FarmConect – Târgul Agriculturii Româneşti revine la Slobozia, în perioada 31 august – 3 septembrie
FarmConect România, Târgul Agriculturii Româneşti revine în forţă la Slobozia, în perioada 31 august -3 septembrie, cu o nouă ediţie mai interesantă pentru fermieri şi consumatori. Misiunea fundamentală a acestui târg este de a susţine afacerile locale şi a aduce fermierii cât mai aproape de industrie şi, nu în cele din urmă, de consumatori. Căci, FarmConect nu este doar locul de întâlnire al fermierilor profesionişti, de unde pot lua idei noi de la colegii de breaslă, ci şi o platformă de comunicare. Expozanţii vor beneficia de vizibilitate în rândul fermierilor, cărora le vor prezenta cele mai noi produse şi tehnologii. Schimbul de know-how, informaţii şi experienţe este relevant atât pentru fermieri, cât şi companii, asigurând în acest fel conectarea producătorilor locali, a fabricanţilor, distribuitorilor şi comercianţilor care contribuie la consolidarea comunităţii locale. La ediţia din 2023, vor avea loc şi patru conferinţe tematice, în cadrul cărora specialişti internaţionali vor vorbi despre provocările fermierilor, geopolitica cerealelor, provocările globale, pieţele cerealelor şi oleaginoaselor.
În acest context, vineri, 14 iunie 2023, la Complexul Lacul Iezer, s-a desfăşurat FarmConect HUB, o acţiune ce a avut în prim plan promovarea celei de-a doua ediţii a FarmConect – Târgul Agriculturii Româneşti, organizată de FAPPR (Forumul Agricultorilor şi Procesatorilor Profesionişti din România). La eveniment au participat din partea FAPPR – Nicolae Sitaru (preşedinte); Cristina Cionga (director afaceri europene) şi Alina Creţu (director executiv); Arnaud Perrein (membru fondator al APPR şi preşedinte al asociaţiei pentru mulţi ani consecutivi); Dragoş Soare (primarul municipiului Slobozia); Alexandru Potor (administratorul public al judeţului Ialomiţa); Silviu Mihai (preşedintele Asociaţiei Cultivatorilor de Cereale şi Plante Tehnice (ACCPT) Ialomiţa; fermieri locali şi din alte zone ale ţării; reprezentanţi ai companiilor; presa locală.
Târgul FarmConect a apărut din nevoia fermierilor de a schimba percepţia consumatorilor asupra agriculturii din România şi a-i ajuta să înţeleagă mai bine particularităţile lanţului alimentar. „Noi, Forumul APPR, încercăm să ne adresăm unei categorii cât mai largi de consumatori. Fiecare prilej este bun pentru a comunica despre ceea ce fac fermierii, despre provocările pe care le au de înfruntat în fiecare zi. Ei sunt în prima linie, atunci când vine vorba de schimbări climatice. Vrem să informăm publicul despre soluţiile pe care le adoptă, pentru a face faţă aşteptărilor societăţii. În ce priveşte Târgul FarmConect, pe care îl aniversăm astăzi, am avut parte de o primă ediţie pilot, anul trecut, credem noi, reuşită. Târgul FarmConect s-a născut din dorinţa noastră de a păşi în arena publică şi a vorbi despre ceea ce fac fermierii. Prin urmare, în această seară, vrem să ne bucurăm împreună, să celebrăm faptul că suntem alături. Pentru că, foarte mulţi dintre noi suntem fermieri sau lucrăm alături de fermieri, în industria ce furnizează tehnologii sau cumpără produsele lor, în industrii ce îi echipează pentru a face faţă provocărilor zilnice…Vrem să ne apropiem de consumator, să explicăm ceea ce fac bun fermierii şi poate mai puţin bun, care este preţul ce trebuie plătit pentru că hrana să ajungă, în fiecare zi, pe masă. În acest sens, vom avea, ca şi anul trecut, o serie de conferinţe. În 2023, vom organiza patru conferinţe, fiecare programată în altă zi, în cadrul cărora se vor dezbate provocările fermierilor, geopolitica cerealelor, provocările globale. Vom aduce specialişti internaţionali, pentru a ne vorbi despre pieţele cerealelor şi oleaginoaselor”, a informat Cristina Cionga (director afaceri europene, FAPPR România), specificând că, prima conferinţă se numeşte „Geopolitica fluxurilor agricole, echilibre fragile şi inegalităţi planetare”. O altă conferinţă, extrem de relevantă, este cea legată de tehnologii noi, de tot ce înseamnă agricultură de precizie, agricultură regenerativă, neutralitate