„Lipsa asta de previziune şi profesionalism în sistemul de educaţie nu face decât să creeze alternative”

Începutul noului an şcolar a fost, ca întotdeauna, un moment plin de speranţă pentru părinţi, elevi şi cadrele didactice. Dar când privesc în profunzime starea actuală a sistemului de educaţie din România, simt doar dezamăgire şi frustrare. Căci, deşi în teorie şcoala ar trebui să fie gratuită şi accesibilă tuturor, realitatea demonstrează că aceasta a devenit o povară financiară semnificativă pentru familii şi o sursă constantă de inegalitate şi ineficienţă. Meditaţiile au devenit o condiţie nescrisă pentru reuşită, manualele şi materialele auxiliare sunt scumpe. Iar cei care au condus şi conduc sistemul de educaţie nu investesc aşa cum ar trebui pentru ca lucrurile să se îndrepte pe calea normală. De ani de zile, sistemul de învăţământ a fost subfinanţat.
În opinia senatorului Rodica Boancă, asta reflectă realitatea la care, din păcate, s-a ajuns. „Sistemul permite să se întâmple aşa, pentru că, la noi, manualele au devenit nişte vechituri care nu mai sunt adaptate. Meditaţiile, dacă ar exista şcoala după şcoală, nu ar mai avea sens, în proporţie de 70%. Ar rămâne doar cei care fac performanţă şi vor să se pregătească ei. Dar treaba asta cu meditaţiile nu am inventat-o noi, se practică şi în Franţa, Anglia, Spania. Mie mi se pare treaba asta cu meditaţiile o distorsionare a situaţiei şi singura chestie e că, într-adevăr, ar trebui toată lumea să aibă factură, chitanţă, poate casă de marcat, să fie fiscalizată. Dar nu acolo se întâmplă marea evaziune. E adevărat şi faptul că părinţii îşi trimit copilul la şcoală să-l înveţe profesorul, iar dacă doresc excelenţă este normal să apeleze la o pregătire suplimentară. Dar, copilul meu, de exemplu, asimilează mai greu. Profesorul îşi face treaba la catedră, dar pentru treizeci de copii, nu are timp să se aplece asupra fiecăruia bob cu bob. Numărul de elevi pe clasă s-a mai redus faţă de anii trecuţi, dar dacă sistemul ar investi în construirea de corpuri noi de şcoală şi le-ar moderniza pe cele existente, lucrurile ar sta altfel. Nu avem laboratoare, tehnică. Iar modalitatea asta de împărţire a orelor…programul şcolar este foarte aiurea făcut, în schimburi. Copiii nu mai dau randament după ora două, ca să-i ţii până la şapte seara în şcoală. Noi, aici, avem avantajul de a fi în câmp deschis, se pot construi şcoli fără probleme. Un profesor poate ajunge de la un capăt la altul al oraşului, într-un interval de jumătate de oră. Se pot face lucruri, dar cine să le facă? Ăştia care se înfundă în scaunele alea şi nu mai ies de acolo?”, a precizat la Radio Fresh FM, în cadrul emisiunii „Subiectul Zilei”, senatorul Rodica Boancă, vicepreşedintele la nivel naţional al Partidului Lege Educaţie Unitate (LEU). Politicianul subliniază că nicio şcoală nu s-a mai făcut, în schimb foarte multe s-au închis ori dărâmat. De reconstruit nu s-a mai reconstruit niciuna. Cum, la Liceul de Artă din Slobozia şi în prezent trenează acea construcţie începută şi abandonată pentru un campus sau ce s-a vrut să fie. Ori dacă s-ar fi realizat, ar fi rezultat o clădire cu nişte clase şi spaţiu în plus. „Lipsa asta de previziune şi profesionalism în sistemul de educaţie nu face decât să creeze alternative. Dacă părintele nu e conştient şi trimite copilul la pregătire cu profesorul de la clasă – doar pentru a obţine nişte note bune, dar care nu sunt neapărat reale – o face pe răspunderea lui. Deşi profesorul de la clasă nu are voie să facă acest lucru, dar nici nu există sancţiuni. Ar trebui să aibă şi el o sancţiune pentru treaba asta. În ce mă priveşte, eu nu-i încurajez absolut deloc pe copii şi pe părinţi să facă meditaţii la limba română, de exemplu. În niciun caz, nu fac meditaţii vreodată cu copii de la mine, de la clasă. În general, nu îmi place să fac meditaţii, ca idee. Dar, le-am zis foarte clar că eu mai mult decât spun în clasă, n-o să spun acasă. Adică spun acelaşi lucru. Dacă elevul nu mă urmăreşte în clasă, are o problemă cu conexiunea cu mine şi nu mergem pe aceeaşi linie, nu are rost să muncesc în zadar de două ori. Sunt materii la care poţi fără nici un fel de meditaţii să iei note bune la Bacalaureat. Dar sunt şi materii unde trebuie să mai aprofundezi, să exersezi mai mult. Iar foarte mult strică şi părinţii. Sunt vinovaţi pentru că în loc să-i îndemne pe copii să înveţe la şcoală, să fie atenţi, să respecte cadrul didactic, să respecte regulile şi aşa mai departe, ei ştirbesc autoritatea profesorilor. Ei vin şi le spun: Cine, ăla de română, aia de matematică? Lasă că vin mama şi tata acum, imediat rezolvă problema. Lasă că te dau la meditaţie. Nici aşa nu e OK. Deci, încă o dată spun, sistemul permite să se întâmple aşa”, a concluzionat senatorul ialomiţean.

Cristina ANDREI

CATEGORII
Împărtășească Acest

COMENTARII

Wordpress (0)
Disqus (0 )