Pompierii ialomiţeni au avut în 2020 un an foarte greu
La început de an, toate instituţiile îşi fac o evaluare a activităţii pe anul trecut. Şi pompierii ialomiţeni au făcut o evaluare a activităţii care a fost, ca de obicei, foarte încărcată. Astfel, în anul 2020, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Barbu Catargiu” al judeţului Ialomiţa (ISU) şi-a concentrat eforturile pentru îndeplinirea obiectivelor instituţionale, stabilite conform strategiilor şi planurilor de dezvoltare.
Pompierii au parcurs un an în care de la o zi la alta modul de lucru s-a schimbat, rutina zilnică s-a transformat în lupta vieţii proprii, şi au format un nucleu destinat să ţină spatele cetăţenilor din judeţ. „Direcţiile muncii depuse în anul 2020 ne-au fost radical modificate, sintetizându-se în una singură, anume răspunsul optim la o urgenţă de sănătate publică. În anul 2020, pe lângă misiunile şi riscurile pentru care eram pregătiţi, am fost puşi în faţa unor situaţii limită, în care am dat tot pentru a salva cât mai multe vieţi şi în care, pe alocuri, am fost îngenuncheaţi chiar de pierderile suferite în rândurile noastre. În ceea ce priveşte realizările în domeniul de competenţă, intervenţia în situaţii de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical a fost realizată de echipajele de la cele 3 subunităţi de intervenţie, dispuse în puncte diferite ale judeţului Ialomiţa. Totuşi, înainte de a trece la datele statistice, suntem datori să evidenţiem eforturile depuse pe plan local şi chiar naţional de cadrele inspectoratului de pe toate treptele ierarhice în gestionarea situaţiilor de urgenţă şi evenimentelor generate de pandemia de Covid – 19. Încă de la primele cazuri de infectare a cetăţenilor din judeţ cu virusul SARS-Cov-2, Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, s-a întrunit permanent pentru a decide spre binele şi în folosul ialomiţenilor”, a precizat sublocotenentul Ani Cercel, purtătorul de cuvânt al ISU Ialomiţa, specificând că, până în prezent, au fost emise 144 de hotărâri ale CJSU, menite să impună reguli, măsuri şi să acţioneze în direcţia limitării răspândirii virusului.
Începând cu luna martie a anului 2020, la sediul inspectoratului a fost activat Centrul Judeţean de Conducere şi Coordonare a Intervenţiei a cărui permanenţă se asigură până în prezent de un ofiţer – coordonator al centrului, secondat zilnic de cel puţin un alt cadru ce actualizează permanent evidenţele persoanelor infectate, aflate în carantină sau în izolare, vindecate sau decedate de pe urma infectării cu virusul SARS-Cov-2. Împreună cu personalul celorlalte instituţii implicate în rezolvarea problemelor sesizate de cetăţeni (DSP, IPJ, IJJ, Instituţia Prefectului Ialomiţa), prin CJCCI au fost soluţionate mii de solicitări ale cetăţenilor afectaţi de pandemie, fie că ele au fost transmise sub forma petiţiilor, a apelurilor telefonice, a interpelărilor din teren sau a celor din mediul online. „De notorietate în lupta cu virusul ucigaş sunt cursele colegilor din echipajele de prim-ajutor, care pe caniculă sau ger, pe ploaie sau vânt, au îmbrăcat costumele de protecţie specifice şi au transportat sute de pacienţi infectaţi către sau dinspre unităţile spitaliceşti ori centrele de carantină. În prezent, aceste misiuni sunt completate de cele de transport a materialelor sanitare şi a dozelor de vaccin anti Covid, menite să ofere personalului medical din unităţile spitaliceşti resursele materiale necesare pentru tratarea pacienţilor. Răspunsul punctual la problemele generate de pandemie a fost în permanenţă secondat de acţiuni cu caracter preventiv şi de informare a populaţiei. Astfel, cadrele inspectoratului cu atribuţii de control, prevenire şi pregătirea populaţiei şi-au canalizat eforturile pe diseminarea mesajului preventiv, în acţiuni de distribuire a unor tipărituri, prin interpelarea cetăţenilor în activităţile lor zilnice, prin vizite la instituţii, şi prin exemplul personal de respectare a măsurilor anti Covid. De asemenea, cadrele Inspecţiei de prevenire au efectuat verificări la operatori economici cu afluenţă mare de persoane. Tot la capitolul prevenire, cadre din structurile de intervenţie au patrulat zile în şir cu autospecialele din dotare, difuzând mesajele preventive în sistem portavoce sau prin alte metode acustice. Permanent, mediul online şi mass- media locală au reprezentat canale cheie prin care am adresat cetăţenilor măsurile de autoprotecţie, informaţiile de actualitate şi ratele răspândirii virusului. Ore întregi de căutări, documentări, consultări sau convorbiri telefonice, pe staţiile de lucru sau prin interacţiune fizică au stat la baza unor soluţii găsite de conducerea inspectoratului, în colaborare cu structurile de conducere ale judeţului sau cu cele de cooperare pe linie medicală pentru depăşirea unor situaţii critice în care s-au aflat la un moment dat cetăţenii acestui judeţ, din cauza virusului ucigaş”, a mai adăugat sublocotenentul Ani Cercel.
