„De noi depinde să fim la şcoală în scenariul verde, asta îşi doresc toţi”
• spune Luminița Barcari, deputat PNL Ialomița
Așa cum se știe, pe 8 februarie, școala a început cu mare tam-tam, în scenariile aferente, respectiv verde, galben, roșu. Firește că părerile au fost și pro și contra redeschiderii anului școlar, din partea tuturor celor implicați.
Prezentă la Fresh FM, în cadrul Emisiunii „Subiectul Zilei”, Luminița Barcari, deputat PNL Ialomița (fost inspector școlar general și secretar de stat la Ministerul Educației) crede că era nevoie de redeschiderea școlilor. Elevii lor doreau să ajungă iar în sălile de clasă. Asta fiindcă socializarea, interacțiunea directă cu profesorii, cu colegii, este foarte importantă. „Eu știu sigur că s-au bucurat pentru am luat reacții din teritoriu. Am și eu în familie nepoți fericiți că s-au întors la școală. Și cei care înainte nu iubesc școala, au fost feriți că s-au dus la școală. La data de 11 februarie, în județul Ialomița, 89 unități de învățământ, cu personalitate juridică, funcționează în scenariu verde cu toți copii la școală, 56 în scenariu galben. Mă bucur că nu sa mai scindat clasa, pentru că sa demonstrat că învățământul hibrid, jumătate în clasă, jumătate online, nu a fost funcțional. Era foarte greu. Scenariul galben necesită grădinița, învățământul primar la clasă, clasele terminale, a opta și a doisprezecea și restul online. Îmi pare rău să spun că în fața momentului în care am început școala, avem două localități în scenariu roșu. Mă bucur că foarte mulți profesori au optat pentru vaccinare. Până la data de 11 februarie, au fost vaccinate 458 cadre didactice, dar deja sunt programate 1.208 cadre didactice și înscrise pe platformă 1.390. Eu cred că dau dovadă de responsabilitate, că în acest demers trebuie să fim solidari și să acționăm cu toții – profesori, părinți, copii – pentru respectarea tuturor regulatorilor, atât din spațiul școlar, dar și din afara lui. De noi depinde să fim la școală în scenariul verde, asta își doresc toți. S-au adaptat și programează naționale, adică s-au mai scos materiile pentru evaluarea națională la a opta și la clasa a XII-a. Nu mai au atâta de învățat copii. Noi mergem pe formarea de competențe, nu trebuie să avem un volum foarte mare de cunoștințe. Dacă acele competențe cheie se formează prin parcurgerea acestor conținuturi și trecerea cu brio a unui examen național, de ce se poate considera că volumul de cunoștințe contează și nu calitatea celor învățate? Ceilalți elevi nu trebuie să se simtă discriminați, că poate ei vor avea mai mult de învățat când se termină pandemia. Eu cred că nu trebuie să gândesc așa că e greu să treci printr-un an cum am avut noi. Adică, sunt convinsă că mulți elevi ar fi vrut să meargă la școală și să se învețe decât să stea acasă. Unii dintre ei chiar s-au chinuit online. Sunt păreri pro și contra în ceea ce privește învățământul online ”, a precizat Luminița Barcari, specificând că acolo unde profesorul sa implicat foarte mult și a găsit metode pentru ai atrage pe copii, pentru a transmite materia, aceștia au fost mulțumiți. Însă, nu toți copiii sunt receptivi la acest tip de învățământ.