climatică, metode de stocare a carbonului, cum se poate produce energie regenerabilă şi gestiona mai bine resursele. „Tema celei de-a doua conferinţe va fi «Agricultura viitorului, sub imperiul eficientizării resurselor». A treia conferinţă este ecoul preocupărilor şi îngrijorărilor noastre, despre marele provocări de a găsi oameni calificaţi, forţă de muncă pentru ferme. În acest context, ne-am propus să dezbatem despre învăţământul dual care, în România, are provocări structurale, cărora nu putem să le facem faţă de ani de zile, se pare. Dar, din fericire, există soluţii locale şi membrii APPR din diferite judeţe vă vor împărtăşi ceea ce fac în localităţile lor pentru a contribui la formarea forţei de muncă şi profesionalizarea ei, cu scopul de a o aduce în fermele proprii. Nu ultimul rând, am găsit de cuviinţă să ne adresăm consumatorilor, pentru că există mituri, tot felul de idei vehiculate, mai ales în spaţiul virtual. Vrem să spargem mituri, să discutăm deschis despre cât de sigură este hrana noastră, cu furnizori de tehnologie, procesatori de alimente, producători de materie primă. Vrem să discutăm despre cât de sigure sunt lanţurile locale, ce înseamnă producere sustenabilă de alimente. Pentru că, despre asta vrea Uniunea Europeană să vorbim, despre producerea durabilă a alimentelor. Prin urmare este vorba de patru teme importante, care îşi găsesc ecou în preocupările societăţii, indiferent că suntem fermieri, procesatori sau simpli consumatori de hrană”, a completat Cristina Cionga.
„Un astfel de târg ne va da posibilitatea să arătăm cum facem astăzi agricultură în România”
O intervenţie a avut şi Nicolae Sitaru (preşedintele FAPPR România) care a asigurat că fermierii români au, în prezent, capacitatea de a-şi reprezenta interesele şi pot face mai mult pentru a promova modelul de agricultură românesc. „Un astfel de târg ne va da posibilitatea să arătăm cum facem astăzi agricultură în România, cum se produc hrana şi materiile prime pentru industria agroalimentară şi care este implicarea noastră, a agricultorilor, în dezvoltarea satelor româneşti. Sunt foarte bucuros că ne aflăm cu toţii, astăzi aici, să încercăm să urnim cea de-a doua ediţie a Târgului FarmConect. De ce FarmConect şi de ce la Slobozia? Este un eveniment important pentru noi toţi, în special cei care trăim în Bărăgan, ca economia judeţului, a zonei şi a ţării să se dezvolte. FarmConect vrea să ne aducă pe toţi împreună, partenerii din agricultură, să încerce o comunicare cu consumatorii noştri. Avem datoria, ca fermieri, să comunicăm cu consumatorii noştri din ce în ce mai des, să înţeleagă cum se produc produsele agricole, cum ajunge fiecare aliment pe masa fiecărui om, pentru că începem să avem copii care cred laptele vine din supermarket. E adevărat că din ce în ce mai puţină lume practică agricultura şi tendinţa se manifestă peste tot. Dar este nevoie ca cei care consumă produsele noastre să înţeleagă cum se fac şi cum trebuie făcute. Încercăm să urmărim ceva care se porneşte foarte, foarte greu, la Slobozia, un târg în mijlocul Bărăganului, unde accesul este foarte uşor din toate părţile, de la Capitală, la Constanţa, din Brăila, la Galaţi. Vom avea şi un drum expres, graţie căruia lumea va ajunge uşor aici. Vrem să fie nu neapărat un târg care să concureze alt târg, ci unul reprezentativ pentru zona noastră, judeţul nostru, aşa încât, încet-încet, consumatorii să dorească să pună în agendă datele cu evenimentul nostru…Fireşte că mai există şi suspiciuni dar, trebuie să mergem înainte împreună. Căci, fără să construim, nu vom avea nimic. Şi, din păcate, judeţul Ialomiţa este încă la coada clasamentului. Hai să-l ducem în prima jumătate a clasamentului, iar FarmConect poate să contribuie şi el un pic la dezvoltarea judeţului Ialomiţa. Îmi doresc să fie foarte bună participarea la târg, atât a celor care expun, cât şi a participanţilor agricultori, neagricultori şi consumatori. În aşa fel încât, la sfârşitul acestui târg, agricultorii, producătorii de utilaje agricole şi consumatorii să plece mulţumiţi de la un eveniment reuşit”, a precizat preşedintele FAPPR.
