Peste 61% dintre părinţii de la sate nu şi-au dus niciodată copiii la un control oftalmologic, deşi medicii recomandă un control pe an
Un fapt destul de îngrijorător este acela că, peste 61% dintre părinţii din comunităţile vulnerabile de la sate nu şi-au dus niciodată copiii la un control oftalmologic, deşi medicii oftalmologi recomandă un control pe an. Astfel au atras atenţia reprezentanţii World Vision România, chiar în data de 13 octombrie – Ziua Mondială a Vederii.
De altfel, Organizaţia a demarat încă din luna mai campania „Prin ochi de copil” pentru testarea vederii copiilor din familiile dezavantajate, cât şi pentru informarea cu privire la potenţialele probleme de vedere. Principalele motive invocate de cei peste 500 de părinţi de la sate chestionaţi pentru care nu-şi duc copiii la un control oftalmologic sunt: „dacă copiii nu se plâng, înseamnă că nu au probleme” (peste 30%);
lipsa banilor (22.5%); distanţa prea mare până la medicul oftalmolog (22.5%); lipsa de timp (5.6%).
Peste 90% dintre părinţii din mediul rural spun că vederea copiilor a fost afectată în ultimii doi ani de pandemie, dintre care 42% sunt îngrijoraţi că problemele de vedere s-au agravat mult sau foarte mult, arată sondajul desfăşurat de World Vision România. Totodată, aproape jumătate dintre părinţii de la sate afirmă despre copiii lor că s-au plâns des sau foarte des în timpul şcolii online că îi dor ochii. „Nu am mers niciodată la oftalmolog cu băieţii mei. Sunt mulţi părinţi ca mine, care nu-şi permit. Costă şi drumul, şi ochelarii. Iar consultul nu i-l face gratuit, decât dacă îi cumpăr ochelari. Oricum deja trebuie să plătesc foarte multe pentru şcoală: haine, încălţăminte, rechizite”, a spus Florentina, mama lui Luca (clasa a II-a) şi Eric (clasa I).
World Vision România testează copiii de la sate cu aparate mobile de screening oftalmologic, unice în România (autorefractoare portabile de front de undă) şi desfăşoară sesiuni de informări în 37 de şcoli din comunităţile cele mai vulnerabile din mediul rural. Campania este realizată cu sprijinul financiar al partenerilor Pfizer şi expertiza Societăţii Române de Strabologie şi Oftalmopediatrie şi Agenţiei Internaţionale a Prevenirii Orbirii.
Primele rezultate ale campaniei „Prin ochi de copil”
Peste 1.000 de copii din mediul rural, cu vârste între 7-11 ani, au fost testaţi cu aparatul Quick See. Toate rezultatele vor fi analizate de medici oftalmologi, iar copiii identificaţi cu probleme de vedere vor fi sprijiniţi pentru a merge la un consult oftalmologic specializat şi pentru a primi ochelari.
În cadrul aceleiaşi campanii, peste 2.000 de copii de la sate au participat la sesiuni de informare despre importanţa unei bune vederi în procesul de învăţare şi despre cum să aibă grijă de ochii lor.
Fetiţa care vrea să vadă mai bine literele
Printre elevii testaţi sunt şi cei 21 de copii din clasa a II-a, la care predă învăţătoarea Anişoara Fătu. Cadrul didactic activează în aceeaşi şcoală, dintr-un sat din judeţul Ialomiţa, de 25 de ani. „În primii ani de catedră, dacă aveam unul-maximum doi copii care aveau nevoie de ochelari pentru că aveau probleme cu ochii din naştere. Anul acesta, după ce au fost testaţi copiii la şcoală, am descoperit că am patru copii cu probleme de vedere din totalul de 21. Este foarte important ca astfel de aparate mobile pentru testarea vederii să ajungă în şcolile cu elevi din familii mai modeste. Cei mai mulţi dintre părinţi nu-şi duc copiii la un control oftalmologic pentru că nu conştientizează cât este de important sau nu-şi permit”, a explicat învăţătoarea.
O fetiţă cu părul împletit se uită cu ochii mari la literele pe care le face doamna la tablă. Are opt ani şi învaţă tot în clasa învăţătoarei Anişoara Fătu. Deşi stă în prima bancă, Bianca sau Bibi, cum o alintă colegii, insistă mai mult cu privirea decât majoritatea colegilor săi. Doar aşa poate distinge conturul literelor. I-ar plăcea să vadă mai bine, mai ales pentru a putea citi. Materia ei preferată este Limba Română.
Când era mai mică, Bibi a avut ochelari de vedere, dar s-au spart după ce i-a scăpat pe jos. Părinţii n-au mai dus-o să-i facă încă un control oftalmologic, iar de ochelari nici nu şi-au mai pus problema pentru că sunt prea scumpi. Şi Ştefan, unul dintre colegii ei, a avut ochelari de vedere încă de la grădiniţă. „Am purtat ochelari când eram mai mic. Aveam ochii mai strâmbi. Şi acum ar trebui să mai port, dar i-am pierdut. Mi-ar plăcea să am unii noi, cu rama mai pătrată”, a spus băieţelul.
World Vision România este o organizaţie care desfăşoară programe de educaţie, intervenţie umanitară de urgenţă, dezvoltare şi advocacy, punând în centrul activităţii sale bunăstarea copilului. Organizaţia se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile şi comunităţile, în scopul depăşirii sărăciei şi nedreptăţii. Fundaţia lucrează cu persoanele cele mai vulnerabile din lume, indiferent de religie, rasă, etnie sau gen. World Vision România face parte din parteneriatul World Vision Internaţional prezent în aproape 100 de ţări din întreaga lume. În 32 de ani de prezenţă în România, Fundaţia a ajutat peste 500.000 de copii şi adulţi, în aproape 500 de comunităţi, din 18 judeţe.
Ramona BUTNARIU