Discutând în cifre, în anul 2020, subunităţile au desfăşurat un număr de 7.860 de intervenţii (în medie 21,47 pe zi), din care 6.705 au reprezentat intervenţii SMURD şi 1.155 au fost intervenţii pentru situaţii de urgenţă.
Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2019, au scăzut numărul incendiilor de vegetaţie uscată cu 47,12%, de la 505 în anul 2019, la 267 în anul 2020; numărul intervenţiilor pentru asistenţă medicală de urgenţă asistate de S.M.U.R.D. cu 11,86%, de la 7.608 în anul 2019, la 6.705 în anul 2020. Totuşi, numărul de incendii la gospodăriile şi proprietăţile populaţiei a fost de 279, în creştere cu 2,57%, faţă de 272 incendii înregistrate în anul 2019. Rata incendiilor la 100.000 de locuitori a fost de 97,55, în scădere cu 7,18%, faţă de anul 2019; rata incendiilor la 1.000 kilometri pătraţi a fost de 62,65 faţă de 60,65 în anul 2019. Pe timpul intervenţiilor au fost salvate 6 persoane şi au fost protejate bunuri şi instalaţii în valoare de 21.032.206 RON, faţă de 12.442.650 RON reprezentând bunuri şi instalaţii protejate în anul 2019.
Pagubele produse în urma incendiilor izbucnite au crescut cu 61,1%, de la 2.998.580 în 2019 la 4.830.900 RON în 2020. În urma incendiilor au fost înregistrate 9 victime: 6 persoane decedate şi alte 3 rănite. Din totalul de 279 de incendii, 196 s-au produs în mediul rural iar 83 s-au produs în mediul urban, cele mai multe înregistrându-se în localităţile: Feteşti – 29, Slobozia – 24, Ţăndărei –18, Făcăeni – 12, Manasia – 11, Urziceni – 10. Serviciul mobil de urgenţă, reanimare şi descarcerare (S.M.U.R.D) a fost solicitat să intervină în perioada analizată la 6.705 cazuri de urgenţă, din care: 5.221 cazuri de ajutor medical de urgenţă; 37 asistenţă persoane; 206 cazuri pentru descarcerare şi prim ajutor; 1.037 deplasări generate de pandemia COVID; 151 deplasări fără intervenţie; 25 întors din drum; 28 alarme false (deplasarea forţelor la adresa indicată şi constatarea faptului că evenimentul nu s-a produs sau pacientul nu există). De asemenea, ca urmare a intervenţiilor operative ale structurilor profesioniste pentru situaţii de urgenţă au fost salvate un număr de 96 de animale din diferite medii şi 242.000 de păsări (aflate în pericol în urma unui incendiu produs la o fermă agricolă din comuna Glodeanu – Siliştea din judeţul Buzău).
Echipa pirotehnică a inspectoratului a fost alertată pentru a executa 11 misiuni de intervenţie pentru asanarea şi distrugerea muniţiei găsită neexplodată.
În anul 2020 s-au efectuat 10 misiuni de recunoaştere în obiective şi localităţi din zona de competenţă. Personalul unităţii a participat la un număr de 43 de misiuni de asigurare a măsurilor de prevenire a incendiilor şi de asistenţă medicală cu ocazia unor manifestări publice.
Diana ARON