„Târgul acesta există şi va avea tradiţie, atâta timp cât vom avea parteneriate sănătoase şi strategice”
Misiunea de a povesti despre cum a luat naştere Târgul FarmConect i-a revenit Alinei Creţu (directorul executiv al FAPPR). Aceasta spune că evenimentul va reprezenta mai mult decât un târg de agricultură. Anume va constitui un apel la numeroasele provocări cu care se confruntă, la nivel global, fermierii. „FarmConect România s-a născut din iniţiativa acestui grup inimos de fermieri din zona Bărăganului care, în urmă cu câţiva ani, au început tot felul de deplasări, excursii tematice, excursii de studii în diferite zone ale lumii. Acolo, au văzut că majoritatea târgurilor şi evenimentelor importante agricole erau organizate de structurile de fermieri. De aici s-a născut sămânţa organizării unui târg în inima Bărăganului, unde a luat naştere şi APPR. Anul acesta organizăm a doua ediţie şi mulţumim mult autorităţilor, care au înţeles că numai împreună putem fi mai puternici, putem arăta o altă faţă a acestei zone, eminamente agricolă. M-am bucurat foarte mult când am văzut că s-a întâmplat ceva care părea un vis – acum 10-15 ani când aveam activitate în această zonă – să merg şi să nu mai trebuiască să stăm la barieră la Drajna. Este un lucru extraordinar şi îi felicit pe toţi cei care au contribuit la această reuşită, pentru că nu a fost un proiect simplu. E un motiv în plus pentru expozanţi şi vizitatori să vină la Slobozia, fiindcă tot ce ţine de infrastructură se dezvoltă. De asemenea, infrastructura ce ţine de organizarea Târgului, platforma unde are loc, va fi organizată şi mai bine decât la prima ediţie. Asta înseamnă asumare, că există oameni serioşi, profesionişti, care îşi doresc ca acest târg să devină cu adevărat o tradiţie. Târgul FarmConect înseamnă misiunea acestei familii a fermierilor, pe care am numit-o familia Porumbescu. Misiunea de a ne adresa celor ce ne ajută să facem acele producţii, pe care unii le invidiază. Înseamnă o misiune prin care să arătăm consumatorului că ceea ce se produce în România şi ajunge pe rafturile magazinelor sunt produse sigure şi de calitate. O altă misiune, extrem de importantă a acestui târg, este să arătăm cine sunt partenerii noştri. Pentru că, dacă astăzi se produc 18-20 de tone la porumb în condiţii de irigat sau 7- 8 – 10 tone la grâu, într-un an foarte bun, nu e doar pentru că noi suntem foarte buni. E adevărat că fermierii din România sunt cei mai buni, cei mai deştepţi şi cei mai devreme acasă, dar nu e suficient…Târgul acesta există şi va avea tradiţie, atâta timp cât vom avea parteneriate sănătoase şi strategice cu fiecare dintre dumneavoastră, atâta timp cât dumneavoastră veţi înţelege că ceea ce ne oferiţi sunt soluţii adaptate agriculturii din România. Dar ceea ce înseamnă pe lanţul de producţie, trebuie să fie cunoscut de autorităţi şi consumatorul final. Acesta trebuie să înţeleagă că astăzi este mai multă informaţie, siguranţă şi securitate într-un produs agricol decât poate este într-un medicament. De ce? Pentru că sunt extrem de controlate, avem de la registrele de fermă, până la cunoaşterea din satelit a fiecărei parcele. Orice tip de trasabilitate, astăzi, în agricultură şi producerea de hrană, poate fi cunoscut. Asta nu înseamnă că totul este perfect, că nu facem şi greşeli, că nu trebuie să ne ameliorăm practicile agricole, pentru a fi cât mai sustenabili. Dar, consumatorul final trebuie să ştie care sunt provocările noastre şi asta se va întâmpla la FarmConect cu fiecare ediţie de acum încolo”, a punctat Alina Creţu.
„Vrem să devenim şi cel mai important nod agroalimentar”
Câte un cuvânt de spus au avut şi autorităţile locale, care susţin acest eveniment. Primarul municipiului Slobozia Dragoş Soare a atras atenţia că FarmConect este poate cel mai important eveniment al fermierilor din România. Slobozia are o poziţie geografică strategică, se află în centrul celei mai mari aglomerări urbane din România şi aproape de toate căile de comunicaţii importante ale ţării. Târgul Naţional FarmConect România, găzduit în Slobozia, oferă acces întregii industrii de agro-business la informaţie, tehnologie şi know-how, conectează toţi reprezentanţii lanţului alimentar, de la producătorii de inputuri agricole, până la consumatorul final.
