Sondaj World Vision România: profesorii identifică obstacole și propun soluții pentru îmbunătățirea sistemului educațional
Un recent sondaj realizat de World Vision România a scos la iveală șase obstacole semnificative care împiedică profesorii să obțină performanțe mai ridicate în procesul educațional. Acest studiu a fost desfășurat prin intermediul proiectului „Inspectoratul Școlar Civic“, o platformă de consultare online ce a adunat peste 3.000 de cadre didactice în efortul de a contribui la formularea politicilor publice. Potrivit rezultatelor sondajului, 96% dintre profesorii chestionați își doresc să fie consultați privind deciziile în educație, subliniind astfel importanța implicării lor în procesul decizional. Această nevoie a fost abordată prin lansarea proiectului „Inspectoratul Școlar Civic“ în 2022, o inițiativă menită să creeze o comunitate online unde profesorii, elevii și părinții pot oferi feedback și propuneri privind schimbările din sistemul educațional.
De la lansare, platforma a adunat peste 3.000 de profesori care au fost implicați în consultări referitoare la teme precum noile legi ale educației, proiecte europene în școli, abandonul școlar, violența în școli, greva profesorilor și începutul de an școlar. Rezultatele consultărilor au stat la baza campaniilor de advocacy ale World Vision România, transmise către mass-media și Ministerul Educației. Printre obstacolele majore identificate de profesori se numără o programă considerată prea încărcată sau inadecvată (66%), obligațiile birocratice excesive (35%) și lipsa dotărilor digitale în școli (30%). Alte probleme semnalate includ lipsa de implicare a părinților și problemele socio-economice ale familiilor elevilor (25%), precum și sprijinul scăzut din partea ministerului, manifestat prin decizii fluctuante (24%).
În cadrul unei conferințe online organizate în parteneriat cu Edupedu, profesorii au prezentat cinci propuneri direct din școli către reprezentanții Ministerului Educației. Acestea includ îmbunătățirea site-urilor web ale inspectoratelor școlare, diseminarea bunelor practici între școli, crearea unui plan național pentru încurajarea lecturii, extinderea programelor de tip «școală-după-școală» și dezvoltarea de parteneriate cu agenții economici pentru sprijinirea integrării profesionale a elevilor. Mihaela Nabăr, director-executiv World Vision România, a subliniat importanța recunoașterii și valorificării dorinței profesorilor de a fi implicați în schimbările din educație. „Vocea profesorilor este fundamentală în modelarea viitorului educației, iar noi, la World Vision România, ne asumăm rolul de a fi o punte între profesori și factorii de decizie“, a declarat Nabăr.
Profesorii interesați să se alăture proiectului pot să se înscrie pe platforma „Inspectoratul Școlar Civic“ la adresa: https://www.iscivic.ro/. Proiectul este derulat de Fundația World Vision România cu sprijinul financiar al Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.
Cristina ANDREI