„Până în momentul de faţă, ne-am concentrat doar pe ce trebuie reparat din ce este stricat în Primăria Slobozia”

• spune Dragoş Soare, primarul municipiului Slobozia care a descoperit mari nereguli în mai puţin de patru luni de mandat· prejudiciu de aproape 200.000 lei, creat în patru ani de zile la Cantina Socială • cheltuielile de funcţionare şi salarii trebuie reduse la Primăria Slobozia, fiind în prezent de peste 90% • 3,2 milioane lei se duc pe servicii de pază, anual

 După aproape  patru luni de mandat, Dragoş Soare, primarul municipiului Slobozia, a prezentat un bilanţ al activităţii desfăşurate. A fost o perioadă în care conducerea s-a concentrat mai mult pe partea internă, pe organizarea din primărie şi pe cunoaşterea problemelor cu care se confruntă autoritatea locală. Cu ajutorul consilierilor, nişte oameni foarte bine pregătiţi, primarul a descoperit foarte multe probleme, rămânând de acum încolo să încerce să le rezolve. A anunţat că va deschide Primăria pentru cetăţeni şi asta se întâmplă. „Ne-am concentrat pe problemele stringente. Încercăm să găsim soluţii pentru ceea ce este lăsat de alţii. Nu ne lamentăm, nu ne victimizăm, dar sunt chestiuni care ne consumă mai mult timp decât ne-am gândit noi când am venit la Primărie. Obiectivul era să ne concentrăm pe viitor. Vreau să spun că, până în momentul de faţă, ne-am concentrat doar pe ce trebuie reparat din ce este stricat în Primăria Slobozia. Am început cu nişte misiuni de audit. Am cerut suport pentru audit extern. Nu aveam buget, directorul economic a spus că el nu poate să-şi facă singur audit, era extrem de contrariat, cum să se controleze. I-am zis că dacă n-ai nimic de ascuns, da, să te controlezi tu pe tine. Am început cu departamentul nostru de audit. Prima misiune de audit a fost Direcţia de Asistenţă Socială, la cantina socială. În urma misiunii s-au constatat o serie de nereguli ce au dus la un prejudiciu de aproape 200.000 lei, creat în patru ani de zile. Avem date certe, una semna primarul, una aproba, alta era lista cu persoane cărora li se distribuia ajutoare. Discutăm de serviciul de asistenţă socială, de mâncare pentru oamenii care nu-şi pot permite să-şi asigure o masă caldă. Evident că s-a pornit şi o anchetă a Poliţiei, a serviciului economic care s-a autosesizat. Am continuat cu cercetarea şi la Centrul de la Bora. Acolo am constatat că de fapt nu există un centru, că acest serviciu social era oferit prin intermediul unei societăţi comerciale. Printr-un contract, făcut în 2011, primea 12 lei pe meniu de la Direcţia de Asistenţă Socială, rezultând anual o cheltuială de aproape 500.000 lei. În esenţă, noi deşi aveam cantină şi plăteam nişte oameni care să facă mâncare pentru asistaţii sociali, am considerat că nu este oportun să facem mâncarea la noi, ci la firma respectivă, să facem un contract fără licitaţie, fără condiţii şi chestiuni clare. S-a început cu 6 lei pe zi, după care s-a trecut la 12 lei pe zi, pe meniu, nu se ştie când. Vom urmări plăţile să vedem cum s-a întâmplat lucrul acesta”, a precizat primarul Soare, specificând că evident că nu a putut dovedi nimeni că societatea livra oamenilor de 12 lei. Obligaţia municipalităţii este să dea persoanelor asistate mâncare la minim 12 lei, dar o societate are ca scop obţinerea de profit şi nu face protecţie socială. Concluzia primarului este că societatea avea un preţ de cost, pe care nu-l poate dovedi, cu nişte documente în spate empiric construite. Motiv pentru care a reziliat acest contract şi imediat s-au activat reţelele de influenţă şi telefonie mobilă: „Am tăiat 500 mii lei pe an unei societăţi comerciale şi imediat au început influenţele. La mine n-a avut curaj să vină nicio persoană să întrebe de ce i-am tăiat, dar în jurul meu s-au dus în foarte multe locuri. Sunt 110 persoane (copii din Bora) care beneficiază de cantină socială. S-au suprapus două chestiuni. Noi ca Direcţie de Asistenţă Socială aveam obligaţia să le oferim o masă caldă şi un pacheţel. Toată infrastructura noastră se află la Şcoala 13. Nu s-a mai livrat de la Şcoala 13, ci s-a făcut contract să dea societatea mâncare la Bora. Ideea este următoarea. O societate care este înfiinţată în scopul obţinerii de profit nu poate să-ţi facă ţie un serviciu social, mai ales când nu există licitaţie. În total avem 200 de beneficiari. O altă chestiune ciudată: copiii mâncau la Bora, părinţii la Cantina de la Şcoala 13. Angajaţii din DAS au ridicat din umeri, că aşa le-a spus conducerea de la acea vreme şi aşa au făcut. Şi au rămas aşa din 2011 până acum. Am reziliat acest contract, vom trece şi vom face mâncare la Cantina Socială, unde am descoperit acele fraude. Vom atrage răspunderea celor care au greşit, cu sau fără intenţie, vom recupera prejudiciul şi vom pune lucrurile în ordine”.

