Proiectul TehniCOOL 2 se apropie de final

• 186 de elevi ialomiţeni, din învăţământul profesional şi tehnic, au devenit rezilienţi ca urmare a participării la acest proiect

Inspectoratul Şcolar Judeţean Ialomiţa (IŞJ) a organizat, miercuri, 19 octombrie 2022, conferinţa de închidere a proiectului „TehniCOOL 2 – îmbunătăţirea accesului la activităţi de învăţare în mediul de muncă real pentru elevii învăţământului profesional şi tehnic din judeţul Ialomiţa, ID 131144”. Evenimentul a avut loc, în sala de conferinţe a instituţiei, la aceasta participând Steluţa Iuliana Mitrea (inspectorul general şcolar al IŞJ Ialomiţa, care este şi managerul de proiect); parteneri de proiect TehniCOOL 2, anume Asociaţia Arte 21 şi Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE) Ialomiţa (reprezentată de directorul Camelia Bănescu).
În intervenţia sa, inspectorul şef Steluţa Mitrea a informat audienţa că, TehniCOOL 2 a fost o continuare a primului proiect derulat, implementat de IŞJ Ialomiţa – TehniCOOL 1. În cadrul proiectului, au fost implicate 5 unităţi şcolare, activităţile fiind derulate pe parcursul a doi ani. „Proiectul a început în noiembrie 2020, moment în care şcolile desfăşurau cursurile în condiţii extraordinare. Inspectoratul Şcolar Judeţean Ialomiţa, în parteneriat cu Asociaţia ARTE 21 – Poveştile lumii şi Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională – Ialomiţa, a ales să deruleze activităţile proiectului şi să se adapteze permanent la schimbările generate de pandemie. Intrarea pe piaţa muncii a tinerilor absolvenţi solicită cunoştinţe şi abilităţi noi, adaptabilitate permanentă, într-un cuvânt, rezilienţă. Echipa de proiect i-a sprijinit astfel să îşi dezvolte competenţe transversale esenţiale. Proiectul s-a implementat în beneficiul a 186 de elevi care urmează cursurile în 5 unităţi IPT din Ialomiţa: Liceul Tehnologic Anghel Saligny Feteşti, Liceul Tehnologic de Industrie Alimentară Feteşti, Liceul Tehnologic Sfânta Ecaterina Urziceni, Şcoala Profesională Borduşani, Liceul Tehnologic Mihai Eminescu Slobozia”, a precizat inspectorul şef, Mitrea, specificând că bugetul proiectului a fost de 2.375.132,92 lei din care 2.018.862,.99 lei finanţare nerambursabilă din fonduri europene (FSE) prin POCU 2014-2020; 100.309,87 lei finanţare nerambursabilă de la bugetul de stat şi 255.960,06 lei cofinanţarea eligibilă a partenerilor.
Obiectivul general al proiectului a constat în creşterea cu 181 a numărului de elevi, din învăţământul tehnic şi profesional, din judeţul Ialomiţa care participă la programe de învăţare la un potenţial loc de muncă şi facilitarea angajării pentru 39 de absolvenţi participanţi la proiect cu accent pe sectoarele economice, cu potenţial competitiv identificate conform SNC şi din domeniile de specializare inteligentă conform SNCDI.
Proiectul a inclus o mare parte din anul şcolar 2020-2021 şi un an şcolar complet (2021-2022). „Pe perioada verii elevii au participat la programe de internship şi traineeship, susţinute de partenerii de practică. La finalul proiectului, 145 de elevi au finalizat studiile cu un examen de calificare depăşind indicatorul asumat de 138 de calificaţi, 19 elevi vor continua studiile, 31 persoane din GT şi-au găsit un loc de muncă din cei 39 de absolvenţi pe care ni i-am propus să îi sprijinim în găsirea unui loc de muncă. Prin proiect, au fost atraşi 17 parteneri de practică noi, care vor continua colaborarea cu instituţiile de învăţământ partenere în proiect…Activităţile derulate în cadrul acestui proiect au fost uşor de implementat. Singura dificultate, pe care am întâmpinat-o, a fost perioada de pandemie. Dar proiectul a mers înainte şi noi ne-am desfăşurat activităţile. Am ocazia să le mulţumesc partenerilor noştri, colegilor mei de proiect şi directorilor implicaţi în aceste activităţi”, a completat şefa IŞJ Ialomiţa, dând posibilitatea şi partenerilor de proiect să intervină.

