„Mi-aş dori ca profesorii să fie foarte bine plătiţi, pentru că toată discuţia, despre calitatea învăţământului, de aici porneşte”

Recent, reprezentanţii USR au organizat o conferinţă de presă, în cadrul căreia au semnalat în spaţiul public o întreagă serie de probleme privind noul pachet de legi al Educaţiei. Una din probleme, ce trebuie neapărat rezolvată şi există foarte mulţi bani europeni disponibili în acest sens, priveşte abandonul şcolar. Cu toate acestea, Guvernul nu face nimic.
Deputatul PNL Ialomiţa, Luminiţa Barcari spune că este foarte bine că se fac dezbateri pe astfel de teme, de interes general. Mai cu seamă că existau reproşuri, că lucrurile sunt ţinute la secret. „Într-adevăr, abia aşteptăm şi noi să ajungă noua formă a Legii Educaţiei în Parlament. Pentru că, am de gând, pe această nouă formă, să mă mai consult şi cu colegii meu din teritoriu. Toată lumea reproşa că nu se organizează dezbateri publice, că sunt ţinute la secret. Dar, uită un amănunt. Este Legea Educaţiei care a fost scrisă, practic, în Minister, în timpul domnului Câmpeanu, când dumnealui era ministru. Acea formă a Legilor educaţiei – pentru învăţământul preuniversitar şi universitar, plus statutul personalului didactic – a fost dezbătută toată vara. S-au făcut dezbateri la nivelul judeţelor şi s-au transmis propuneri la Minister. Iar atunci când doamna Ligia Deca a preluat portofoliul Ministerului Educaţiei, a venit cu toate acele propuneri din teritoriu şi le-a compatibilizat cumva cu ceea ce rămăsese în afara perioadei de dezbatere. Deci, legile au fost dezbătute. Ce ne prezintă acum Ministerul Educaţiei, în Parlament, sunt formele revizuite în urma propunerilor. Ca parlamentar, ca om care a lucrat în Minister, am putut să răsfoiesc mai ales legea pentru învăţământul preuniversitar, fiindcă de acolo vin şi cunosc mult mai bine problemele. E adevărat, s-au modificat anumite aspecte. Iar combaterea abandonului şcolar ocupă un loc principal. Există o strategie naţională pentru reducerea abandonului şi sunt cuprinse în lege multe măsuri care urmăresc acest obiectiv. Mă refer la Programul «Şcoala, după şcoală», Programul «Masă sănătoasă în şcoli», care va fi, încet-încet, generalizat. Deja se ştie că numărul şcolilor în care se aplică masa caldă a crescut şi în acest an. Apoi, transportul este mult mai bine precizat în noua lege. Am avut nu demult, la Camera Deputaţilor, o dezbatere pe această temă, cu Asociaţia CONAF. Acolo am spus foarte clar că dacă avem masă caldă în toate şcolile (în special, în cele unde sunt copii cu risc de abandon), transport gratuit, aceste măsuri vor combate abandonul. Ele sunt scrise în lege. Dar, mai sunt şi altele. De exemplu, învăţarea remedială. În urma pandemiei, foarte mulţi copii care nu aveau cu ce să intre online, au rămas în urmă. Profesorii vor fi plătiţi să facă ore remediale pentru a recupera materia pierdută. Fără un ajutor suplimentar, copilul greu se poate recupera. Mai intervine un lucru. Profesorul vorbeşte la clasă pentru 30 de copii. Dacă sunt copii care înţeleg mai greu, rămân în urmă şi au nevoie de sprijin. Atunci, pentru familiile care nu au posibilitatea financiară de a duce copilul la meditaţii, profesorii vor fi plătiţi, în cadrul Programului «Şcoala, după şcoală»”, a precizat Radio Fresh FM, în cadrul emisiunii „Subiectul Zilei”, Luminiţa Barcari, specificând că nici Legea 1/2011 nu a fost aplicată niciodată în integralitate. Niciodată, Bacalaureatul nu s-a dat conform acestei legi. Acum se vrea o lege foarte bună. Bineînţeles că, nimic nu este perfect. Dar, odată cu trecerea timpului, mai pot fi adăugate sau modificate lucruri. „Niciodată nu s-a aplicat procentul de 6% din PIB pentru educaţie. Deci, avem legi, nu asta e problema. Noi ne străduim să facem o lege bună, dar trebuie să fie pusă în aplicare, în integralitatea ei. Nu ştiu care au fost motivele, din cauza cărora nu s-a alocat acest procent. Acum procentul este mic, dar vin foarte mulţi bani şi prin alte proiecte. Au fost puşi şi aceşti bani, la calcul. Adică, dacă vii cu un program european să construieşti o grădiniţă, să achiziţionezi microbuze, să dotezi laboratoare, cu bani europeni. E normal că bugetul ar putea fi degrevat de aceste sume, pentru că trăim vremuri destul de grele. Putem direcţiona bani la apărare, sănătate, etc. Mi-aş dori ca profesorii să fie foarte bine plătiţi, pentru că toată discuţia, despre calitatea învăţământului, de aici porneşte. Pleacă oameni din sistem, prin ieşirea la pensie, şi nu mai avem absolvenţi de liceu care să-şi dorească să facă o facultate, pentru a deveni profesor. Deci, mie mi s-a întâmplat, se rugau de mine să iau nişte ore la o şcoală, că nu mai aveau cadru calificat la chimie. N-am vrut să-i încurc pe acei oameni, dar mă durea sufletul când auzeam, căci era vorba de o şcoală bună. Tinerii noştri sunt pragmatici, se îndreaptă către o meserie unde câştigă bine. Eu îi înţeleg perfect. De aceea, mi-aş dori ca această lege să pună la punct salarizarea, ca tinerii să aibă o motivaţie pentru a veni învăţământ, dar şi formarea iniţială. Mă refer atât la liceul pedagogic de exemplu, unde formarea este foarte bună, dar şi la masterul didactic. În momentul de faţă, studenţii care doresc să devină cadre didactice…să-mi spună mie unul cum face practică pedagogică. Căci trebuie să aibă şi ore practice, să vadă metodele de predare, cum se coboară cadrul didactic la nivelul copiilor să le explice. Trebuie să cunoască psihopedagogie şi aşa mai departe. Nu este simplu. Poate să fie un student foarte bun, să ştie matematică foarte bine, să se ducă la clasă şi să nu înţeleagă copiii nimic. De aceea este foarte utilă practica pedagogică”, a subliniat deputatul Barcari. Dar, profesorii ce ar putea să predea ore de practică studenţilor, ar trebui să fie plătiţi de universităţi, lucru care nu se întâmplă. Ori, în noua lege scrie foarte clar despre şcolile de aplicaţie.

