Pasajul de la Drajna ar putea fi pus în circulaţie, la sfârşitul lunii mai

Mult aşteptatul obiectiv, de importanţă naţională, Pasajul de la Drajna este aproape gata şi ar putea fi pus în circulaţie la sfârşitul acestei luni, conform promisiunii constructorului. Mai trebuie făcute doar lucrări ce ţin de siguranţa circulaţiei şi asigurarea scurgerii apelor. Pasajul are 300 metri liniari şi este proiectat să reziste 120 de ani, deci nu vor fi probleme cu vehiculele de tonaj mare. Până la deschiderea circulaţiei, mai sunt însă câteva lucrări care trebuie finalizate, începând de la montarea stâlpilor de iluminat; aşternerea stratului uzură; montarea indicatoarelor rutiere, a parapeţilor de protecţie; mici lucrări la giraţii. Astfel a anunţat, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, prezent, joi, 4 mai 2023, la verificarea lucrărilor de la Pasajul Drajna.

La eveniment au mai participat: Marian Pavel (preşedintele Consiliului Judeţean Ialomiţa), Vasile Iliuţă (preşedintele Consiliului Judeţean Călăraşi); Sorin Vrăjitoru (deputat PSD Călăraşi); Marin Constantin (prefectul judeţului Ialomiţa); Ştefan Muşoiu (deputatul PSD Ialomiţa); Alexandru Potor (administratorul public al judeţului Ialomiţa); Alexandru Stanciu (reprezentantul constructorului, Arcada), reprezentanţii mas media.
În intervenţia sa, ministrul Grindeanu a declarat că lucrările vor fi finalizate înainte de termenul contractual. Constructorul român s-a mobilizat exemplar şi în doar 15 luni a ajuns la un stadiu fizic al lucrărilor de 94%. Acestea au fost demarate în decembrie 2021 şi vor fi gata înainte de iunie 2023. După deschidere, pasajul de la Drajna va îmbunătăţi considerabil traficul rutier pe DN 21, în special în perioadele de vară.
„Pe parcursul acestei luni va fi dat în circulaţie acest pasaj extrem de necesar, nu de acum, ci de mulţi ani. Vorbeam cu prietenul meu Mihai Tudose şi îmi reamintea că în 2017 s-a dat prima finanţare, dacă pot să o numesc aşa, pe acest obiectiv. Noi am semnat ordinul de începere în 14 decembrie 2021, la două săptămâni după ce a fost votat acest Guvern. Nu voi face reproşuri constructorului, lucrările sunt în grafic. Termenul de finalizare e undeva la sfârşitul lunii iunie, iulie şi garanţia lucrărilor de 5 ani. Nu am motive să nu îl cred, dacă se ţine de cuvânt, anume că pe parcursul acestei luni îl va da în circulaţie. Acesta este un lucru bun care vine ca un început pe ceea ce ne interesează. Ţin neapărat să-i felicit pe doi din patru preşedinţi de Consiliul Judeţean – Vasile Iliuţă şi Marian Pavel. Ei doi, alături de Brăila şi Galaţi, au semnat şi constituit acea asociere, cea mai mare din ţară, pentru drumul expres TransRegio, de la Galaţi la Chiciu şi care se desfăşoară cu viteză foarte bună, astfel încât să ajungă să se şi implementeze. Eu sunt de acord cu toate aceste proiecte, să le descentralizez, să le dăm către autorităţile locale. La Slobozia, va fi nevoie, pe municipiu, din punctul meu de vedere, o implicare mai mare. Pentru că, altfel, tot ce înseamnă sensuri giratorii din Slobozia se vor bloca şi acolo se va muta tot blocajul ce se crea la Drajna. Deci, va trebui gândită o soluţie şi cu Marian Pavel am tot discutat despre acest lucru. Trebuie impulsionate nişte proiecte care parcă zac în acest moment, aflate în gestiunea municipalităţii… Eu cred că această realizare de la Drajna trebuie privită ca o normalitate. Vin de la Constanţa, unde s-a lansat Programul Operaţional de Transporturi şi a fost prezentă şi Comisia Europeană, prin comitetul de monitorizare. Este pentru prima dată când pe vechiul exerciţiu bugetar, pe POIM, transporturile au accesat şi terminat toate sumele. Până acum, din 2007, de când suntem membri în Uniunea Europeană, nu că nu am avut bani, dar nu am ştiut să-i cheltuim pe această zonă de transporturi. De data aceasta, cu vreo zece luni mai repede, pe transporturi s-au cheltuit toate sumele din fondurile europene, adică 4,5 miliarde euro. Asta ne-a dus în situaţia să mai cerem de pe alte zone, unde rămân bani necheltuiţi şi ar trebui la sfârşitul anului să-i dăm înapoi. La comisie ni s-a aprobat o suplimentare cu încă 10%, respectiv 450 milioane, din care deja am cheltuit 100 milioane euro. Eu cred că până la sfârşitul anului, vom ajunge la sume mult mai mari şi este un lucru bun pentru că nu dăm banii înapoi. Lucrurile trebuie să intre în acest ritm. România trebuie ca în următorii zece ani, indiferent de ministru, indiferent de culoarea politică a Guvernului, să considere transporturile prioritate naţională”, a subliniat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.