Sămânţa abia plantată trece prin multe etape şi procese, pentru a ajunge un produs final, gata pentru a fi consumat. Produsele create sunt rezultatul inovaţiilor din domeniu, pasiunii şi implicării tuturor fermierilor, care realizează cât de importantă este munca lor, pentru toţi. „Târgul FarmConect este punctul de întâlnire al tuturor celor implicaţi în etapele prin care trece produsul, până să ajungă în rafturile magazinelor, locul în care companiile din industrie prezintă cele mai noi produse, servicii şi tehnologii dezvoltate pentru a întâlni nevoile pieţei. Judeţul Ialomiţa este unul eminamente agricol. De aceea este extrem de important să stimulăm acest capital, care se învârte în jurul agriculturii şi, mai mult decât atât, să începem să continuăm cu verigi în lanţul de producţie. Nu este suficient să producem materie primă, ci imperios necesar să procesăm şi apoi să comercializăm. De asta se numeşte FarmConect, pentru că vrem să conectăm toate aceste verigi de producţie. Vrem să aducem Slobozia şi Ialomiţa acolo unde merită să fie, pentru că Slobozia fără Ialomiţa şi Ialomiţa fără Slobozia, nu există. Noi suntem inima Bărăganului, cel mai important nod rutier, prin dezvoltarea unor infrastructuri rutiere care sunt în momentul de faţă la nivel de studii de fezabilitate şi documentaţii. Vrem să devenim şi cel mai important nod agroalimentar. Suntem pe o rază de 100 km în mijlocul celei mai mari aglomerări urbane din România. Avem aici mai mult de o treime din consumatorii ţării, suntem pe cele mai importante rute de comerţ. Este extrem de important să înţelegem că poziţia strategică poate fi fructificată şi transformată în mult mai mult, dacă începem să ne promovăm. Fără promovare nu te bagă nimeni în seamă…Trebuie să facem lobby, pentru ca investitorii să vină către zona noastră să investească. Pe lângă FarmConect, încercăm să dezvoltăm un nou parc industrial pentru zona agroalimentară. Atât Slobozia, cât şi Consiliul Judeţean sunt implicate în proiecte de infrastructură mare, pentru a oferi o accesibilitate mult mai bună asupra oraşului şi judeţului. Dar este foarte important ca vocea cea mai importantă să se audă într-un singur sens şi, în acest moment, FarmConect asta încearcă să construiască. Avem obligaţia, ca autorităţi locale, să facem tot ce ne stă în putere ca acest capital autohton să fie multiplicat şi redirecţionat către zone de dezvoltare sustenabile”, a menţionat primarul Dragoş Soare. „Familia Porumbescu suntem noi. Într-un fel sau altul, toţi suntem legaţi de agricultură în judeţul Ialomiţa şi mă bucur să văd atât de mulţi fermieri prezenţi, astăzi, aici. Se cuvin felicitări forumului APPR, domnului Sitaru şi colegelor atât de inimoase, care au animat prima ediţie, Primăriei Slobozia, pentru că s-a lansat în acest proiect ambiţios. Consiliul Judeţean sprijină toate iniţiativele care conduc la dezvoltarea economică a judeţului. Partenerul dumneavoastră va fi nu Consiliul Judeţean, ci Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Ialomiţa, care reuneşte majoritatea localităţilor din judeţ. Sunt destule provocări legate de schimbările climatice, condiţii de piaţă adverse, multe lucruri pe care deja le ştiţi şi le-aţi experimentat. Cred că Târgul FarmConect poate să vină ca o soluţie, un sprijin pentru toţi agricultorii, atât cei mari cât şi cei mici. Dar, trebuie să fie şi un loc de întâlnire pentru cetăţenii simpli, care vor să vină să vadă cum funcţionează o afacere agricolă, ce se întâmplă într-o fermă. Cred acest târg va fi un succes remarcabil anul acesta şi în anii care vor veni”, a apreciat Alexandru Potor, administratorul public al judeţului Ialomiţa.
Una peste alta, ediţia de anul trecut s-a bucurat de prezenţa a peste 6.500 vizitatori, peste 100 expozanţi, 10 dezbateri transmise live pe teme de actualitate, peste 22.000 vizualizări online ale evenimentelor. Organizatorii speră ca şi în acest an, participarea să fie numeroasă, astfel încât evenimentul să devină unul reprezentativ, nu doar pentru comunitate, ci şi la nivel naţional.
Cristina ANDREI