„Am început să văd unde se duc banii”

 Alte chestiuni concrete descoperite se referă la cheltuirea banului public, la cheltuielile de funcţionare care sunt la cote destul de mari, plecând de la servicii de pază, iluminat public, cheltuieli ce pot fi reduse, cu puţină atenţie. Sunt foarte multe chestiuni care blochează dezvoltarea Sloboziei.

Bugetul anului trecut a fost construit pe funcţionare, salarii şi partea de investiţii (din bugetul propriu sau alte surse). De principiu, municipalitatea trebuie să se axeze pe fondurile proprii pentru investiţii. Ca atare, pentru a fi bani la investiţii, trebuie reduse cheltuielile de funcţionare şi salarii, care nu sunt mici – peste 90%. „Acesta a fost principalul meu obiectiv, când am venit la Primărie, să reuşim să construim un buget de investiţii mai mare. Şi, am început să văd unde se duc banii. Pe servicii de pază…Am dat la Chiciu 11 miliarde în 10 ani de zile, deşi n-avem de gând să facem nimic cu acel obiectiv (nota redacţiei – staţia de alimentare cu apă Chiciu Călăraşi). Apoi, servicii de pază la Piaţa Revoluţiei, păzeam o baracă şi ne costa 1,5 miliarde pe an. Am luat baraca de acolo, am igienizat zona, am păstrat serviciul pentru că încă nu pot rezilia. Avem de asemenea servicii de pază foarte multe cu societatea noastră. Toate obiectivele Primăriei, tot ce este de interes pentru primărie sunt dublate ca servicii de pază. Pe lângă contract de intervenţie cu alte firme, monitorizare video, poliţia locală şi investiţii făcute în zona aia, gratii şi alte sisteme de securitate, alarme, mai avem şi servicii de pază. În Parcul Industrial plătim 450 mii lei servicii de pază, pe an. Asta înseamnă jumătate de kilometru de asfalt turnat de DADP într-o zonă a oraşului. Numai oraş nu ne numim dacă ne uităm la Bora şi la Slobozia Nouă. În total, 3,2 milioane lei se duc pe servicii de pază, adică 32 miliarde lei vechi. Asta în condiţia în care bugetul de asfaltare pentru Slobozia Nouă anul trecut a fost de 20 miliarde lei. Au spus că n-au bani, atât au dat pentru asfaltare. Păi de aia nu erau bani”, a punctat primarul Dragoş Soare, care a descoperit mari probleme şi la iluminatul public.

Actualul sistem trebuie modernizat de îndată. Dar pentru asta stâlpii trebuie cadastraţi şi să fie în proprietate. Nu s-a făcut nici un  pas vizavi de acest aspect şi este vorba de mii de stâlpi. O lampă clasică are un consum de cel puţin 2-3 ori mai mare decât una pe led. Alesul local doreşte un oraş iluminat frumos, o mentenanţă simplă, sistematizarea sistemului de iluminat public – pe principiul a trecut omul creşte intensitatea, se îndepărtează, scade intensitatea – pentru a se optimiza consumul. Banii economisiţi ar putea merge pe dezvoltare.

