Jumătate dintre profesorii din mediul rural spun că elevii lor au pierdut din materie în pandemie
• o treime dintre profesori spun că notele copiilor s-au deteriorat în perioada şcolii online • doi din trei profesori afirmă că este necesar un ghid standardizat pentru educaţie remedială, iar 80% spun că au nevoie de formare în domeniul educaţiei digitale
Pierderile de învăţare ale elevilor din mediul rural, acumulate în perioada în care şcoala s-a desfăşurat online, sunt majore şi necesită intervenţie imediată, prin sprijinirea recuperării materiei, arată un sondaj efectuat de Fundaţia World Vision România, efectuat în perioada 5-12 februarie 2021, în 74 de unităţi de învăţământ din 14 judeţe din mediul rural.
Sondajul a fost efectuat în contextul redeschiderii şcolilor şi al publicării Ordinului 300 din 19 februarie 2021 care reglementează educaţia remedială.
În total, 46% dintre profesorii intervievaţi au apreciat că elevii lor au pierdut între 11% şi 45% din materia care trebuia asimilată. Pe o scală a severităţii pierderilor de învăţare, 17% dintre cadrele didactice au afirmat că elevii au pierdut între 11% şi 20% din materie, în timp ce 19% au indicat o pondere de 21-30%, iar unu din zece profesori a indicat pierderi de învăţare grave, de la 46% la 80% din materie. Pe de altă parte, 30% dintre respondenţi au afirmat că pierderile de învăţare sunt relativ mici, de până la 10% din materie.
Situaţia este reflectată de evoluţia notelor elevilor în perioada în care şcoala s-a desfăşurat online (octombrie-decembrie 2020) comparativ cu cea anterioară: 54% dintre profesori au declarat că notele copiilor nu au suferit modificări semnificative, însă 31% au afirmat că acestea au scăzut.
În acest context, o treime dintre profesorii chestionaţi au declarat că au mare nevoie de pregătire pentru integrarea noţiunilor de educaţie remedială, în timp ce un număr egal dintre aceştia se consideră pregătiţi. O pondere dublă, de 63%, afirmă că este necesar un ghid standardizat pentru educaţie remedială. În ceea ce priveşte educaţia digitală, 80% au nevoie de formare în acest domeniu, iar 77% vor un ghid standardizat pentru a preda şi a evalua elevii online.
Peste 60% dintre profesori consideră că au nevoie de adaptarea programelor şi a materialelor de predare. „Pentru a avea noi înşine o imagine cât mai aproape de realitate a efectelor pandemiei asupra şcolilor din mediul rural, am derulat o cercetare de teren în prima linie, în rândul profesorilor. Rezultatele ne confirmă temerile: copiii care merg la şcolile din mediul au pierdut părţi mari din materie, iar impactul pandemiei a adâncit decalajul deja existent între şcolile de la oraş şi cele de la sate. Solicitările profesorilor arată că provocările şcolii online şi cea a recuperării materiei pierdute în pandemie nu pot fi depăşită fără ajutor. Profesorii sunt partenerii noştri în acest efort şi sunt singurii care pot remedia efectele pandemiei asupra copiilor. World Vision România va sprijini profesorii, elevii şi părinţii din cele peste 400 de şcoli din mediul rural unde activează pentru a putea evalua copiii, a identifica lacunele acumulate în această perioadă şi a recupera materia pierdută într-un mod cât mai eficient”, a declarat Mihaela Nabăr, directorul executiv al World Vision România.
Pe de altă parte, profesorii înşişi spun că impactul pandemiei nu se reduce doar la pierderile de învăţare. „Elevii au pierdut considerabil. Acest lucru nu se poate vedea imediat, ci se va descoperi în timp, privit atât din punct de vedere cognitiv, cât mai ales emoţional. Subliniez acest ultim aspect deoarece la baza tuturor proceselor de învăţare stă cunoaşterea de sine, un echilibru emoţional pe care de cele mai multe ori nu îl formăm acasă, ci la şcoală, cu un cadru didactic competent. Consider că elevii vor avea nevoie de un program de remediere. Un astfel de program are un impact semnificativ în viaţa şcolară, având ca obiectiv schimbarea atitudinii faţă de fiecare copil, educaţia remedială fiind necesară atât la nivel de grup, cât şi la nivel individual”, a afirmat unul dintre profesorii respondenţi.
În ceea ce priveşte resursele materiale, 39% dintre respondenţi au menţionat nevoia de materiale igienico-sanitare, 30% de materiale de protecţie (măşti etc.), 14% au semnalat limitarea indusă de spaţiile restrânse care nu permit distanţarea fizică, iar 9% au indicat nevoia de responsabilizare a personalului şi elevilor (pentru a se respecta regulile de protecţie sanitară).
Ramona BUTNARIU