„Legea nu este proastă, aşa cum zic unii”

Una peste alta, Luminiţa Barcari apreciază intenţia reprezentanţilor USR de a veni cu propuneri, dar nu pe metoda de a demola tot şi a reproşa că guvernanţii nu au făcut nimic. Eforturi s-au făcut şi se fac. „De asta spun că legea nu este proastă, aşa cum zic unii. A, că este de îmbunătăţit, foarte bine. Urmează dezbaterea, în Parlament. Eu am foarte mulţi colegi de la USR. Mă împac foarte bine cu ei. Sunt bine intenţionaţi, dar nu poţi să demolezi totul şi să spui că nu s-a făcut nimic. Cum, de exemplu, că liceele tehnologice erau pe cale să se desfiinţeze. Fals, nimic mai neadevărat. Adică, noi vrem să întărim liceele tehnologice şi să facem învăţământ dual dacă se poate, pentru că nu mai avem meseriaşi. Sunt zone cu tradiţie în învăţământul dual – Alba, Braşov – unde există firme foarte puternice care s-au implicat la clasele cu învăţământ dual, instruindu-şi viitori angajaţi. Noua lege a Educaţiei insistă pe această formă de şcolarizare a învăţământului profesional dual, pentru că şi marile firme ar trebui să se implice mai mult în instruirea viitorilor lor angajaţi…Chiar dacă recunosc meritele colegilor mei din Guvern, niciodată nu ezit să-mi spun punctul de vedere, când consider că ceva nu este în regulă. Iar când e vorba de Legea educaţiei, o astfel de lege nu trebuie să aibă culoare politică. Şi, colegii mei de la USR ar trebui s-o citească atent, să vină cu propuneri concrete. Dacă vin cu propuneri bune, nu avem de ce să nu le luăm în calcul”, a mai adăugat deputatul liberal ialomiţean.

Diana ARON

CATEGORII
Împărtășească Acest

COMENTARII

Wordpress (0)
Disqus (0 )