Fetele lucrează mai mult în gospodărie decât băieţii, lucru care le poate afecta educaţia
Fetele de peste 18 ani petrec, în medie cu 1-2 ore, mai mult decât băieţii în activităţile domestice, conform unui studiu realizat de Fundaţia World Vision România. O fată de 18 ani din mediul rural lucrează în medie 3,4 ore zilnic în gospodărie faţă de 2,1 ore cât lucrează băieţii, iar acest lucru le afectează pregătirea pentru examenul de Bacalaureat, cât şi pentru admiterea la studii universitate.
Deşi 97% dintre părinţii din mediul rural sunt de părere că educaţia e importantă în egală măsură şi pentru fete şi pentru băieţi, timpul alocat învăţării descreşte pe măsură ce fetele înaintează în vârstă. Treburile din gospodărie devin mai importante, fapt care ajunge să fie o barieră în educaţia şi dezvoltarea lor profesională.
Cu toate că la nivel legislativ femeile din România au drepturi egale cu bărbaţii, percepţia colectivă, asupra îndatoririlor pe care femeile ar trebui să le aibă, arată că suntem încă departe de eliminarea discriminării din societate.
Din acest motiv, de 8 Martie, Ziua Internaţională a Femeii, Fundaţia World Vision România a atras atenţia asupra acestor discrepanţe dintre teorie şi realitate. Totodată a evidenţiat felul în care diferenţele de gen sunt văzute de părinţii din mediul rural, în funcţie de nivelul de educaţie al acestora.
Astfel, în rândul părinţilor care au terminat doar studiile gimnaziale, doar 66% cred că o mamă care lucrează poate să fie la fel de grijulie cu copiii precum una care nu lucrează. Acest procent creşte considerabil în cazul părinţilor care au absolvit studiile liceale, 80% dintre aceştia considerând că un loc de muncă nu reprezintă un obstacol pentru ca o mamă să le acorde copiilor ei atenţia cuvenită. O diferenţă asemănătoare a fost constatată între percepţia asupra capacităţii taţilor de a avea grijă de copii. 50% dintre părinţii cu studii superioare sunt de părere că taţii pot avea grijă de copii la fel de bine ca mamele, însă această cifră scade direct proporţional cu nivelul de educaţie al respondenţilor, doar 33% dintre cei cu studii gimnaziale fiind de aceeaşi părere.
Având toate aceste date putem înţelege faptul că educaţia are un impact foarte mare asupra felului în care diferenţele de gen sunt percepute în mediul rural, dar şi în urban. Cu toate că pentru 85% dintre femeile participante la studiu dezvoltarea profesională este mai importantă, activităţile domestice tind să fie puse mereu pe primul plan. „Cred cu tărie în puterea şi în capacitatea unei femei de a schimba lumea din jurul ei, în familie, ca mamă şi în comunitate, ca lider. În fiecare zi văd cum, cu cât femeile sunt mai protejate, mai educate şi mai libere, devin modele şi inspiră femeile şi fetele cu care interacţionează. La World Vision România sprijinim peste 20.000 de copii, dintre care mai bine de jumătate sunt fete. Le îndemn pe toate să continue să înveţe, să pună preţ pe educaţia lor, pentru că doar educaţia le va da putere. Iar părinţilor le transmit să-şi ajute copiii, să pună cel mai mare preţ pe educaţia lor şi să-i crească cu blândeţe”, a declarat Mihaela Nabăr, directorul executiv al World Vision România, specificând că, misiunea Fundaţiei este de a contribui la bunăstarea copiilor din mediul rural prin educaţie, aceasta fiind cel mai important aspect în evoluţia comunităţilor rurale şi, implicit, în respectarea drepturilor tuturor copiilor, tinerilor şi adulţilor, indiferent de gen, etnie sau mediul de provenienţă.
Ramona BUTNARIU