CJE a prezentat elevilor noul RISEJ pentru anul școlar 2021-2022

Luni, în prima zi de școală, Consiliul Județean al Elevilor Ialomița (CJE) a ​​organizat un eveniment, în cadrul Sălii Europa a Consiliului Județean (CJ), dedicat prezentării noului Raport privind implementarea Statutului elevului la nivelul județean (RISEJ), valabil pentru anul școlar 2021-2022.

La eveniment au fost prezenți: Maria Eftimie (președintele CJE); Cătălin Grigore (vicepreședintele CJ Ialomiţa); Gica Dinu (inspector școlar); Ecaterina Popescu (reprezentantul Prefecturii Judeţului Ialomiţa); alți membri din cadrul Consiliului.

Principalele prevederi ale noului document RISEJ, care poate fi accesat pe paginile de Facebook și de Instagram ale CJE, sunt următoarele: transparentizarea întregului proces decizional la nivel de instituții, în cadrul Consiliului de Administrație, dar și a tuturor documentelor de interes, prin urcarea acestora pe site; prezentarea statutului elevului în cadrul orelor de dirigenție, indiferent de mediul în care se desfășoară activitatea elevilor; asigurarea reprezentantului elevilor în Consiliul de Administrație și respectarea dreptului la transport gratuit al elevilor navetiști. Pentru această măsură, CJE Ialomița a dus o luptă. Din fericire, membrii au susținerea Consiliului Județean, însă lucrurile nu țin numai de ei și așteaptă ca lucrurile să se schimbe.

„Rolul acestui eveniment este să stea la baza educației din anul școlar 2021-2022, tocmai pentru că statutul elevului prezintă drepturi, dar și îndatoriri. Am consultat elevii ialomițeni pe parcursul a două luni și avem niște răspunsuri care credem că reflectă realitatea din teritoriu. Sperăm că lucrurile se vor îmbunătăți. 34 % dintre ei n-au auzit de acest statut. Vreau să schimbăm lucrul ăsta, pentru că statutul elevului trebuie să stea la baza fiecărui regulament școlar și în funcție de el să se desfășare activitatea. Elevul este principalul beneficiar în sistemul educațional. 85,3% au dispus de mijloace pentru a participa la orele online. Este un lucru îmbucurător, însă mai mult de 14 % n-au reușit. Noi vrem ca toți elevii să poată participa la școala online. Aceasta nu este o alegere, ci o necesitate. 30,2 % nu au participat la actele școlare gratuite. Eu simt că noi reușim să schimbăm asta datorită invitaților pe care îi avem și sprijinului venit din partea lor. 13,5 % din respondenți nu au reușit să iasă din școală, chiar dacă sunt majori. Vreau să știți că în statutul elevului scrie că aveți dreptul acesta, să puteți părăsi incinta, dacă aveți 18 ani. Toți elevii trebuie să țină cont că acest statut stă la baza nevoilor lor. Am avut un eșantion mai strâns, dar ne-au răspuns și profesori. Aceștia ne-au transmis, într-o proporție de 60 %, că elevii pot alege materii opționale. 80 % dintre ei sesizează autoritățile în cazul abaterilor, pentru că știm cu toții că acesta este unul dintre rolurile lor. Iar cei care nu au răspuns, în proporție de 100% au fost din mediul rural și au predat la ciclul gimnazial. Dar aici eșantionul a fost foarte scăzut și nu prea putem să ne bazăm pe el. Vrem ca viitoarele mandate să continue demersurile noastre, pentru că n-o să ne mai aflăm noi aici. Dacă acum am avut zeci de răspunsuri, haideți să-l completăm cu sutele, pentru că suntem elevi și trebuie să ne facem vocea auzită. Eu acum nu fac doar vocea mea auzită. O fac și pe a colegilor mei și a a sute de elevi. Cred că asta e cel mai important”, a declarat președintele CJE Ialomița, Maria Eftimie.

În continuarea președintelui CJE, inspectorul școlar Gica Dinu a prezentat, pe scurt, principalele probleme din școlile din Ialomița, dar și modul de a le rezolva. „Am avut, aici, în sală, o activitate deosebită, pentru că a fost un an destul de greu, unul pandemic, 2020-2021. Acum am început un nou an, care va fi la fel sau mai puțin greu, dar numai împreună putem să avem rezultate. Sperăm că lucrurile au început să fie așezate pe făgașul lor normal. În școlile noastre, la fel ca în alți ani, și de data aceasta am cerut să fie un reprezentant în Consiliul de Administrație. Dacă are peste 18 ani, acest reprezentant al elevilor va avea și drept de vot, conform legislației. Dacă este minor, va audia ședințele Consiliului de Administrație și va fi ascultat, în condițiile în care se discută o problemă ce privește elevii. Pot fi chestiuni referitoare la promovabilitate, la rezultatele pe care le obținem la examenele naționale, la disciplină, la absenteism și la abandon școlar. Lucruri care ne dor, dar în școli încep să fie conștientizate, în scopul soluționării. Privind statutul elevului, am cerut domnilor consilieri educativi să încerce, în școlile lor, să aplice acel articol care prevede ca unul dintre reprezentanții Consiliului Școlar al Elevilor să fie și în consiliul pe clasă. În consiliul clasei nu sunt numai profesorii cei care decid soarta unui elev, ci reprezentantul părinților și, respectiv, al elevilor. De obicei, lucrul acesta a fost conștientizat și aplicat, dar mai avem anumite aspecte de remediat aici. De asemenea, în fiecare școală avem un grup de acțiune anti bullying. S-au dezvoltat programe în acest sens și cred că lucrurile stau destul de bine la ora actuală, la nivelul județului”, a precizat inspectorul școlar Gica Dinu.

