„Într-adevăr, ne aliniem la standardele europene, dar să nu distrugem ceea ce avem noi mai bun”  

Ideea desfiinţării calificării de învăţători din liceele pedagogice a stârnit nemulţumiri opiniei publice, după ce proiectul de lege a învăţământului preuniversitar a fost lansat spre consultare şi dezbatere. În varianta iniţială, specializarea şi obţinerea calificării de învăţător se putea realiza doar prin intermediul studiilor universitare. Asta, pentru a ne alinia la standardele europene de calitate a învăţământului. După dezbateri, proiectul de lege, asumat de Ligia Deca, ministrul Învăţământului, prevede că liceele pedagogice vor putea forma învăţători, dar aceştia vor fi angajaţi pe perioadă determinată. Iar ca să devină titulari, vor trebui să absolve o facultate de profil. Conform art. 52 (1), învăţământul pedagogic se organizează ca învăţământ liceal vocaţional, cu durata de patru ani, pentru elevii cu aptitudini în acest domeniu.
Deputatul PNL Ialomiţa, Luminiţa Barcari afirmă că în niciun caz, nu s-a urmărit închiderea liceelor pedagogice, aşa cum s-a vehiculat, la un moment dat, pe piaţă. În proiectul de lege, liceul pedagogic era lăsat doar cu specializarea educator – puericultor. Deci, practic, specializarea învăţător era eliminată de la liceul pedagogic. „Cei la Liceul Pedagogic, normal că nu au fost de acord. A fost eliminată pentru că s-a făcut un studiu şi în Uniunea Europeană nu mai există învăţători doar cu liceul pedagogic. Nici la noi în ţară nu cred că mai există mulţi doar cu liceele pedagogice, ci probabil numai din vechea generaţie care mai au puţin până la pensie. Majoritatea celor care au terminat un liceu pedagogic şi s-au titularizat, au făcut şi studii superioare, pentru că salarial erau mai câştigaţi. Această problema am ridicat-o chiar într-o dezbatere cu colegii mei parlamentari din comisiile de educaţie. Era şi doamna ministru acolo şi am rugat-o să nu elimine această specializare. Între timp vorbisem şi cu colegii de la Liceul Pedagogic şi mi-au spus ce demersuri au făcut. Pentru copii de la ţară, de exemplu, care ar dori cât mai repede să se specializeze, să aibă un loc de muncă, să se încadreze, era o oportunitate. Într-adevăr, ne aliniem la standardele europene, dar să nu distrugem ceea ce avem noi mai bun. Prin liceul pedagogic  se face o formare iniţială foarte serioasă. Elevii din liceul pedagogic chiar ştiu ce înseamnă metodică, pedagogie, psihopedagogie, fiindcă săptămânal merg la clasă, lucrează cu copiii. Eu n-aş distruge aşa ceva ci, din contra, aş lăsa specializarea. Da, poţi să-i pui, de exemplu, celui care termină Liceul Pedagogic o condiţie, astfel încât să-l determini să îşi continue studiile. Unii nici nu pot la zi, căci sunt nevoiţi să muncească. Foarte mulţi fac facultatea la frecvenţă redusă. Trebuie lăsaţi să-şi termine facultatea aşa cum pot. Nu trebuie să se ia această şansă de a face un liceu bun, o formare iniţială bună. S-a văzut foarte clar că cei care au făcut liceul pedagogic – chiar dacă au terminat o facultate şi au revenit în învăţământ – sunt mult mai pregătiţi din punct de vedere psihopedagogic, metodic, fiindcă aveau practică făcută în şcoală. Când va veni legea în Parlament voi milita în continuare pentru menţinerea acestei specializări. Deci, repet, trebuie să ne aliniem la standardele europene, dar nu trebuie să distrugem ceea ce avem noi bun în învăţământ”, a precizat la Radio Fresh FM, în cadrul emisiunii „Subiectul zilei”, Luminiţa Barcari.

