Perspectivele economice pentru 2023 mobilizează candidaţii tineri
• aproape 600.000 de aplicări, pe categoria de vârstă 18-24 de ani, au fost înregistrate de la începutul lui septembrie şi până acum
Candidaţii din categoria de vârstă 18-24 de ani au înregistrat aproape 600.000 de aplicări din luna septembrie, până acum, fiind segmentul cu cea mai importantă creştere de anul acesta şi cu premise reale de a-i ajunge din urmă pe cei cu vârste cuprinse între 25 şi 35 de ani, care, în mod tradiţional, sunt candidaţii ce adună cel mai mare număr de aplicări, de la o lună la alta.
Cu 318.000 de aplicări, septembrie a marcat vârful anului de până acum pentru candidaţii aflaţi la început de carieră. „Începe să devină tot mai fină diferenţa dintre cele mai active două categorii de vârstă – 25-35 şi 18-24 de ani. Primii au fost dintotdeauna cei mai activi în materie de aplicări, situaţie absolut firească, explicabilă prin faptul că se află în plin apogeu profesional, au experienţă, dar încă sunt într-un punct în care vor să crească. Se află permanent în căutare de opţiuni mai bune pe piaţa muncii şi sunt, totodată, foarte atrăgători pentru recrutori. Prin urmare, sunt şi căutaţi. În ceea ce-i priveşte pe cei mai tineri decât ei, vedem de aproximativ doi ani de zile o schimbare profundă de mentalitate şi de abordare a ideii de carieră. Sunt mult mai atenţi la semnalele pe care le transmite piaţa şi la ce se întâmplă în economie. Drept urmare, decid să nu mai amâne foarte mult momentul primei angajări. De aceea, perspectivele economice nu foarte încurajatoare pentru anul viitor îi fac, iată, să aplice intensiv, mai cu seamă că numărul de joburi entry level a fost, de asemenea, în creştere în 2022”, spune Bogdan Badea, CEO eJobs, cea mai mare platformă de recrutare din România.
Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut (septembrie – octombrie), numărul de aplicări aferente acestui segment de vârstă este cu aproape 20% mai mare. Mai mult de 20.000 de joburi entry level sunt disponibile pe eJobs.ro, iar atenţia candidaţilor tineri se îndreaptă în special către acele domenii care fie au un număr mare de poziţii deschise şi permit specializarea la locul de muncă, fie către sectoarele care vin cu promisiunea unui salariu mare încă de la început. Astfel, cele mai căutate industrii sunt retailul, call center / BPO, IT / Telecom, servicii şi advertising / marketing / PR. „Cu excepţia IT-ului, toate aceste domenii sunt extrem de accesibile indiferent de pregătirea academică a candidaţilor. De altfel, este bine ştiut faptul că în România există un nivel foarte scăzut de compatibilitate între studiile urmate şi jobul ales. Sunt mulţi studenţi ce se răzgândesc pe parcursul anilor de facultate şi decid să facă o formă de reconversie pentru că ştiu că există programe oferite de companii care le permit să înveţe de la zero un job nou fără să aibă şi un bagaj teoretic în spate”, a mai adăugat Bogdan Badea.
Este, totodată, categoria care manifestă cel mai ridicat interes faţă de joburile remote şi cel mai scăzut faţă de locurile de muncă din afara ţării. Din numărul total de aplicări aferente ultimei luni, 18% sunt pentru joburile ce pot fi făcute exclusiv de acasă şi 1,3% pentru cele din străinătate. Cu cât creşte vârsta candidaţilor, cu atât scade apetitul pentru munca remote. Spre exemplu, cei cu vârste cuprinse între 36 şi 45 de ani au 10% dintre aplicări direcţionate către locurile de muncă de acasă, iar cei din segmentul 45+ au 5,6%.
Lunar, pe eJobs.ro sunt înregistrate peste 1 milion de aplicări, atât pentru joburile din România, cât şi pentru cele din străinătate. Dintre acestea, aproximativ 300.000 aparţin tinerilor cu vârste cuprinse între 18-24 de ani. Aproape jumătate vin din Bucureşti şi sunt urmaţi de cei din Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi, Braşov şi Constanţa.
Lansată în 1999, eJobs este prima platformă de recrutare din România şi liderul pieţei locale de profil. Începând cu anul 2012, este parte a grupului Ringier AG, compania internaţională de media localizată în Zurich, Elveţia. eJobs.ro le oferă clienţilor săi cea mai relevantă bază de candidaţi, pe care o pune la dispoziţie prin metode eficiente, utilizând canale de media personale şi cunoştinţe avansate de Performance Marketing, campanii de Employer Branding, precum şi tactici de optimizare a rezultatelor de recrutare. Cu 4,8+ milioane de CV-uri, peste 2 milioane de vizitatori unici pe lună şi 300.000+ companii care au beneficiat de serviciile lor, eJobs este cea mai mare platformă de recrutare la nivel local.
Diana ARON