„Este foarte interesant felul în care sondajul a reliefat anumite aspecte privind statutul elevului, cât și cele care țin de viața de școală. Ca întotdeauna, în România există probleme de punere de acord a actelor normative care au sau nu statut de norme, de lege, metodologii. Mi s-a părut, de asemenea, interesant, că 85, 3% din elevi au dispus de mijloace pentru a participa la școala online. Dar dacă ne gândim că 15% din elevi nu au avut aceste posibilități, asta înseamnă că, la numărul de elevi din Ialomița (în jur de 30.000), aproximativ 4.500 de copii nu au avut acces la educație. Iar asta prezintă o problemă mult mai gravă față de alte aspecte legate de sistemul de învățământ. Pentru că dreptul la educație este garantat nu doar prin statutul elevului, ci și de Constituția României. Ori, într-un județ ca Ialomița, să ai 4.500 de elevi care nu au avut parte de educație timp de doi ani școlari, este o dramă pentru familii și pentru ei ca persoane, ca viitori cetățeni ce vor contribui în societate. Astfel de lucruri trebuie neapărat să fie corectate. Dacă nu prin vaccinare, printr-un mediu și un cadru care să permită securitatea medicală a elevilor la școală. Este de dorit ca prezența fizică să predomine. Sper să nu mai avem situații în care să fie nevoie de învățământ online. În mod cert, acest studiu are nevoie să fie cât se poate de reprezentativ. Ar trebui să se facă anual, cu un eșantion din ce în ce mai larg. În mod sigur, CJE poate conta pe sprijinul Consiliului Județean dacă va avea nevoie pentru a populariza acest studiu și a stimula cadrele didactice și elevii să răspundă în număr cât mai mare”, a completat vicepreședinte CJ Ialomița, Cătălin Grigore.

Reprezentantul Prefecturii Ialomița, Ecaterina Popescu, a pus accent pe cât de important este ca toți actorii implicați să colaboreze și să comunice, pentru a reduce procentele la nivel de județ, care sunt îngrijorătoare. „Instituția Prefecturii, alături de Consiliul Județean, de autoritățile publice locale, de Inspectoratul Școlar, Direcția de Sănătate Publică și Inspectoratul pentru Situații de Urgență, au organizat un control al pregătirii școlilor pentru debutul noului an. Situația este mai bună decât anii școlari anteriori. Responsabilii care au efectuat verificările au constatat că 12 spații precum săli de clasă și de sport sunt necorespunzătoare, dar nu se includ aici și unități școlare în totalitatea lor. Șase dintre aceste spații sunt acum în curs de obținere a autorizației sanitare pentru funcționare, însă celelalte sunt unități școlare vechi care merg pe spațiile existente și multe dintre ele își vor desfășura activitatea în condiții improprii în continuare. Acest lucru însă nu înseamnă că învățământul din Ialomița nu este unul de calitate. Rezultatele pe care le urmăresc, ca reprezentant al Prefecturii, reflectă acest lucru și ne-am bucurat de obținerea numeroaselor premii la olimpiadele școlare în anul trecut. În județul Ialomița, în această perioadă, suntem în curs de distribuire, prin două programe europene, a ajutoarelor pentru categorii defavorizate. Iar dacă elevii sunt 4.500, avem 26.000 de beneficiari, categorii dezavantajate, persoane adulte și copii care primesc ajutoare alimentare, produse de igienă sau chiar o masă caldă. Tot ce putem noi, toți actorii educației, este să facem este să ajutăm și să lucrăm în parteneriat. În primul rând elevii, pentru că ei sunt în centrul educației, apoi profesorii, fiindcă fără aceștia nu s-ar reuși nimic, părinții și autoritățile publice”, a concluzionat Ecaterina Popescu,  reprezentantul Prefecturii Județului Ialomiţa.

Petruța RIDICHE

CATEGORII
Împărtășească Acest

COMENTARII

Wordpress (0)
Disqus (0 )