Start în Educație: transformând viețile copiilor și părinților prin lectură și educație timpurie
În România, o proporție semnificativă de părinți din mediile defavorizate se confruntă cu dificultăți în implicarea în activitățile educaționale ale copiilor lor, arată un studiu realizat de World Vision România și Fundația OMV Petrom în cadrul proiectului „Start în educație“. Conform acestei cercetări extinse, 42% dintre părinți se implică doar ocazional, rar sau deloc în activitățile precum lectura. Un alt aspect preocupant subliniat de studiu este lipsa cărților și a materialelor educaționale în grădinițe, menționată de aproape 40% dintre părinți. Această problemă este amplificată în mediul rural, unde, potrivit unui sondaj World Vision România din 2023, 6 din 10 școli nu dispun de o bibliotecă. În cazurile în care aceasta există, de multe ori este închisă sau nu este dotată cu resurse adecvate.
Ziua Națională a Lecturii, celebrată pe 15 februarie, devine în zonele rurale un prilej de conștientizare a problemelor cu care se confruntă școlile și grădinițele. În acest context, proiectul „Start în educație“ își propune să aducă schimbări semnificative în ceea ce privește educația timpurie și promovarea lecturii în rândul copiilor defavorizați. În primul an al proiectului, prin intermediul kit-ului educațional «Ghiozdănel cu viitor», 60.000 de cărți au ajuns la copiii din medii defavorizate. Impactul a fost impresionant, peste 70% dintre părinți indicând cărțile ca fiind printre obiectele de interes deosebit pentru copiii lor. De asemenea, 95% dintre părinții participanți la sesiunile de educație parentală oferite prin proiect au devenit mai implicați în dezvoltarea și nevoile copiilor lor. Pe parcursul anului școlar 2023-2024, proiectul continuă să ofere resurse educaționale, aducând în ghiozdănele cu viitor alte 60.000 de cărți pentru copiii preșcolari. În plus, atelierele de educație parentală și tutorialele „Start în educație“ vor informa părinții despre beneficiile cititului și modalitățile de a ghida copiii în procesul de învățare și descoperire.
„Start în educație“ se remarcă ca fiind cel mai amplu proiect de educație timpurie din România, desfășurat în peste 900 de comunități defavorizate din 41 de județe. Peste 120.000 de copii primesc „Ghiozdănelul cu viitor“, peste 23.000 de părinți participă la atelierele „Școala părinților“, 3.500 de educatori beneficiază de cursuri de formare, iar 1.500 de grădinițe sunt echipate cu kit-ul de materiale educaționale ABC Grădi. Lectura timpurie nu este doar o modalitate simplă de consolidare a relației părinte-copil, ci aduce și numeroase beneficii în dezvoltarea mentală și emoțională a copiilor. Cititul cu voce tare contribuie la dezvoltarea creierului și a competențelor lingvistice, stimulează creativitatea și ajută la construirea unei rețele bogate de cuvinte. De asemenea, introduce concepte precum culori, forme, cifre și litere într-un mod distractiv.
Mihaela Ciorăscu, formator în cadrul proiectului, subliniază că „lectura îl conectează pe copil profund cu părintele, întărind relația dintre aceștia. Totodată, lectura îl ajută pe copil să se familiarizeze cu sunetele, cuvintele, îi dezvoltă inteligența emoțională, imaginația, memoria, îi insuflă dragostea pentru literatură și îi stârnește curiozitatea“. Prin încurajarea lecturii la vârsta preșcolară, copiii devin ca niște bureți, absorbind informații și modele comportamentale din mediul înconjurător. Lectura îi ajută să-și dezvolte abilitățile de comunicare, să înțeleagă lumea într-un mod pozitiv și constructiv, și să-și deschidă drumul către succesul academic și personal în viitor.
Proiectul „Start în educație“ rămâne o sursă de speranță și schimbare în viețile copiilor și părinților din mediile defavorizate, demonstrând că investiția în educație timpurie și lectură poate avea un impact profund și durabil.
Marius BĂDRĂGAN