Cifrele care arată cum personaje ca Andrew Tate ajung populare în rândul adolescenţilor

Unu din trei adolescenţi din mediul rural spune că niciodată sau doar uneori este la fel de fericit ca ceilalţi tineri de vârsta lui, arată datele unui sondaj realizat, recent, de World Vision România. În acelaşi timp, 39% spun că niciodată sau rareori au acasă un părinte sau altă persoană care să-i laude, iar pentru aproape jumătate (47%) dintre adolescenţi, una dintre priorităţi este să fie pe banii lor.
Fundaţia atrage atenţia că personaje toxice din mediul online, ca Andrew Tate, sunt extrem de periculoase pentru copii şi tineri, mai ales pentru cei din mediile dezavantajate. „Tot mai mulţi copii, mai ales din mediile vulnerabile, au părinţi prea stresaţi din cauza banilor pentru a mai putea să le ofere atenţia de care au nevoie. Grijile pe care părinţii le resimt le transmit inevitabil către copii. Şi atunci social-media devine un spaţiu de evadare de la greutăţile de zi cu zi. Altă problemă este că personaje precum Andrew Tate le oferă iluzia că şi ei pot face foarte uşor bani şi să-şi îndeplinească orice altă dorinţă”, a declarat Vlad Rusu, psiholog care activează în comunităţile World Vision România.

„18% dintre copii spun că sunt afectaţi emoţional dacă primesc mai puţine like-uri”

În ultimul deceniu a crescut exponenţial accesul copiilor şi adolescenţilor la reţelele de socializare. Chiar şi cei din mediile dezavantajate îşi împart de multe ori timpul pe singurul telefon care există în familie. „Pentru că au o tendinţă mai mare de-a simţi că nu-şi găsesc locul în societate şi încă nu şi-au format un set de principii, adolescenţii pot fi mai uşor atraşi de mesajele extremiste promovate pe social-media. Mai ales, dacă persoanele care promovează aceste idei sunt extrem de populare pe Internet. 18% dintre copii spun că sunt afectaţi emoţional dacă primesc mai puţine like-uri, faţă de cât se aşteptau la conţinutul pe care îl distribuie. Asta înseamnă că, în viziunea lor, numărul de like-uri echivalează cu valoarea persoanei respective. Cu cât are mai multe like-uri, cu atât este mai credibilă şi demnă de urmat în ochii lor”, a precizat Mihaela Nabăr, directorul executiv al World Vision România.
Tot datele World Vision arată că unu din patru copii niciodată sau doar uneori are familia alături, atunci când are nevoie de ajutor. Acelaşi procent de copii arată că niciodată sau rareori au încredere în adulţii cu care locuiesc. În acelaşi timp, patru din zece adolescenţi, din mediul rural, spun că niciodată sau doar uneori au acasă un părinte sau altă persoană care să-i laude. Iar trei din zece spun că profesorii de la clasă îi tratează mai rău decât pe ceilalţi copii. „Orice copil, pentru o dezvoltare sănătoasă şi armonioasă, are nevoie să fie în siguranţă, să primească afecţiune şi atenţie. Dacă el nu are acces la un astfel de mediu în familie şi la şcoală, creşte riscul să caute validare pe social-media sau într-un anturaj de prieteni. Problema este că, în multe cazuri, acestea pot avea o influenţă negativă. Însă adolescentul, pentru că îşi doreşte să se integreze într-un grup, va adera şi el la acelaşi tip de valori toxice”, mai explică psihologul Vlad Rusu.

47% dintre adolescenţii de la sate au ca prioritate să fie pe banii lor

„Eu cred că Andrew Tate a putut să influenţeze foarte mulţi tineri din cauza felului în care se afişează. Înainte să-i fie închise conturile de socializare, posta foarte des poze cu el în vacanţe luxoase, lângă maşini scumpe. Mereu sugera că banii sunt pe primul loc. În podcasturi, promova tot felul de aşa-zise sfaturi pentru a face bani, ceea ce l-a făcut şi mai viral pentru că mulţi tineri îşi doresc să fie ca el”, a spus Mario Hânceanu, 15 ani, membru în Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România. „Ca fată, pot să spun că toate declaraţiile şi infracţiunile pe care le-a făcut mă afectează extrem de mult. Însă şi băieţii sunt afectaţi de influenţa lui. Asta, din lipsa de suficiente modele masculine pozitive. Poate că tatăl tău este un om respectuos şi muncitor, dar degeaba dacă nu face bani. Şi, atunci, poţi ajunge să crezi că tu trebuie să o iei pe un alt drum, unul poate mai scurt şi fără moralitate”, a subliniat Nicoleta Maxim, 15 ani, membră în Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România.
Printre altele, 1 din 10 liceeni spune că insistenţa unui partener de-a întreţine relaţii sexuale, chiar dacă celălalt nu vrea sau are îndoieli, nu este deloc abuz sexual sau este doar într-o mică măsură. „Andrew Tate are o audienţă targetată clar: băieţi în adolescenţă si preadolescenţă. Ei sunt mai uşor de manipulat, pentru că sunt într-o perioadă în care încă îşi formează o viziune asupra lumii. Către ei este mai uşor să vândă imaginea de milionar, care jigneşte şi abuzează femeile. Succesul lui a creat o comunitate care atrage cu uşurinţă adolescenţii ce simt că nu aparţin unui grup. Are şi un fel impunător de-a vorbi, foarte convingător. Dacă dai pe mute un videoclip cu el şi doar te uiţi la mimica lui, parcă ai crede ce vrea să-ţi transmită”, a specificat Mara Surugiu, 14 ani, membră în Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România. „Sunt mai multe motive pentru care Andrew Tate a ajuns atât de popular. În primul rând, este foarte bogat, lucru care inspiră încredere. Apoi, mulţi adolescenţi au fost învăţaţi de mici că bărbaţii sunt superiori femeilor, iar el nu face decât să le confirme părerile. Este mult mai uşor să crezi că fiecare persoană are un rol stabilit de gen în loc să te gândeşti că fiecare persoană străluceşte în felul său”, a adăugat Maria Buliga, 12 ani, membră în Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România.
World Vision România desfăşoară pentru adolescenţii din Consiliul Consultativ al Copiilor din cadrul fundaţiei, cât şi pentru cei din programul Vreau în clasa a 9-a, activităţi şi sesiuni de mentorat pentru creşterea stimei de sine şi folosirea Internetului printr-un filtru critic, dar şi sesiuni de consiliere psihologică şi de dezvoltare personală.

Ramona BUTNARIU

CATEGORII
Împărtășească Acest

COMENTARII

Wordpress (0)
Disqus (0 )