Dacă legislaţia nu se modifica, toate proiectele Consiliului Judeţean Călăraşi ar fi rămas nefinalizate
Subiectul cel mai important la nivelul judeţului Călăraşi îl reprezintă investiţiile finanţate din fonduri europene, prin Programul de Redresare şi Rezilienţă. Nu în ultimul rând, programele naţionale pe care judeţul le va accesa pentru proiectele pe care le-a depus la Compania Naţională de Investiţii.
Astfel a subliniat, în cadrul unei conferinţe de presă (organizată joi, 19 ianuarie 2023, la sediul PSD Călăraşi), Vasile Iliuţă, preşedintele Consiliului Judeţean Călăraşi şi al Organizaţiei Judeţene PSD Călăraşi. Lista de proiecte este destul de generoasă şi şeful judeţului e încrezător că anul 2023 va fi unul plin de realizări. „Am semnat contractul pentru proiectul Renovare integrată clădire «Muzeul Dunării de Jos», finanţat prin PNRR, pe Valul Renovării. Avem finanţare pentru Şcoala Specială, respectiv în valoare de 5 milioane lei cu TVA, tot prin Valul Renovării. De asemenea, tot pe Valul Renovării, avem semnale că am câştigat proiectul pentru Şcoala Gimnazială Carol I – fosta Şcoală nr.4 Ţopescu. Suntem în curs de semnare a contractului, valoarea fiind de 2 milioane lei cu TVA. Apoi, avem un proiect mare unde Consiliul Judeţean Călăraşi este lider. Anume Cicloturism la Dunărea de Jos. Plecăm din judeţul Giurgiu, trecem prin Ilfov, traversăm tot Călăraşiul pe digul de la Dunăre şi ne continuăm traseul prin Dobrogea, unde ajungem tocmai la Năvodari. Este vorba de 3.000 de kilometri. Totalul proiectului de finanţat, pe care urmează să-l semnăm, este de 282.895.247 lei cu TVA, pe acel EuroVelo 6. Noi, Călăraşiul, alături de Constanţa, Giurgiu şi Ilfov, am hotărât să fim lideri de proiect pentru a putea să finalizăm împreună acest proiect. Este un proiect mare pentru cele patru judeţe. Dar sunt trei ani de zile pe care îi avem la dispoziţie, după semnarea contractului, pentru a implementa acest proiect”, a precizat preşedintele Vasile Iliuţă.
Eforturi se fac, ca şi în alţi ani, pentru reabilitarea drumurilor din judeţ. Mai cu seamă că, preţul materialelor necesare asfaltării s-a majorat. Dacă înainte se asfaltau în jur de 35 de km cu un preţ, în prezent, aceleaşi fonduri ajung doar pentru 20 de km. Consiliul Judeţean Călăraşi are în lucru un drum puţin mai defectuos, DJ 403, în cazul căruia încă se poartă discuţii între constructor şi dirigintele de şantier. Acestea trebuie reglate pentru ca lucrările să poată fi finalizate. „Podul de la Radovanu nici acum nu a fost finalizat, se face recepţia lui. Există şi aceste neconformităţi care nu ne mulţumesc. Dar, eu sper să găsim soluţia, să continuăm aceste investiţii şi să le finalizăm. Pe Programul Naţional Anghel Saligny, avem Drumul Judeţean 211 D care s-a scos la licitaţie. Urmează să fie finalizată licitaţia pentru a şti constructorul şi ne apucăm de treabă. La Drumul Judeţean 311 avem autorizaţia de construcţie, urmează să finalizăm şi să dăm documentul prin care să înceapă lucrările. Drumul Judeţean 306 este pregătit pentru Programul Operaţional Regional. ADR Sud Muntenia a scos ghidul la dezbatere. Urmează să depunem proiectul pe POR. Este vorba de ADR 3 Sud Muntenia. La Drumul Judeţean 309 am făcut documentele, scoatem o clauză suspensivă şi în condiţiile în care găsim finanţare, imediat îl vom băga în lucru. Drumul Judeţean 307 este prins cu studiu de fezabilitate şi tot aşa vom scoate clauză suspensivă. Mai avem Drumul Judeţean 201 B, tot pe POR. Am convenit cu preşedinţii de Consilii Judeţene –la întâlnirea de la Peştera – să finanţăm două drumuri judeţene fiecare Consiliu Judeţean. Cred că mai sunt de asfaltat 130 kilometri de drumuri de pământ în judeţul Călăraşi. Până să se schimbe preţurile la energie şi gaz, anual, am reuşit să asfaltăm în jur de 35 de km. Acum, pe acelaşi buget, asfaltăm 20 de km. Scumpirea bitumului şi a tot ce înseamnă agregate pentru infrastructura şi suprastructura drumului a dus la înjumătăţirea lungimii drumurilor pe care noi le construiam anual. În altă ordine de idei, am avut o întâlnire cu primarii din judeţul Călăraşi, unde am dezbătut, prin consultare, banii pentru drumuri judeţene şi procentul de 6% alocat dezvoltării localităţilor. Procent pe care CJ îl atribuie, prin hotărârea de Consiliu Judeţean. Primarii au votat o variantă de lucru şi împreună am acceptat să împărţim 60% pentru cei de la PSD şi 40% – celor de la PNL. Fireşte că nu toată lumea a fost mulţumită, dar s-a luat în calcul dezvoltarea celor două municipii Olteniţa şi Călăraşi, pentru că aici sunt foarte multe proiecte pe Valul Renovării, pe PNRR. Ne-a fost teamă că nu vor avea bani pentru cofinanţarea acestor proiecte. Cred că pe viitor, CJ va trebui să abordeze cele două municipii separat, într-un context în care foarte mulţi bani vor intra în judeţ, prin Olteniţa şi Călăraşi… Împreună cu liderul Ciprian Pandea de la PNL am găsit soluţiile cele mai bune. Am elaborat o Hotărâre de Consiliu, în consens cu domnia sa. Şi, astăzi, nu mai avem acele probleme în care prefectul judeţului Călăraşi se punea împotriva majorităţii. Sunt lucruri care funcţionează bine şi cred că anul 2023 ne va aduce mai puţine lupte politice şi vom avea multe realizări în ambele zone politice, PNL şi PSD. Dar şi PP- USL, că avem la Budeşti un primar de la această formaţiune care s-a apropiat de PNL…În urma analizării şi aşezării bugetului judeţului Călăraşi, avem mai puţin cu 10 milioane lei la funcţionare. Iar pentru a cofinanţa toate proiectele pe fonduri europene, PNRR şi Anghel Saligny, ne mai trebuie încă 23 milioane lei. Avem un deficit de 4,5 milioane euro. Încercăm să vedem cum reuşim să semnăm contractele de finanţare, să ne ducem către împrumuturi rapid, ca să putem să susţinem proiectele pe care CJ şi instituţiile subordonate le au la această oră”, a punctat Vasile Iliuţă.
În ce priveşte întârzierile la proiectele aflate în lucru, acestea au fost cauzate de dificultăţile pe care le întâmpină constructorii din pricina majorărilor de preţ, dar şi de alţi factori. „Sunt mai mulţi factori la mijloc. Iar unul din factori este schimbarea preţurilor la materiale, care i-a dus pe constructori într-o dificultate foarte mare. Au stat în aşteptare până au apărut ordonanţele de actualizare a preţurilor. Marea majoritate a proiectelor au stagnat. De aici şi situaţia cu podurile de nu am putut să le recepţionăm. Şi, cu toate lucrurile care s-au întâmplat. Este cel mai dificil an, de când sunt la Consiliul Judeţean, pentru că nu s-a mai respectat nici un contract. Toată lumea a amânat, căci constructorii nu puteau să lucreze în pierdere. Nu poţi să cumperi cu un alt preţ infrastructura unui drum, când ea s-a dublat. Atunci, toţi au stat în aşteptarea unei actualizări a preţurilor, ca să nu îşi producă pierderi mari. Eu cred un singur lucru: Dacă nu apăreau acele Ordonanţe, toate lucrările Consiliului Judeţean erau abandonate şi astăzi ne aflam într-o situaţie de nedescris, cu toate proiectele judeţului Călăraşi”, a concluzionat preşedintele CJ Călăraşi.
Ramona BUTNARIU