vişinel BĂLAN, vicepreşedinte Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie şi Mihaela NABĂR, director executiv, World Vision România.
Copiii din World Vision România lansează campania “Copiii vor Puterea” şi prezintă în Senatul României Programul Copiilor pentru Bunăstarea lor. După prezentarea rezultatelor raportului, două eleve parte din programul “Vreau în clasa a 9-a” derulat de World Vision România pentru liceenii din mediul rural au prezentat Programul Copiilor pentru Bunăstarea lor, reprezentând vocea copiilor din satele României. Copiii şi adolescenţii din mediul rural solicită: programe de educatie remedială şi masa caldă; programe de intervenţie pentru elevii de liceu; extinderea programelor de educatie parentală de tip “Şcoala Părinţilor”; operaționalizare grupurilor de acțiune anti-bullying de la nivelul fiecărei școli, formate din psihologi, consilieri, profesori, părinți și elevi; participarea copilului în procesul de luare a deciziilor să fie clar și specific definită în legislație; în cadrul disciplinelor existente în curriculum să fie rezervate, obligatoriu, ore dedicate informării tuturor copiilor cu privire la drepturile și obligațiile lor.
Petruța RIDICHE