„Populația va fi un pic reticentă, dar, dacă există și autorecenzarea, sperăm să se mai rupă din bariere”
Din data de 1 februarie a acestui an, a început recensământul populației și locuințelor runda 2021. Este un recensământ 100% informatizat. Va fi realizat pe structură electronică, mai exact pe tablete, care vor fi puse la dispoziție de către Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS). În prezent, Direcția Județeană de Statistică (DJS) Ialomița deține aceste tablete de la STS structura Ialomița. Ele urmează să fie configurate, iar în timpul instruirii personalului pentru recensământ, acesta le va prelua.
Este vorba de un recensământ hibrid. Cu alte cuvinte, în primă fază, are loc o autorecenzare online, urmând ca, ulterior, să se realizare o recenzare clasică, prin interviu față în față, pe tabletă. În același timp, este și un recensământ etapizat și se desfășoară în trei etape. Momentul de referință al recensământului este ora 0, la 1 decembrie 2021. În ceea ce privește sectorizarea, aceasta s-a făcut pe baza instrucțiunilor elaborate de către Unitatea Centrală de Implementare a Recensământului. Distribuția personalului de recensământ în teritoriu a avut ca reper populația rezidentă, țintă estimată de Institutul Național de Statistică la 1 decembrie 2021. În judeţul Ialomița, sunt 272 de sectoare de recensământ. În ceea ce privește etapele recensământului, prima se desfășoară între 1 februarie și 13 martie, iar în cadrul ei se culeg date din surse administrative și se populează baza de date a recensământului. Este o etapă pe care o realizează Unitatea Centrală de Implementare a Recensământului. A doua etapă se va desfășura între 14 martie și 15 mai. Este etapa de autorecenzare online, în sensul că fiecare persoană care deține un calculator, un laptop, un smartphone cu acces la internet se poate autorecenza. Persoanele care nu dețin aceste dispozitive sau nu se descurcă în mediul online pot apela, pentru autorecenzare asistată, la un recenzor, care le va ajuta. În Ialomița, începând cu 14 martie, vor activa 115 recenzori pentru autorecenzare asistată. Sunt recenzori staționari care vor lucra în posturi de lucru, stabilite de comisiile locale. Bineînțeles, comisiile locale trebuie să afișeze inclusiv aceste locații unde își vor desfășura activitatea recenzorii staționari și orarul. De asemenea, o altă sarcină importantă a comisiilor locale este să informeze populația unde se află aceste locații și intervalul de timp în care activează recenzorii staționari. Ultima etapă este cea de recenzare clasică, adică de interviu față în față, ce va avea loc între 16 mai și 17 iulie.
În Ialomița vor fi activi pe teren 272 de recenzori. Este vorba de recenzori mobili, ce vor realiza un interviu față în față pe tabletă. Tot în teritoriu, vor fi prezenți 11 recenzori șefi, dar numai în orașe și municipii. Totodată, în fiecare unitate administrativ-teritorială, se va deplasa câte un coordonator. Așadar, vor fi, în total, 66 de coordonatori în tot județul. Săptămâna trecută, fiecare unitate administrativ-teritorială a primit din partea Unității Județene de Implementare a Recensământului o adresă pentru a face o selecție a personalului de recensământ. Pe lângă aceasta, Direcția Județeană de Statistică Ialomița a trimis normele metodologice pentru autorecenzare asistată, dar și instrucțiunile privind selectarea, instruirea și recrutarea personalului de recensământ. Evaluarea și instruirea acestor persoane, care vor activa la recensământul populației, vor fi făcute de către specialiștii din Unitatea Județeană de Implementare a Recensământului. În ceea ce privește recrutarea personalului, există Hotărârea de Guvern (HG) 145/2022, care modifică HG 1071, legat de bugetul recensământului populației și locuințelor, dar și modalitățile de plată a personalului de recensământ. Tot în acest HG, există și un model de contract-cadru. Fiecare primărie va încheia contracte de prestări servicii cu personalul de recensământ care se va deplasa în teritoriul respectiv. Cu alte cuvinte, plata personalului pentru recensământul populației și locuințelor va fi făcută de către Primării.
În ceea ce privește rezultatele recensământului populației și locuințelor, datele provizorii se estimează să apară la 31 decembrie 2022. Iar datele definitive, la 31 decembrie 2023. Un avantaj al autorecenzării online sau chiar asistate, în primul rând, este legat de gestionarea timpului liber. Cetățeanul se poate autorecenza atunci când are timp liber, seara, după programul de serviciu sau chiar și în weekend. De asemenea, îi poate recenza pe părinți, pe bunici și nu numai, ținând cont de necesitatea distanțării fizice, pe cât este posibil. Nu va mai trebui să își organizeze programul în funcție de recenzorul care vine la domiciliu. De asemenea, un alt avantaj este că persoana care are dovada de autentificare că s-a autorecenzat beneficiază de o zi liberă, conform Ordonanței de Urgență numărul 19 pe 2020. Deci, această zi liberă va fi 100% plătită de către angajator. Acesta va intra în platforma de recensământ și își va scoate dovada că s-a autorecenzat. Condiția este ca și chestionarul să fie completat și validat. Astfel încât să nu existe erori sau puncte nerezolvate.
Directorul Direcției Județene de Statistică Ialomița, Mihaela Boroș, susține ideea de tehnologizare a acestor demersuri și are încredere în dezvoltarea ei pe viitor. În context pandemic, utilizarea platformelor online este un real succes și ajută la stocarea mult mai rapidă a unor date cu importanță deosebită. „Sperăm să fie bine, pentru că nu depinde numai de noi. Sunt atâtea instituții responsabile. E vorba și de personalul care va fi angrenat în această acțiune. Eu cred că o să ne descurcăm. Populația va fi un pic reticentă, dar, de data aceasta, dacă există și autorecenzarea, sperăm să se mai rupă din bariere. Ca exemplu, avem recensământul agricol anterior, pe care l-am făcut anul trecut. La început, a fost scepticism, chiar din partea recenzorilor: cum, pe tablete, cum facem? Și, uite că mai avem un pic până vor apărea datele provizorii, în martie. L-am făcut și chiar a fost un succes. Probabil că, de acum încolo, marile acțiuni statistice pe care le vom realiza, anchete și așa mai departe, vor fi făcute prin intermediul acestor tablete. Partea de hârtie va dispărea. În primul rând, este un avantaj pentru că astfel câștigi timp și forță de muncă. Altfel, trebuia să angajăm. Dura și până se introduceau datele manual, se rezolvau erorile, erau cheltuieli de hârtie, de multe alte resurse. Iar în materie de online, noi toți, fiind responsabili, multe lucruri le-am învățat din mers, a trebuit să ne adaptăm. Ni s-a părut nouă că e complicat, dar ne-am adaptat într-un final”, a precizat directorul DJS Ialomița.
Petruța RIDICHE