Fonduri pentru modernizarea sistemului de iluminat pot fi obţinuţi din relaţia cu operatorul, relaţia cu instituţii ce gestionează bani europeni sau din bugetul propriu. În bugetul propriu nu sunt bani şi rămân celelalte două, însă primarul optează pentru fonduri europene.

„Cât timp eşti pe banii publici, trebuie să munceşti”

În momentul de faţă, primarul poartă discuţii vizavi de reorganizarea aparatului administrativ. Asta înseamnă clar o reducere a numărului de personal din primărie şi serviciile deconcentrate. „Am descoperit că sunt persoane, una –două – trei, care plimbă o hârtie. Se sprijină una pe alta persoanele ca să poată să ducă hârtia respectivă. Am descoperit că sunt oameni pe care nu-i vedem în Primărie. Le-am dat o notă de serviciu… Nu există angajat al Primăriei să nu plece de aici cu maşina instituţiei. Eu nu folosesc maşina instituţiei şi niciunul dintre viceprimari. Avem trei şoferi şi cinci maşini. Şefii de servicii, şefii de birou, şefii de direcţii, persoane implicate în conducerea acestei instituţii, altele decât primarul şi viceprimarii, sunt obligate să meargă cu maşina de serviciu ca să nu-i uite Dumnezeu pe unde se duc. Vreau să spun că în prima săptămână nu s-a respectat nimic. …Maşinile sunt monitorizate cu GPS şi există o procedură. Dacă stai mai mult de un sfert de oră la o instituţie, te lasă acolo, se întoarce şi te ia şoferul şi te aduce la Primărie. Cât timp eşti pe banii publici, trebuie să munceşti”, a accentuat Dragoş Soare. Acesta a afirmat că minim 10% din personal este în plus, dar, procedural, lucrurile trebuie gestionate cu mult mai multă atenţie fiindcă sunt  funcţionari publici, personal contractual. Bunăoară, la Serviciul Juridic sunt 12 jurişti şi s-au pierdut majoritatea proceselor. Un alt exemplu este la Registrul Agricol unde lucrează cinci angajaţi şi un şef de serviciu. Asta în comparaţie cu Dragalina unde lucrează două persoane la dublul suprafeţei agricole. Apoi, la Centrul de Informare Turistică – obiective intrate în atenţia unei ţări întregi prin faptul că mulţi funcţionari de acolo nu îşi justifică salariile – sunt prea multe persoane angajate. „La Centrul de Informare Turistică avem cinci persoane. S-au cheltuit 20 miliarde pentru a atrage 6 miliarde. Când am întrebat ce fac aceste persoane…am întrebat-o pe doamna de la casierie câte chitanţe a tăiat în cinci ani, că am ieşit din monitorizare… A ridicat aşa din umeri. Vă pun eu o întrebare: De ce n-am eu stradă, de ce n-are Slobozia Nouă asfalt, de ce nu există canalizare, de ce nu există tineri? S-au dat locuri de casă în Slobozia Nouă, pe strada Iezerului şi nu le-am tras curent. I-am obligat să-şi facă o casă, fără să le punem la dispoziţie minimul de utilităţi. De ce? Eu ştiu de ce…În momentul de faţă construim noua organigramă care va fi bazată pe logică şi nevoia oraşului. Va fi gata în maxim două luni. O vom da spre analiza ANFP – Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici – să ne spună foarte clar cum trebuie procedat. În unele zone vor fi concursuri, în unele se vor desfiinţa posturile şi punct, în altele se vor întâmpla transferuri. De principiu sunt mai multe metode de reorganizare…Echipa pe care eu am adus-o munceşte, îşi face treaba, e guvernată de bună credinţă şi seriozitate. Pe mine mă interesează ca după patru ani de zile să las ceva în urmă, să rămână ceva, chiar dacă voi mai fi sau nu primar”, a mai adăugat Dragoş Soare, primarul municipiului Slobozia.

Diana ARON

CATEGORII
Împărtășească Acest

COMENTARII

Wordpress (0)
Disqus (0 )