„Avem nevoie cu certitudine de o centură, căci altfel vom muta tot traficul din Drajna la un blocaj în cele două sensuri giratorii de la Slobozia”

Preşedintele CJ Ialomiţa, Marian Pavel este foarte mulţumit de această realizare care va duce la o dezvoltare economică a judeţului. Însă mai trebuie depuse eforturi pe partea de administraţie locală, pentru ca traficul să nu se blocheze de la Drajna, la Slobozia. „Este vorba de centura ocolitoare plus partea noastră din TransRegio. Ar fi o variantă dacă cei de la CNAIR acceptă propunerea pe care am făcut-o noi – o centură pe partea de vest. Dincolo de asta, s-a descentralizat către Primăria Municipiului Slobozia centura pe partea de est, cea care trece pe lângă Complexul de la Gheorghe Lazăr. Nu ştiu în ce stadiu se află la ora actuală, s-a suspendat parcă achiziţia pentru studiul de fezabilitate. Dar avem nevoie cu certitudine de o centură, căci altfel vom muta tot traficul din Drajna la un blocaj în cele două sensuri giratorii de la Slobozia. Oricum e un lucru extraordinar de bun acest pasaj, clar. Este un lucru pe care l-am aşteptat de foarte mulţi ani. Şi, nu este tardiv, este foarte bine că se întâmplă. Timpul înseamnă bani pentru orice societate comercială din Ialomiţa, Călăraşi, Galaţi, Brăila. Înseamnă bani şi pentru Consiliul Judeţean, pentru că îmi doresc o dezvoltare în sensul acesta, cât mai multe firme să activeze în Ialomiţa, Călăraşi, Brăila şi Galaţi, să putem la un moment dat să ne autofinanţăm, marile proiecte de investiţii să le facem din sursele bugetare proprii. De acum nu vom mai pierde 35-40 minute în acest blocaj, la Drajna. Este o normalitate, aşa cum spunea şi domnul ministru Grindeanu. Aşteptăm finalizarea Studiului de Fezabilitate pe TransRegio, două centuri ocolitoare la Slobozia, un alt pod peste Ialomiţa, ca să nu intrăm dintr-una în alta. Aşa cum spuneam să scăpăm de blocarea traficului la Drajna şi să se blocheze la Slobozia. Lucrul acesta nu trebuie să se întâmple, este nevoie de o cursivitate pe transport”, a precizat Marian Pavel, preşedintele CJ Ialomiţa.

„Sperăm ca acest proiect să fie completat cu un pod peste Dunăre”

La rândul lui, Vasile Iliuţă, preşedintele CJ Călăraşi a pus şi el accent pe viitoarea dezvoltare economică a celor patru judeţe. „Acest pasaj reprezintă o dezvoltare viitoare nu doar pentru judeţul Călăraşi, ci şi Galaţi, Brăila şi Ialomiţa. Sperăm ca acest proiect să fie completat cu un pod peste Dunăre, pentru ca finalitatea acestuia să vină cu adevărat în sprijinul judeţului Călăraşi. Împreună cu domnul ministru Sorin Grindeanu vom gândi un proiect complex ca să descărcăm traficul şi cu un pod peste Dunăre. Pasajul va fi parte integrantă a viitorului drum TransRegio Brăila – Slobozia – Călăraşi – Chiciu, de aproximativ 142 km şi ne va ajuta la dezvoltarea judeţului. Proiectul drumului TransRegio e unul de amploare şi este momentan în faza studiului de fezabilitate. Cred că peste trei ani vom avea şi pasajul peste calea ferată de la Lehliu – Gară”, a punctat preşedintele CJ Călăraşi.

