„Nu risc dacă spun că, în România, faţă de multe alte spaţii din Europa, este foarte greu să te naşti ţigan”
Asumarea identităţii rome este o misiune foarte importantă, pe care liderii etniei militează de mulţi ani să o implementeze în rândul populaţiei. Una dintre căi o reprezintă, aşa cum este şi firesc, învăţământul. Importanţa studierii materiilor ce determină asumarea identităţii de rom se învaţă încă de la şcoală. Orice discuţie ce vizează etnia romă reflectă problematici distincte, aspecte clare. Dar, multe din lipsurile cu care romii se confruntă sunt cauzate şi de un mod defectuos, la nivelul autorităţilor locale, de a avea o perspectivă a măsurilor de integrare şi sprijin faţă de aceste comunităţi. „Una din problematicile cu care ne confruntăm la nivel naţional, reprezintă asumarea identităţii etnice. Această identitate a romilor este foarte mult stigmatizată. Nu risc dacă spun că, în România, faţă de multe alte spaţii din Europa, este foarte greu să te naşti ţigan. Te confrunţi cu stereotipuri, prejudecăţi perpetuate de foarte mult timp, lipsa de cunoaştere a realităţilor specifice, din punct de vedere cultural şi istoric al acestei etnii, necunoaşterea unor valori ale culturii româneşti din rândul etniei rome. Toate stau la baza acestor clişee care creează, în mentalul colectiv al populaţiei majoritare, asocierea a tot ce este mai rău atunci când se spune: ţigan. Dar, în ceea ce priveşte etnicii romi, definitoriu este stigmatul ruşinii, stigmatul asumării identităţii. Sigur că sunt importante disciplinele în şcoală. Limba maternă, mai cu seamă, o văd viabilă, nu neapărat din considerente de reprezentare etnică. Limba romani are un caracter unitar. Este o limbă neo-indiană, dar vorbitorii acesteia aparţin unor neamuri distincte din perspectivă ocupaţională, respectiv de grai. Însă, indiferent de neamul de provenienţă – fie că sunt căldărari, spoitori, argintari şi aşa mai departe – şi indiferent de spaţiul istorico-geografic de vieţuire, romii din întreaga lume se înţeleg între ei. Apoi, studierea istoriei şi tradiţiilor acestei minorităţi conferă o perspectivă inedită pentru elevi şi chiar pentru profesori, fiindcă vor intra în contact cu o realitate despre care nu au ştiut. Despre valorile culturale ale minorităţii rome, inevitabil, poţi vorbi despre valori moral creştine. Despre istoria acestei minorităţi, inevitabil, vei constata că romii au o coordonată eminamente tragică a supravieţuirii”, a precizat la radio Fresh FM, în cadrul emisiunii „Subiectul Zilei”, profesorul Ion Sandu (inspector şcolar pentru minorităţi în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Ialomiţa), specificând că, în ultimul timp s-au înregistrat unele rezultate pozitive, în special în domeniul educaţiei, dar mai sunt încă multe de făcut. Romii trăiesc în Europa de peste 700 de ani. Istoria şi cultura lor constituie o parte indispensabilă a moştenirii europene, care se caracterizează prin diversitate. Membrii comunităţilor de romi merită să fie trataţi în mod egal şi să beneficieze pe deplin de drepturile care le revin în calitate de cetăţeni europeni. „Sunt realităţi care merită să fie cunoscute de către romi, din perspectiva demontării propriilor stereotipuri, a anulării propriilor bariere din plan personal, psihologic vorbind. Dar trebuie aflate şi de către populaţia majoritară, de asemenea, pentru construirea unei noi perspective”, a mai adăugat inspectorul şcolar pentru minorităţi al IŞJ Ialomiţa.
Ramona BUTNARIU