„Se doreşte ca doar în cazuri extreme să se ajungă la spital”

• spune Mihai Geantă, directorul CJAS Ialomița

Pe lângă activitate de zi cu zi, care prezintă rapoarte ale furnizorilor de servicii medicale, validări din partea Casei de Asigurări de Sănătate a serviciilor medicale, decontări, relație cu asigurări, celelalte activități de zi cu zi, CJAS Ialomița (Casa Județeană de Asigurări de Sănătate) are de realizat și contractarea, care trebuie finalizată până la sfârșitul lunii. Este o activitate foarte complexă, ce presupune un volum mare de lucru, în sensul procedurilor pe care trebuie să le practici, astfel încât să fie întrunească diverse comisii. Deja, pentru perioada 1 – 31 iulie, CJAS Ialomița a încheiat acte adiționale cu peste 330 de furnizori de servicii medicale pentru a acoperi luna iulie pe baza actelor normative vechi și, concomitent, în această perioadă, va face demersurile necesare pentru încheierea contractării cu furnizorii care depun cereri și cu cei care există cu cei care sunt noi și vor să intre în relație contractuală cu Casa de Asigurări. Astfel a declarat Mihai Geantă, directorul Casei de Asigurări de Sănătate Ialomița la Fresh FM, în cadrul emisiunii „Subiectul Zilei”.

Acesta a mai adăugat că bugetul este un capitol de care Casa de Asigurări ține cont în mod principal, pentru că în baza lui lansează servicii medicale pe toate domeniile de asistență medicală. De asemenea, directorul CJAS a enumerat, pentru ascultătorii postului de radio Fresh FM, toate aceste domenii pentru care sunt alocate fondurile. Este vorba despre asistență medicală primară, asistență medicală secundară, unde sunt medicamente de specialitate (clinici) și asistență medicală terțiară (spitalele). La acestea se adaugă și investigațiile paraclinice, analiza la laborator – Rezonanță Magnetică Nucleară (RMN), Tomografie Computerizată (CT), radiografii, ecografii și asistență cu ambulanțele private care transportă pacienții netransportabili în sectorul public la și de la locul domiciliului.

De asemenea, a mai menționat îngrijirile la domiciliu, bazele de recuperare și tratament ale pacienților, spitalele care au bază de tratament și program național de sănătate.

„Aici la programul de sănătate vom merge pe normele vechi și pentru contractul vechi și vor fi, până la 31 decembrie, funcționale cele de acum. Hotărârea de guvern 696 a aprobat noul contract cadru, care, împreună cu normele metodologice aprobate prin normă ministrului sănătății și ale președintelui Casei Naționale de Asigurări, completează prevederile legale în acest sens. Contractul cadru, la pachete de servicii, are un pachet minim de servicii medicale, atât în ​​asistență medicală primară, cât și în asistență medicală clinică, la spitale. La celelalte domenii de asistență medicală, cei care nu sunt asigurați un pachet minim de servicii medicale, inclusiv consultații pentru urmărirea lăuziei, la patru săptămâni de la naștere ”, a adăugat Mihai Geantă.

Acesta a vorbit și despre celălalt pachet de servicii de bază, ce cuprinde noutățile care au fost evidențiate, recomandate pentru îngrijiri medicale la domiciliu și recomandare de dispozitive medicale pentru personalizate și incontinență urinară. Inclusiv consultație pentru mărirea lehuziei de la patru săptămâni de la naștere se acordă la domiciliu. În categoria serviciilor adiționale, pe lângă cele care pot fi acordate de un medic de familie, în baza unui act adițional încheiat cu Casa de Asigurări de Sănătate, au fost introduse și servicii adiționale care vor putea fi acordate de medicul de familie conform curriculumului de pregătire . Serviciile vor fi decontate prin tarif pe serviciu exprimat în puncte.

De asemenea, se pot alege după acordul de distanță a consultațiilor pentru afecțiuni cronice, precum și a consultațiilor pentru bolile cu potențial epidemic care necesită izolare. Mai mult, în ambulatorul clinic, se prevede o serie de alte servicii, cum sunt proceduri diagnostice de complexitate superioară, având în vedere dificultăți sporite de realizare în ambulatorul clinic de specialitate de proceduri precum endoscopii digestive și altele, care duc la depistarea timpuriei a cancerului , a afecțiunilor gastro-enterologice etc. Sa se poate, de asemenea, posibilitatea acordării distanței pentru depistarea afecțiunilor cronice, care, de fapt, a rămas chiar din perioada stării de urgență și a stării de alertă. În legătură cu această măsură, directorul CJAS spune că sa dovedit a fi viabilă, pentru a nu mai fi puși pe drum pacienți care au o stare de sănătate stabilă fără modificări deosebite și pot să beneficieze de consultații de la distanță. „Se dorește ca doar în cazuri extreme să ajungă la spital. Se doresc, astfel, stimularea acestor segmente de medicină pentru a se reduce costurile, pentru că știm că acolo sunt foarte mari, în asistență medicală din spitale. Bugetul are o creștere ușoară conform ratei inflației, iar serviciul se caută să se diminueze în alte sectoare. Va avea loc o redistribuire a fondurilor și se urmărește să se meargă pe tratament în ambulatoriu, pentru că acesta este considerat a fi mai eficient, pentru că, așa, pacientul rămâne acasă și ia tratament din ambulatoriu și nu mai încarcă activitatea spitalicească, unde normal că sunt costuri mai mari. Cazarea hotelieră în spitale și tratamentul de acolo sunt mai multe costisitoare. De asemenea, și celelalte specialități au diverse prevederi, inclusiv îngrijiri la domiciliu ”, mai informează Mihai Geantă, adăugând că se dorește eliminarea birocrației și transmiterea informațiilor online, astfel încât medicamentele să meargă cât mai puțin de la locul în care au cabinet până la localitate sau în altă localitate.

Acesta a mai transmis că documentele necesare pentru înscrierea online la contractele se găsesc, în ordinea în care trebuie trimise, pe site-ul Casei Județene de Asigurări de Sănătate. Dosarele vor fi analizate, conform unui grafic, în cadrul întâlnirilor cu furnizorii de servicii medicale, cu medicamente de familie, de specialitate, cu paraclinici și așa mai departe.

Esențial despre acest contract cadru este că a fost aprobat de Guvern, iar fiecare specialitate are responsabilitatea de a-și asuma noile prevederi, legat de tarife, număr de investiții care pot intra în buget, spitalizarea continuă-câte internații se vor face în funcție de paturile aprobate etc. În prezent, la nivelul județului Ialomița, sunt 775 de paturi. „Vom discuta și vom acorda numărul de paturi pe fiecare spital în parte. Noi sperăm să le menținem pe toate pe care le-au avut spitalele noastre până acum ”, a concluzionat directorul CJAS Ialomița.

Petruța RIDICHE

CATEGORII
Împărtășească Acest

COMENTARII

Wordpress (0)
Disqus (0 )