Printre altele, unii mai cârcotași și-au pus întrebarea de ce se redeschidă școlile dacă profesorii și elevii nu pot fi testați în timp real, astfel încât să se preîntâmpine eventualele cazuri de îmbolnăvire cu Covid-19, care să ducă în cele din urmă la închiderea școlii și revenirea la sistemul online. Pe de altă parte, alte țări europene au luat măsuri. Bunăoară, în Spania a fost asigurată testarea gratuită a profesorilor și elevilor înainte de începerea anului școlar. În Anglia, s-au luat măsuri pentru testarea gratuită, săptămânală, pentru toți profesori sau elevii care intră în contact cu o persoană infectată. În Austria, s-au pregătit deja 5 milioane de teste pentru elevi și profesori. În Franța și-au propus să realizeze un milion de teste în învățământ, în fiecare lună, pentru a ține școlile deschise. În Germania sa pregătit testarea de două ori pe săptămână. În Ungaria, la începutul anului, a avut loc o amplă acțiune de testare în masă a tuturor angajaților din școli și grădinițe pentru începerea în siguranță a noului semestru. „Din experiența mea personală, din ce am văzut până acum, nu poți să testez cine cineva dacă nu sunt simptome. Să zicem că-i testăm pe toți la început și testul este negativ, a doua zi intră în contact cu cineva și dezvoltă simptome. Deci, l-am testat degeaba. Până nu are simptome, nu poți să-l testez și nici testul nu e concludent. Eu cred că sa ales cea mai bună cale. În momentul în care elevul minor prezintă simptome, părintele transmite un consimțământ sau nu, după cum crede el că și mai bine. Poate îl duce și-l testează acolo unde a fost și el. Eu cred că este o procedură foarte corectă și am înțeles că vor fi testate din aceste rapide la cabinetele școlare. Acolo unde nu există, școala este obligată să încheie un protocol cu un medic. Chiar fără să existe pandemia era această obligativitate… Noi am ajuns la concluzia că nu este relevant să faci testare în masă dacă nu au simptome, pur și simplu testul același și pierdut. Este făcut degeaba, că poate a doua sau a treia zi să intre în contact cu o persoană infectată… Așa considerat specialități în domeniul medical care este oportun și nu comentează acest aspect ”, a punctat Luminița Barcari. Chiar fără să existe pandemia era această obligativitate… Noi am ajuns la concluzia că nu este relevant să faci testare în masă dacă nu au simptome, pur și simplu testul același și pierdut. Este făcut degeaba, că poate a doua sau a treia zi să intre în contact cu o persoană infectată… Așa considerat specialități în domeniul medical care este oportun și nu comentează acest aspect ”, a punctat Luminița Barcari. Chiar fără să existe pandemia era această obligativitate… Noi am ajuns la concluzia că nu este relevant să faci testare în masă dacă nu au simptome, pur și simplu testul același și pierdut. Este făcut degeaba, că poate a doua sau a treia zi să intre în contact cu o persoană infectată… Așa considerat specialități în domeniul medical care este oportun și nu comentează acest aspect ”, a punctat Luminița Barcari.
Această admite că, așa cum a declarat Sorin Cîmpeanu, ministrul Învățământului, într-adevăr, calitatea educațională a fost foarte mult pe timpul pandemiei și nu se știe dacă se poate recupera tot. „Probabil că au fost anumite semnale. Acest program de ore suplimentare – ce vor fi plătite din fonduri europene – este necesar pentru copiii care au mari lacune. Dar, părerea mea este că trebuie să-i băgăm în seamă și pe copiii care vor face performanță. Toți au nevoi din punctul acesta de vedere. Sunt de acord cu domnul ministru că avem mari pierderi în sistemul de învățământ și recuperare trebuie să se facă pe parcurs. Dar sigur că aceste ore remediale se vor face în cadrul școlii… Mai veneau unii cu ideea să facem acest ore remediale online. Păi ce rezolvăm? Noi am pierdut din cauza învățământului online pentru că nu toți copiii au înțeles. Probabil că nu toți îndrăzneau să spună că nu au înțeles, că au rămas în urmă și se vor ocupa, în mod special, în cadrul didactic de fiecare elev, așa cum o face în clasă. Modul în care vor fi făcute aceste ore se va stabili pe parcurs … În acest an școlar, nu cred că poate fi vorba de o prelungire pentru recuperarea materiei, fiindcă s-ar da peste cap tot calendarul evaluărilor naționale. Noi avem deja evaluarea națională pentru clasa a opta, examenul de Bacalaureat, titularizarea pentru profesori, gradele didactice. Toate aceste lucruri se susțin pe timpul verii. Sigur am da peste cap absolut totul dacă s-ar prelungi anul școlar… Mai era o variantă să începem anul școlar la 1 septembrie. Încă se discută, dar nici elevii și nici părinții nu-și doresc acest lucru. Trebuie, într-adevăr, o decizie politică în acest sens și să vedem cum vom finaliza anul școlar. Pentru schimbarea structurilor anului școlar trebuie să fie ordonat de ministru. Eu sunt convinsă că luând pulsul din unitățile de învățământ, Ministerul Educației va lua cele mai bune decizii pe viitor. Cu toții ne dorim ca elevii noștri să recupereze decalajele și să poată susține în condiții normale examen de sfârșit de ciclu ”, a mai adăugat Luminița Barcari, deputat PNL Ialomița.
Una peste alta, între timp, conform situației Inspectoratului Școlar Județean Ialomița, la data de 18 februarie 2021, situația se prezintă așa: unități școlare aflate în scenariul verde: 81;
unități școlare aflate în scenariul galben: 60; unități școlare aflate în scenariu roșu: 4; număr clasă cu activitate suspendată: 11; număr clasă cu activitate suspendată din cauza carantinei zonale: 11 (Școala Gimnazială Malu și Școala Primară Sfântul Gheorghe); 15 elevi confirmăți în perioada 8-18 februarie și 3 angajați confirmăți.
Ramona BUTNARIU