Salvaţi Copiii România derulează un amplu program antibullying, în 60 de grădiniţe, cu sprijinul Fundaţiei OMV Petrom
• 78% dintre educatori trebuie să gestioneze situaţii de bullying la grupă
Organizaţia Salvaţi Copiii România, cu sprijinul Fundaţiei OMV Petrom, desfăşoară programul „Să fim prieteni – Fără Bullying” – un program de prevenire a bullying-ului, cu o metodologie dezvoltată de Mary Foundation şi Salvaţi Copiii Danemarca – în 60 de grădiniţe din Bucureşti şi din ţară.
Mai concret, 600 de specialişti din grădiniţe – educatori, directori şi consilieri – au fost deja formaţi să utilizeze metodologia programului şi, pe parcursul anului şcolar 2023 – 2024, vor lucra cu 8.800 de copii preşcolari şi cu părinţii acestora pentru a crea comunităţi educaţionale incluzive şi sigure şi a-i ajuta pe copii să aibă relaţii pozitive. Studiul preliminar efectuat în cadrul programului arată că 78% dintre educatori trebuie să gestioneze situaţii de bullying la grupă şi 35% dintre educatori au în grupă copii care ocazional nu au cu cine să se joace.
Programul Să fim prieteni – Fără Bullying are la bază cercetări de ultimă oră şi este fundamentat pe patru valori – toleranţă, respect, grijă şi curaj. Pentru implementarea programului, cele 60 de grădiniţe beneficiază de formarea specialiştilor şi primesc o valiză cu resurse ce conţine instrumente educaţionale specifice: ursuleţul prietenos, ghiduri pentru specialişti, cărţi cu activităţi, cartonaşe de conversaţie, fişe cu exemple care stau la baza conversaţiilor cu copiii – video proiect aici. Cu ajutorul acestora, copiii învaţă să-şi exprime emoţiile, dezvoltă o înţelegere mai profundă a propriului rol în interacţiunile cu prietenii, iar grupul de copii ca întreg este întărit. Prin folosirea materialelor, prin implicarea în numeroase conversaţii şi activităţi de grup, copiii, părinţii şi specialiştii învaţă cum să gestioneze tachinarea şi bullying-ul.
De asemenea, deoarece adulţii sunt modele importante pentru copii în viaţa lor socială, programul conţine instrumente de lucru pentru cadre didactice şi părinţi. Periodic vor fi organizate întâlniri pentru crearea unui mediu social pozitiv în cadrul grupului de părinţi. Activităţile desfăşurate cu aceştia urmăresc dezvoltarea abilităţilor parentale cu scopul reducerii riscului de abuz şi neglijare, precum şi stimularea cooptării părinţilor în dezvoltarea de strategii de prevenire şi combatere a bullying-ului împreună cu specialiştii din grădiniţe.
Metodologia programului a fost dezvoltată de Mary Foundation şi Salvaţi Copiii Danemarca, fiind pilotată cu succes şi adaptată de Salvaţi Copiii România, cu rezultate vizibile în ceea ce priveşte îmbunătăţirea relaţiilor dintre copii şi dintre copii şi adulţi. Activităţile specifice metodologiei pot fi incluse cu uşurinţă în rutina zilnică şi urmăresc întărirea relaţiilor sociale ale copiilor. Filozofia pe care se întemeiază este că relaţiile pozitive dintre copii încă de la vârsta preşcolarităţii previn excluderea şi bullying-ul. Impactul intervenţiei va fi măsurat pe tot parcursul anului şcolar, iar rezultatele vor fi folosite pentru a îmbunătăţi şi extinde ediţiile din anii următori. Studiul preliminar a fost derulat pe un eşantion de 300 de specialişti (educatori, consilieri, directori) incluşi în program şi 2.315 părinţi. „Fenomenul de bullying poate lua diverse forme şi se manifestă şi printre copiii mici din grădiniţe, unde principala preocupare este dezvoltarea abilităţilor sociale. Este crucial să prevenim şi să-i învăţăm pe copii cum să fie empatici, de la vârste fragede, pentru a nu ajunge în situaţii critice. Experienţa echipei Salvaţi Copiii în implementarea Să fim prieteni – Fără Bullying sugerează că este nevoie de o abordare sistematică şi pro activă în vederea promovării stării de bine a copiilor dar şi pentru gestionarea conflictelor, astfel încât programul să elimine comportamentul de bullying pe termen scurt şi, pe termen lung, să ducă la crearea unei culturi incluzive, plină de compasiune, în care valorile şi filozofia programului au devenit o parte firească a convenţiilor sociale”, a declarat Gabriela Alexandrescu, preşedintele executiv al Organizaţiei Salvaţi Copiii România. „Conform statisticilor, fenomenul de bullying ia amploare în România, de aceea considerăm că este necesar să intervenim cât mai devreme, astfel încât să sprijinim copiii să-şi exprime emoţiile într-un mod sănătos. Capacitatea copiilor de învăţare depinde într-o mare măsură de starea lor emoţională. Susţinerea unei educaţii timpurii de calitate este o prioritate pentru Fundaţia OMV Petrom şi pentru Salvaţi Copiii România, iar programul Să fim prieteni oferă oportunităţi de a acţiona şi instrumente de lucru atât copiilor, cât şi părinţilor şi educatorilor, prin care să prevină bullying-ul şi să promoveze relaţiile pozitive prin propriul exemplu”, a precizat Ana Maria Mihăescu, preşedinta Fundaţiei OMV Petrom.