„Ialomiţenii, cât şi locuitorii judeţelor învecinate, vor scăpa definitiv de aşteptare şi de cozile la trecerea la nivel cu calea ferată de la Drajna”

Deputatul Ştefan Muşoiu, unul dintre iniţiatorii proiectului, a fost, de asemenea, prezent la momentul în care a putut vedea că demersul pornit de ani de zile, a ajuns aproape de realizare. „În 2017, împreună cu colegii din Călăraşi am reuşit să facem acest demers, astfel încât să prindă contur pasajul de la Drajna. Vreau să-l felicit pe domnul ministru Grindeanu, în primul rând, pentru modul profesionist în care a reuşit să monitorizeze şi să supravegheze implementarea acestor lucrări, împreună cu echipa de la Ministerul Transporturilor. 6 ani de zile, mulţi sau puţini, sunt anii în care am reuşit să facem demersuri, aşa încât acest proiect să fie finalizat, să poată deservi judeţele Ialomiţa, Călăraşi, Brăila şi Galaţi. Este un proiect care creează premisele dezvoltării economice ale judeţelor şi ne bucurăm că acest lucru se întâmplă în termenii agreaţi la semnarea contractului… Ialomiţenii, cât şi locuitorii judeţelor învecinate, vor scăpa definitiv de aşteptare şi de cozile la trecerea la nivel cu calea ferată de la Drajna. Este o mare bucurie, nu doar un succes, pentru fiecare dintre noi, cei care am făcut, şi în mandatele anterioare de parlamentari, foarte multe demersuri pentru realizarea acestui pasaj. La vremea respectivă, am fost priviţi şi cu scepticism. Ni s-a spus chiar că nu e un proiect suficient de util şi că este costisitor, dar noi nu am renunţat niciodată la el. Iar astăzi, am constatat că pasajul este gata în proporţie de peste 95% şi că firma de construcţii se mai ocupă doar de ultimele finisaje necesare circulaţiei în siguranţă”, a spus deputatul Muşoiu. Un alt susţinător şi iniţiator al proiectului de la Drajna este deputatul Sorin Vrăjitoru. Acesta a atras, la rândul lui, atenţia asupra importanţei momentului, aşteptat de multă vreme de cetăţeni. „Este un obiectiv îndelung aşteptat atât de către cei din Călăraşi, Ialomiţa, Brăila, Tulcea. Am aşteptat acest pasaj practic de 30 de ani şi iată că acum se întâmplă. Domnul ministru Grindeanu a semnat ordinul de începere a lucrărilor pe 15 ianuarie şi astăzi suntem cu pasajul aproape de finalizare. Atunci când am iniţiat demersurile, toată lumea era sceptică vizavi de realizarea acestui pasaj. Eu am crezut în acest proiect şi actuala guvernare ne-a ajutat să îl ducem la bun sfârşit. Prim-vicepremierul Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, este omul care a transpus planul în realitate, într-un timp record. Acesta este cel mai important proiect de infrastructură rutieră din ultimii 30 de ani, din Călăraşi, dar şi proiectul meu de suflet pentru care am luptat în timpul mandatului meu de deputat”, a adăugat deputatul Sorin Vrăjitoru.

„Este un pod proiectat să reziste 120 de ani”

Una peste alta, participanţii la trafic au motive de bucurie, căci au mari şanse să scape, cât mai repede, de stresanta barieră de la Drajna. Mai cu seamă că reprezentantul firmei Arcada, Alexandru Stanciu a menţionat că nu mai sunt de efectuat decât lucrări ce ţin de siguranţa circulaţiei şi asigurarea scurgerii apelor. „Sperăm cât de curând să dăm drumul la circulaţie. Nu pot spune o dată exactă. Mai sunt diverse lucruri de făcut, tot ce ţine de siguranţa circulaţiei – marcaje şi indicatoare rutiere, ultimul strat de mixtură asfaltică – şi asigurarea scurgerii apelor – mici şanţuri, rigole, racordări de la podeţe către bazinele de retenţie. Lucruri complexe nu mai sunt de executat, însă necesită minuţiozitate. Facem tot posibilul să finalizăm pasajul la sfârşitul acestei luni. Contractual stăm foarte bine. Sincer vorbind, eram îndreptăţiţi să cerem extensii de timp, dar nu am solicitat, deoarece am fost foarte sigur că vom termina lucrările la timp şi o vom face. Pasajul are 300 metri liniari. Este un pod proiectat să reziste 120 de ani, deci nu vor fi probleme cu vehiculele de tonaj mare. Deja am aşternut mixturi asfaltice şi au urcat camioanele cu asfalt pe pasaj. Nu a fost un proiect foarte complex. Ca timp, proiectul se putea finaliza mult mai repede, dar am întâmpinat în teren anumite dificultăţi. Au fost de relocat peste 10 km de utilităţi”, a menţionat reprezentantul firmei.

Cristina ANDREI

CATEGORII
Împărtășească Acest

COMENTARII

Wordpress (0)
Disqus (0 )