Inspectorul şcolar general adjunct Nicuşor Călin aduce perspective noi pentru educaţia din Călăraşi

Fiindcă în luna septembrie începe noul an şcolar, autorităţile judeţului au venit cu o veste bună. Începând cu data de 1 septembrie, Inspectoratul Şcolar Judeţean Călăraşi are un alt inspector general adjunct. Anume Nicuşor Călin, un nou membru al PSD. Astfel a anunţat, recent, în cadrul unei conferinţe de presă, Vasile Iliuţă, preşedintele Organizaţiei Judeţene PSD Călăraşi. Acesta l-a invitat apoi pe noul coleg să împărtăşească şi opiniei publice dorinţele ce l-au determinat să preia mandatul de şef adjunct al IŞJ Călăraşi, dar şi de a se alătura echipei PSD. Nu înainte de a sublinia că prima funcţie de conducere pentru Nicuşor Călin a fost în 2002, când a acceptat provocarea de a fi directorul Şcolii Gimnaziale Vâlcelele (pe vremea când Vasile Iliuţă era primar al comunei).
În intervenţia sa, Nicuşor Călin i-a mulţumit prima dată şefului de partid pentru încredere, după care a expus şi motivul pentru care s-a hotărât să facă un pas spre politică. „E un moment pe care poate alţii îl aşteaptă de mult timp, să fac pasul în politică. Am cochetat cu politica, după ce am terminat facultatea. Am avut câteva tentative de a face politică, dar eşuate, într-un moment când nu eram inspector, director, titular. Am văzut că unii oameni sunt interesaţi de activitatea mea şi cred că este corect să mă cunoască. Fiindcă s-a dus vestea că am devenit inspector şcolar general adjunct pentru că sunt prieten cu Vasile Iliuţă şi că altceva nu m-a recomandat. De aceea, trebuie să spun câteva lucruri despre mine. Sunt inspector pentru managementul resurselor umane de 19 ani. Nu vreau să pară aşa ca o laudă, dar un singur inspector de resurse umane din ţară are un mandat mai lung decât al meu. E mai în vârstă decât mine, deci poate dacă rămâneam în funcţie şi ieşeam la pensie, băteam recordul. Dar nu acesta a fost ţelul meu. În această perioadă am devenit membru în corpul de control al Ministrului Educaţiei. Am contribuit ca formator la mai multe proiecte cu finanţare europeană. Am fost expert în aceste proiecte la nivelul Inspectoratului Şcolar Judeţean. Sunt profesor titular de chimie la Liceul «Mihai Eminescu» şi cu completare la Colegiul Economic. E o prezentare, aşa, în mare, a CV-ului meu. Ca şi activitate, în prezent, de câteva zile sunt inspector general adjunct la IŞJ Călăraşi. În cadrul acestei funcţii mă ocup de inspecţia şcolară, adică va trebui să coordonez o echipă de vreo 20 de inspectori care practică o activitate de îndrumare şi control”, a precizat Nicuşor Călin, specificând că a preluat această funcţie fără a-şi face propria echipă. Va lucra cu echipa care activa, la acel moment, acolo. Mulţi colegi îl cunosc, au colaborat cu ei şi crede că va fi o echipă cu care va putea face treabă bună. „Este important ca echipa să fie un model pentru directorii de şcoli, să facă ceva pentru elevi, să lăsăm ceva în urmă. Când mergem să facem îndrumare în şcoli, să ne bazăm pe nişte oameni, adică inspectori care, într-adevăr, au calitatea de buni îndrumători. Nişte colegi care să fie îndrumători pentru cancelariile lor, modele la disciplinele coordonate. Nu putem să mergem să facem îndrumare într-o şcoală pe probleme de management dacă noi, ca inspectori, nu am fost directori şi nu am avut o experienţă fructuoasă în această privinţă”, a punctat inspectorul şcolar adjunct.
Întrebat de ce a optat pentru PSD, Nicuşor Călin a răspuns că un motiv important a fost Vasile Iliuţă. În 2002, când l-a cunoscut pe Vasile Iliuţă, era titular la Liceul Lehliu şi a văzut pe uşa Inspectoratului Şcolar un anunţ că Primăria comunei Vâlcelele caută cadre didactice pentru angajare, director, oferindu-se chiar o primă de instalare. Era foarte greu de făcut naveta de la Lehliu la Călăraşi, avea copil de un an. Şi a trebuit să facă un pas, să găsească o soluţie de a scăpa de navetă, mai ales că nici nu i se decontau banii. Avea 28 de ani, terminase facultatea de cinci ani şi a ales să iasă puţin din zona de confort. Cei de la conducerea IŞJ Călăraşi, de la acea vreme, l-au încurajat să preia funcţia de director. Experienţa a fost atât de plăcută şi bună, încât, după doi ani de activitate la Vâlcelele, IŞJ i-a solicitat să fie inspector de resurse umane. „Experienţa pe care am avut-o din punct de vedere al colaborării cu autorităţile locale a fost una pe care mulţi au luat-o ca model. Lucrurile au mers foarte bine la şcoală, s-au făcut câteva schimbări benefice. Am avut o colaborare foarte, foarte bună cu domnul primar de atunci, Vasile Iliuţă. Ţin minte că s-a supărat pe mine când am plecat de la Vâlcelele, ca inspector la IŞJ. Dar viaţa m-a dus acolo, către Inspectoratul Şcolar. A fost greu, căci este o meserie pe care nu o înveţi uşor. Îţi trebuie 3-4 ani să înveţi care sunt pârghiile respective, să faci bine, nu nedreptăţi. Şi iată că, viaţa te duce spre direcţia aceasta. Mă bucur într-un fel şi le spun celor care vor să intre în politică: Eu cred că acesta este drumul pe care trebuie să-l aleagă, să facă ceva, să lase o expertiză în urma lor. Să demonstreze că sunt buni într-un domeniu, iar atunci va veni şi cineva să-i ajute sau să le solicite ajutorul. Aşa s-a întâmplat şi în cazul prietenului meu, Vasile Iliuţă. Ştiindu-mă, cunoscând colaborarea pe care am avut-o cu el la Vâlcelele, dar şi cu toţi primarii din judeţ, nu doar PSD. Beneficiarul educaţiei este elevul şi noi trebuie să batem palma, astfel încât lucrurile să fie bune pentru elev. Nu să începem să facem partipriuri sau să dăm deoparte nu ştiu ce cerere de la şcoala unde primarul este de la PNL. Nu se va întâmpla lucrul acesta, va fi o colaborare în interesul elevilor”, a asigurat inspectorul Călin.