„Parteneriatele vor continua şi după finalul proiectului”

Reprezentantul Asociaţiei Arte 21 – Poveştile lumii, Ovidiu Cioclov şi-a manifestat dorinţa ca beneficiile proiectului să fie de durată pentru elevi şi cariera lor. „Noi am fost parteneri în acest proiect şi ne-am ocupat de partea de voluntariat, nediscriminare şi egalitate de gen, acele activităţi transversale, ca să spunem aşa. La cursurile noastre au participat 186 de elevi. A fost foarte interesant acest parcurs, pe de o parte fiindcă proiectul s-a scris când nu era pandemie şi îl gândeam cu totul altfel. Numai că atunci când am intrat în proiect eram în plină pandemie şi aşa, pe pielea noastră, am învăţat ce înseamnă să fii şi rezilient, un cuvânt foarte uzitat acum. Adică, să ne adaptăm schimbărilor. Şi, asta am făcut în cadrul proiectului. Pe lângă aceste cursuri de voluntariat, am mai încheiat 17 parteneriate cu agenţi economici pentru stagii de practică. Aceste parteneriate vor asigura sustenabilitatea proiectului. În sensul că, parteneriatele vor continua şi după finalul proiectului. Sper ca beneficiile să fie de lungă durată, adică să aibă un impact pozitiv asupra elevilor pe termen lung şi în cariera lor”, a subliniat Ovidiu Cioclov.
La rândul ei, directorul Camelia Bănescu a informat că, instituţia – cu doi consilieri şi un coordonator tehnic – a desfăşurat activităţi de consiliere şi orientare a carierei cu 189 elevi, în cele 5 unităţi de învăţământ. Temele au vizat autocunoaşterea şi dezvoltarea personală, stimularea motivaţiei de pregătire şcolară şi succes în profesie; managementul informaţiilor; managementul carierei. „Am realizat activităţi cu elevii despre cum se iau deciziile, să ştie să-şi evalueze decizia luată, cum să realizeze o scrisoare de intenţie, cum să se prezinte la un interviu, cum să realizeze un CV şi multe alte activităţi, în funcţie de nevoile şi cerinţele beneficiarilor. Activităţile au avut un real succes şi au fost preferate de elevi. Mai avem o grupă în curs şi terminăm proiectul”, a punctat directorul CJRAE Ialomiţa.
Inspectorul şcolar, Ileana Buzea ( care s-a ocupat de grupul ţintă) a prezentat şi ea o serie de date tehnice ale proiectului: „Am avut 186 participanţi incluşi în grupul ţintă. Proiectul este aproape de finalizare. Acest proiect presupune să păstrăm legătura cu cei incluşi în grupul ţintă şi după finalizarea proiectului. Acum avem deja 150 persoane certificate la încetarea calităţii de participant. Odată cu finalizarea studiilor şi ieşirea din operaţiune, ei au deja o diplomă de certificare a calificării profesionale. Avem deja 31 persoane incluse în câmpul muncii, angajate şi este de apreciat faptul că unii dintre participanţii la proiect s-au angajat la operatorii economici unde au desfăşurat stagiile de practică. Asta înseamnă că stagiile de practică au oferit gradul de satisfacţie pe măsura aşteptărilor şi copiii au fost foarte mulţumiţi. De asemenea, avem aproximativ 11 persoane care au continuat studiile, fie cei care au finalizat nivelul 3 şi au continuat la nivelul 4 sau nivelul 5, la şcoala postliceală, fie persoane care au absolvit cele 12 clase şi au intrat la facultate”, a menţionat prof. Ileana Buzea.
Pe zona Feteşti Borduşani, copii din grupul ţintă de la Liceul Tehnologic de Industrie Alimentară Feteşti s-au specializat în domeniul industrie alimentară, turism şi alimentaţie, cu calificări de tehnician în gastronomie, brutar, patiser preparator produse făinoase, respectiv bucătar. La Şcoala Profesională Borduşani, copiii din grupul ţintă s-au calificat în domeniul agricultor culturi de câmp. Pe zona Slobozia, elevii au realizat stagii de practică din domeniile sănătate, pentru clasele de post liceală; turism şi alimentaţie; mecanic auto (unde au fost cei mai mulţi angajaţi în cadrul proiectului). Pe zona Urziceni s-au specializat în industria textilă şi automatizări – electronică.
Una peste alta, la finalul conferinţei, inspectorul şef Steluţa Mitrea s-a declarat mulţumită de proiect. „Sperăm să avem ocazia să lansăm şi alte proiecte. Aşteptăm noi apeluri. În urma celor relatate, obiectivul în acest proiect este atins. Noi ne declarăm mulţumiţi şi pentru faptul că elevii şi-au continuat studiile, au reuşit să se încadreze pe piaţa muncii, cu atât mai mult că angajarea este la agentul economic unde au desfăşurat stagiul de practică. Ne dorim în continuare să putem implementa astfel de proiecte în care elevii sunt principalii beneficiari”, a concluzionat şefa IŞJ Ialomiţa.

Ramona BUTNARIU

CATEGORII
Împărtășească Acest

COMENTARII

Wordpress (0)
Disqus (0 )