Noutăţi privind admiterea la liceu, pe viitor

∙ colegiile naţionale centenare vor avea dreptul de a organiza, înainte de susţinerea Evaluării naţionale, admitere proprie

În cadrul unei recente conferinţe de presă, inspectorul şcolar prof. Adriana Butoi (purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Judeţean – IŞJ Călăraşi) a expus o serie de noutăţi (din noua lege a educaţiei) cu privire la concursul de admitere în clasa a IX-a, reorganizarea administrativă, ce implică un sistem administrativ actual şi flexibil, format din instituţii eficiente care vor asigura modelarea elementelor de proces educaţional şi o dezvoltare eficientă a carierei didactice.
Referitor la aspectul legat de admiterea în clasa a IX-a, elementul de noutate este dreptul colegiilor naţionale centenare de a organiza, înainte de susţinerea Evaluării naţionale, admitere proprie care se va realiza până în maximum de 90 la sută. Autonomia colegiilor naţionale va da posibilitatea stabilirii acestui procent, dar până în maximum de 90 la sută. Procentul rămas va fi supus repartizării computerizate. „Este o şansă în plus, într-adevăr pentru cei care doresc performanţă. Domnul ministru vorbeşte de echitate şi în performanţă, ceea ce înseamnă că aceste colegii îşi pot organiza centre de excelenţă proprii unde să pregătească loturile olimpice care ne reprezintă cu succes la nivel mondial. Celelalte licee vor urma repartizarea pe baza mediei de la Evaluarea naţională, iar liceele vocaţionale vor avea acele probe de aptitudini. Aşa cum se ştie, există încă dezbatere publică. Federaţia Naţională a Părinţilor – EDUPART a propus un chestionar privind modalitatea de desfăşurare a tuturor examenelor naţionale, cuprinzând aspecte referitoare la admiterea în clasa a IX-a, evaluarea naţională în sine. Asta fiindcă intervin discuţii şi vizavi de disciplinele la care se va susţine evaluarea naţională, dacă va rămâne doar limba română şi matematică. Totodată vor fi abordate şi aspecte privind examenul de Bacalaureat. Până la evaluarea naţională, la finalul ciclului gimnazial, în portofoliul educaţional vor fi cuprinse nişte rapoarte de evaluare, începând de la educaţia timpurie, urmând cu învăţământul primar – la finalul clasei pregătitoare. Este vorba de evaluări scrise, care se desfăşoară deja de la clasa a II-a, IV-a şi a VI-a. Aceste rapoarte de evaluare şi evaluările scrise vor fi parte integrantă a acestui portofoliul educaţional şi valorificată în etapele următoare, în special la învăţământul liceal”, a precizat prof. Adriana Butoi.
În ce priveşte reorganizarea administrativă, există o discuţie vizavi de o nouă arhitectură curriculară, dar şi una de sistem. „Ceea ce ne interesează, la nivel judeţean, este ceea ce se întâmplă cu inspectoratele şcolare, cu Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională – CJRAE şi cu Casa Corpului Didactic – CCD. Ne vom transforma, potrivit noii legi, în Direcţie Judeţeană pentru Învăţământ Preuniversitar, prin reorganizarea şi comasarea IŞJ cu CJRAE. Competenţele în noua direcţie sunt cam aceleaşi, doar că inspecţia şcolară trece către o nouă Autoritate naţională. Ne vom ocupa în continuare de management şcolar, reţea şcolară, de gestionarea posturilor şi catedrelor, de organizarea examenelor naţionale. CCD se transformă în structură judeţeană a Centrului Naţional pentru Formare şi Dezvoltare în Cariera Didactică, care se va ocupa şi de stagiatura cadrelor didactice”, a mai adăugat purtătorul de cuvânt al IŞJ Călăraşi.

Mihaela DUMITRU

CATEGORII
Împărtășească Acest

COMENTARII

Wordpress (0)
Disqus (0 )