„Nu mai avem nicio şcoală cu latrină în curte”

Printre altele, IŞJ Călăraşi este pregătit pentru noul an şcolar. Au fost câteva situaţii, dar care s-au rezolvat. Sunt 9 unităţi şcolare în reabilitare, care au încă probleme de finalizare a lucrărilor. A trebuit să se facă relocări şi ideea este că nu se va învăţa în mai mult de două schimburi. În această situaţie vor fi elevii din trei unităţi şcolare din Olteniţa şi şase din mediul rural. „Se fac lucrări serioase de reabilitare în şcoli, cu fonduri europene, marea majoritate şi durează. Sunt probleme între constructori sau poate că termenul în unele situaţii nu e la finalizare. Dar vom rezolva problema, sunt soluţii. În privinţa autorizaţiilor de funcţionare, toate unităţile şcolare cu personalitate juridică au. Mai sunt probleme pe la şcolile mici, la structuri. Am fost în inspecţie, cu colega mea Roxana Paţurcă, la cinci şcoli, aproape de Bucureşti. Ei bine, şcolile reabilitate în ultimii ani arată foarte bine. Implicarea primăriilor face să avem nişte şcoli foarte frumoase, care pur şi simplu se învârt după soare. Ce am văzut acolo, nu-mi venea să cred. Nu mai avem nicio şcoală cu latrină în curte…În schimb, avem o mare problemă cu cadrele titulare. Avem foarte mult de lucru şi în ce priveşte calitatea actului de educaţie. 48% din absolvenţii promoţiei 2023, care s-au înscris la concursul de titularizare, au luat note sub 5. Deja asta e mare problemă şi trebuie să vedem cum o rezolvăm. O altă statistică, pe care am văzut-o, acum vreo doi ani sau anul trecut, într-un clasament la evaluarea naţională, e că la ultimele 18 şcoli, totalizând un număr de 500 elevi, doar 30 din aceştia obţinuseră nota 5. O altă statistică arată că numai anul acesta, am publicat pentru concursul de titularizare, din luna iulie, peste 150 posturi de învăţători libere şi s-au înscris 80 sau 90. Dar a venit începerea anului şcolar şi mai avem vreo 60 de posturi cu cadre necalificate la învăţători. Faptul că admiterea la liceu nu este pe bază de nota peste 5, nu mai reprezintă o motivaţie pentru copiii din mediul rural, care ştiu că vor intra la Ion Ghica, Olteniţa, la Liceul de Arte şi Meserii şi cu nota 2 sau la Liceul Dan Mateescu ori Liceul Auto. Iată câteva din motivele pentru care învăţământul din Călăraşi suferă şi trebuie găsite soluţii. Şi avem câteva soluţii, pe care eu le-am mai spus. Poate trebuie să întărim Liceul Pedagogic Ştefan Bănulescu, să fie făcută practica pedagogică altfel. Să se facă nişte tabere de vară pentru elevii de la Pedagogic, să fie pregătiţi altfel. Dar şi pentru persoane cu vocaţie, care au activat în alte domenii şi acum vor să se îndrepte către învăţământ…Trebuie să le dezvoltăm copiilor aptitudinile, nu să ne închistăm într-o programă aridă. Iar pentru asta este nevoie ca în învăţământ să ajungă oameni potriviţi, cu vocaţie”, a mai adăugat inspectorul şcolar general adjunct al IŞJ Călăraşi.

Ramona BUTNARIU

CATEGORII
Împărtășească Acest

COMENTARII

Wordpress (0)
Disqus (0 )