Sprijin pentru Educație: programul de meditații și motivare a elevilor defavorizați
Educația este cheia pentru un viitor prosper, dar accesul la aceasta poate fi dificil pentru elevii proveniți din medii defavorizate socio-economic. Recent, World Vision România a făcut publice date îngrijorătoare, evidențiate de Institutul de Științe al Educației (ISE), privind participarea redusă a acestor elevi la examenele naționale, în special la Bacalaureat. Analiza scoate în evidență nevoia de sprijin concret, mai ales pentru adolescenții aflate în risc școlar și proveniți din familii cu resurse limitate.
Conform cercetărilor realizate de World Vision România, cauzele neparticipării elevilor la examenul de Bacalaureat sunt diverse și adânc înrădăcinate în condițiile socio-economice dificile. Aproximativ 38% dintre familii se confruntă cu dificultăți financiare lunare, iar 2 din 10 părinți nu își susțin copiii să continue studiile după clasa a VIII-a. Un aspect semnificativ este și lipsa unor modele educaționale în comunitățile rurale, unde doar 4 din 10 adulți au absolvit Bacalaureatul.
Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România, a salutat inițiativa Ministerului Educației de a realiza cercetări care să analizeze nu doar rezultatele copiilor care participă la examenele naționale, ci și situația celor care nu ajung să se înscrie. Aceasta a subliniat necesitatea unor analize mai profunde, atât calitative, cât și cantitative, pentru a identifica cu precizie factorii care contribuie la abandonul școlar și analfabetismul funcțional.
World Vision România a dezvoltat programul “Vreau în clasa a 9-a” începând cu anul 2008, oferind sprijin real adolescenților defavorizați. Programul include meditații, mentorat, activități de educație non-formală, consiliere în carieră și acoperirea cheltuielilor esențiale. Aceste inițiative sunt condiționate de obținerea unei medii minime de 7.00, încurajând astfel elevii să se dedice învățării constante.
În lupta împotriva abandonului școlar, ISE propune acordarea unui sprijin financiar sub formă de tichete pentru acoperirea costurilor cu pregătirea particulară pentru Bacalaureat (meditații). De asemenea, institutul recomandă organizarea unui program național de motivare a adolescenților pentru a participa la Bac. Programul „Vreau în clasa a 9-a“ a avut un impact semnificativ, susținând peste 1000 de adolescenți din medii vulnerabile. Rata de reușită la Bacalaureat a acestor elevi a depășit 83%, cu aproape 1 din 5 elevi obținând note peste 9, iar 19 copii reușind să obțină nota 10 la cel puțin una dintre probe.
Educația este o sursă de speranță și progres, iar sprijinul acordat adolescenților proveniți din medii defavorizate este crucial. Prin programe precum „Vreau în clasa a 9-a“, se pot realiza schimbări reale în viețile acestor tineri. Este imperativ ca inițiativele de cercetare și soluțiile concrete să continue, iar colaborarea dintre organizații, autorități și comunități să se intensifice pentru a asigura accesul echitabil la educație pentru toți elevii.
Cristina ANDREI