„Când e vorba de Legea Educaţiei, o astfel de lege nu trebuie să aibă culoare politică”

Pe de altă parte, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Colegiilor şi Liceelor Pedagogice din România, Mircea Bertea a subliniat că dacă tot ne raportăm la Uniunea Europeană, ar trebui să fie pusă condiţia ca aceste cadre didactice să fie salarizate ca în Uniunea Europeană. „Despre asta este vorba. Exact cum spuneam şi eu: Dacă tot ne aliniem, hai să ne aliniem cu totul şi în privinţa salariilor. Chiar dacă recunosc meritele colegilor mei din Guvern, niciodată nu ezit să-mi spun punctul de vedere când consider că ceva nu e în regulă.  Iar când e vorba de Legea Educaţiei, o astfel de lege nu trebuie să aibă culoare politică. Şi colegii mei de la USR ar trebui să o citească cu atenţie, să vină cu propuneri concrete, pentru că dacă vin cu propuneri bune, nu avem de ce să nu le luăm în calcul. Trebuie bani, e adevărat, cu care să se poată plăti naveta, hrana pentru elevi, transportul. Pentru transportul elevilor, eu, statul, l-aş subvenţiona. L-aş considera un serviciu public. Pur şi simplu când faci contract cu operatorul de transport, iei în calcul şi câţi copii transportă şi subvenţionezi. Sincer, ne-am tot chinuit cu transportul elevilor, ba le-am dat, ba nu le-am dat, ba le-am dat cu bucăţica. Ba, săracii, nu şi-au primit banii de nu ştiu câte luni. De aceea, toată lumea are impresia că învăţământul nu merge. Dar, învăţământul merge acolo la şcoală, unde ai profesor bun, dotare bună. Iar la capitolul dotare materială s-au făcut paşi foarte însemnaţi. Ştiu şcoli în mediul rural ce arată foarte bine, dar eu aş începe cu pregătirea profesorilor care ar fi o prioritate. Dacă pentru dotări materiale vin bani europeni, ai proiecte, pentru salariile profesorilor, Guvernul trebuie să dea bani. Şi, vom rămâne fără profesori. Se pensionează şi nu mai vin alţii. Intervine un fenomen, apoi. Se pensionează de la o şcoală considerată bună – în centrul urbei – şi, prin pre-transfer, vin cei din mediul rural acolo, fiindcă s-au săturat de navetă. Şi la ţară nu mai avem profesori calificaţi, iar acesta este un pericol mare, pentru că acolo copiii nici nu au posibilitate să se mediteze”, a punctat deputatul Barcari, specificând că uite aşa apare abandonul şcolar. Iar apropo de abandon, toată lumea vorbeşte de măsuri, însă trebuie să se ţină cont că acesta este, de fapt, o problemă socială, nu doar a învăţământului. „Apropo de abandon, că toată lumea spune: Măsuri, măsuri, haideţi să le dăm ajutoare. Nu, dacă economia merge bine, dacă părinţii au loc de muncă, au şi bani să-şi trimită copiii la şcoală. Deci, abandonul şcolar nu mai e o problemă doar a educaţiei. Abandonul şcolar este o problemă socială a acestei ţări şi dacă nu avem copii pregătiţi, pe mâna cui dăm noi viitorul acestei ţări? Aceasta este o strategie de ţară, pe care ar trebui să o avem în vedere. Copiii de mâine ar trebui să aibă nişte competenţe. De aceea, educaţia copiilor noştri nu trebuie să aibă culoare politică. Trebuie să venim toţii în Parlament şi să facem o lege bună, nu cu orgolii politice, că dacă eu te plictisesc pe tine, îmi creşte mie procentul electoral. Nu despre asta este vorba”, a mai adăugat Luminiţa Barcari, deputat PNL Ialomiţa.

Ramona BUTNARIU

CATEGORII
Împărtășească Acest

COMENTARII

Wordpress (0)
Disqus (0 )