Elevii români depun proiect pentru drepturile elevilor: Statutul Elevului 2.0

Într-un demers pentru îmbunătățirea condițiilor de educație și viață școlară, elevii din întreaga țară au depus un nou proiect numit „Statutul Elevului 2.0“ la Ministerul Educației. Acest proiect, dezvoltat în colaborare cu organizația Salvați Copiii, vine ca o necesitate în contextul preocupărilor tot mai mari legate de timpul alocat activităților extrașcolare și odihnei, protecția elevilor care semnalează nereguli, precum și promovarea unei educații nediscriminatorii.
Un aspect central al propunerii este cererea fermă pentru drepturile la odihnă și timp liber. Elevii au subliniat faptul că sarcinile școlare exagerate îi privatizează de timpul necesar pentru activități recreative, culturale și sportive. Prin intermediul proiectului, aceștia solicită o reglementare clară a temelor școlare, astfel încât acestea să fie orientate către sprijinirea învățării, nu spre evaluare strictă. Proiectul prevede și dreptul la un dispozitiv electronic cu acces la internet pentru învățământul online și pentru resursele educaționale virtuale. Astfel, se urmărește reducerea decalajelor digitale și asigurarea unui acces echitabil la resursele educaționale. Un alt aspect crucial al „Statutul Elevului 2.0“ vizează protecția elevilor care semnalează diverse nereguli în interes public. Prin introducerea unei proceduri specifice, se dorește eliminarea fricii de represalii pentru cei care își exprimă preocupările legate de abuzurile din sistemul de învățământ. Acest demers contribuie la crearea unui mediu educațional în care transparența și responsabilitatea sunt promovate activ. Printre prevederile proiectului se regăsește și o îmbunătățire a regulilor privind răspunderea disciplinară a elevilor. Se propune ca exmatricularea să fie posibilă doar în cazul infracțiunilor grave și doar după aplicarea unor măsuri corespunzătoare.
Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România, a subliniat importanța de a porni procesul de educație de la nevoile elevilor și de a depăși limitarea învățării strict la note și calificative. Aceasta a încurajat ascultarea și aprecierea eforturilor elevilor de a se implica și de a-și exprima drepturile. Proiectul „Statutul Elevului 2.0“ a fost dezvoltat în urma consultărilor cu peste 1.100 de elevi și reprezentanți ai acestora din toate județele țării. Acesta vine să aducă armonie între drepturile și îndatoririle elevilor, clarificând și facilitând aplicarea acestora atât pentru elevi, cât și pentru cadrele didactice. Pe lângă aspectele legate de drepturile elevilor, proiectul integrează și reglementări referitoare la igienă și sănătate în unitățile de învățământ, prevenirea bullyingului și cyberbullyingului, precum și acordarea de feedback din partea elevilor pentru activitatea cadrelor didactice.
Pentru a asigura o informare corespunzătoare a elevilor, „Statutul Elevului 2.0“ ar urma să fie transpus într-un ghid online interactiv și adus la cunoștința acestora la începutul fiecărui ciclu de studiu. De asemenea, se propune înființarea forumurilor elevilor la nivelul localităților urbane pentru dezbaterea problemelor locale și identificarea soluțiilor. Pentru implementarea eficientă a noului statut, proiectul prevede obligații de monitorizare la nivelul Ministerului Educației și direcțiilor de învățământ preuniversitar din teritoriu. Se propune realizarea unor rapoarte anuale pentru a evalua aplicarea statutului la nivel național și local și pentru a propune planuri de acțiune în vederea rezolvării problemelor semnalate de reprezentanții elevilor. Elevii își exprimă speranța că Ministerul Educației va prelua propunerea și va forma un grup de lucru pentru consultarea publică, deschizând astfel calea pentru o educație mai justă și echitabilă în România.
„Statutul Elevului 2.0“ beneficiază de susținerea unor organizații semnificative, precum Organizația Salvați Copiii România, Asociația Elevilor din Constanța, Asociația Elevilor din București-Ilfov, Asociația Elevilor din Maramureș, Asociația Elevilor din Timiș, Asociația Elevilor din Bacău, Asociația Vâlceană a Elevilor, Uniunea Liceenilor Maghiari (Makosz) și Federația Coaliția pentru Educație. Este un demers colectiv pentru un viitor mai bun în sistemul de învățământ românesc.

Cristina ANDREI

CATEGORII
Împărtășească Acest

COMENTARII

Wordpress (0)
Disqus (0 )