Cercetările recente arată că şi copiii preşcolari se pot angaja în forme de bullying, direct şi indirect, iar copiii vorbesc despre tachinare ca despre ceva ce îi supără, îi determină să nu se mai joace cu colegii şi le dă dureri psihosomatice. Studiul preliminar, derulat de Salvaţi Copiii România în rândul specialiştilor incluşi în program, arată modurile în care copiii din grădiniţe se supun de obicei unii pe alţii comportamentului de bullying: excluderea de la jocuri şi activităţi, neacceptarea în grup, etichetare şi exprimare neadecvată. Astfel, 35% dintre educatori menţionează că au în grupă copii care ocazional nu au cu cine să se joace; 10% dintre educatori menţionează că în mod constant se confruntă cu situaţii în care anumiţi copii sunt excluşi din grup de către ceilalţi; 60% dintre cadrele didactice consideră că tachinarea între copii este o problemă a copiilor şi în afara programului de grădiniţă; 40% dintre respondenţi consideră că pot îmbunătăţi modul în care gestionează conflictul şi hărţuirea între copii şi au identificat ca principale domenii în care ar avea nevoie de sprijin sunt îmbunătăţirea colaborării dintre cadre didactice şi părinţi şi formarea cadrelor didactice pentru aplicarea metodelor educaţionale ce vizează creşterea coeziunii de grup.
CONTEXT
Bullying-ul este un fenomen care apare la nivelul grupurilor de copii şi se referă la comportamente variate care umilesc şi exclud prin natura lor, sunt repetate sau fac parte dintr-un tipar care se manifestă pentru o perioadă de timp. Cel mai adesea, comportamentele de tip bullying sunt ascunse de ochii adulţilor şi continuă în absenţa unor măsuri specifice de intervenţie. Bullying-ul poate lua forma poreclitului sau a violenţei fizice, dar se poate manifesta şi mai subtil, prin ignorare, excludere, bârfă, zvonuri despre o persoană şi, prin urmare, poate fi dificil de identificat.
Salvaţi Copiii atrăgea atenţia asupra extinderii fenomenului de bullying încă din 2016, aducând în atenţia specialiştilor datele colectate prin derularea studiului „Bullying-ul în rândul copiilor – studiu sociologic la nivel naţional”. Acesta arăta că, în ciclurile primar şi gimnazial, 3 din 10 copii erau excluşi în mod constant din grupul de colegi; 3 din 10 copii erau ameninţaţi cu bătaia sau lovirea de către colegi; 1 din 4 copii fusese umilit în faţa colegilor. În iunie 2022, Salvaţi Copiii a realizat o consultare în rândul copiilor, iar rezultatele arată că incidenţa fenomenului a crescut faţă de 2016: 4 din 5 elevi afirmă că au fost martori ai situaţiilor de bullying în şcoala unde învaţă, iar procentul elevilor care spun că au fost victime ale bullying-ului a crescut de la 29% în 2016, la 49% în 2022.
Datele statistice prezentate sunt întărite de concluziile referitoare la România din cadrul Programului pentru evaluarea internaţională a elevilor (PISA), care indicau că 35% dintre elevii de 15 ani au fost afectaţi de fenomenul de bullying cel puţin de câteva ori pe lună (39% în cazul copiilor din mediile defavorizate), performanţa lor în procesul de învăţare fiind cu 40% mai scăzută echivalentului efortului de învăţare dintr-un an şcolar. Toate analizele ştiinţifice cu privire la formarea de atitudini şi comportamente prosociale bazate pe prietenie, acceptarea diversităţii şi onestitate faţă de semeni subliniază importanţa prevenţiei şi educaţiei timpurii.
Ramona BUTNARIU