„Bărăganul merită să fie în centrul atenţiei şi să fie văzut ca un mediu prietenos pentru afaceri”
Zilele trecute, la sediul Forumului Agricultorilor şi Procesatorilor Profesionişti din România (FAPPR), filiala Ialomiţa, a avut loc o conferinţă de presă în cadrul căreia organizatorii au venit cu noi detalii referitoare la Târgul FarmConect, ce se va desfăşura în perioada 31 august – 3 septembrie 2023, pe platforma industrială a Municipiului Slobozia. La eveniment au participat Nicolae Sitaru (preşedintele FAPPR), Theodor Ichim (vicepreşedintele APPR Ialomiţa); Alina Creţu (directorul executiv al Forumului APPR); presa locală şi centrală.
În intervenţia sa, Nicolae Sitaru a atras atenţia că întotdeauna să construieşti ceva nu este uşor. Şi FarmConect este o construcţie care, deocamdată, se află la început de drum. „Am avut anul trecut prima ediţie, ce s-a dovedit a fi un succes, credem noi. Dar, sigur că se poate să fie şi mai bine, să devină un eveniment cât mai reuşit. Dar nu se poate aşa, dintr-odată. Este nevoie de foarte multă muncă, implicare, imaginaţie. Ne-am gândit ca acest târg să fie în judeţul Ialomiţa pentru că este foarte bine plasat faţă de Bucureşti, Constanţa, Brăila, Galaţi, toată zona asta agricolă din centrul Bărăganului. Dar şi pentru că am găsit susţinere locală, deoarece este important să avem acces la spaţiu. Sigur că cel mai uşor e să critici, cum că: Domnule, ce e parteneriatul ăsta cu Primăria şi Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Ialomiţa? Dar, altfel nu se poate face. Noi, oricum, APPR, în prima ediţie am ieşit pe minus, iar asociaţia noastră este non profit şi s-au făcut nişte cheltuieli mai mari decât veniturile. Au fost discuţii că de ce să cheltuim banii adunaţi cu greu din cotizaţii pentru aşa ceva. Dar, noi credem în acest proiect. Credem că Bărăganul merită să fie în centrul atenţiei şi să fie văzut ca un mediu prietenos pentru afaceri. Să fie văzut ca un posibil loc unde să-ţi poţi dezvolta o afacere, fiindcă, în prezent, ne aflăm cam pe la coada clasamentului din punct de vedere a veniturilor, a locurilor de muncă şi al dezvoltării. Cred că e important pentru noi, ca ţară, să ne dezvoltăm armonios în toate zonele, nu doar în Bucureşti sau marile judeţe. Am contribuit la acest proiect tocmai ca să împingem o căruţă în direcţia asta, spre dezvoltare agricolă, agroindustrială şi nu numai. Vrem să credem că judeţul Ialomiţa poate fi un mediu prietenos de afaceri şi pot exista investiţii bune aici. Cum, de altfel, deja există. Dar, ne dorim ca ele să fie din ce în ce mai multe, în aşa fel încât să avem locuri de muncă mai bine plătite şi o dezvoltare economică foarte bună”, a precizat preşedintele FAPPR, Nicolae Sitaru.
„Este un târg al fermierilor pentru fermieri”
La rândul lui, vicepreşedintele Theodor Ichim a scos în evidenţă că scopul acestui târg este de a susţine afacerile locale şi a aduce fermierii cât mai aproape de industrie şi, nu în cele din urmă, de consumatori. Căci, FarmConect nu este doar locul de întâlnire al fermierilor profesionişti, de unde pot lua idei noi de la colegii de breaslă, ci şi o platformă de comunicare. Expozanţii vor beneficia de vizibilitate în rândul fermierilor, cărora le vor prezenta cele mai noi produse şi tehnologii. Schimbul de know-how, informaţii şi experienţe este relevant atât pentru fermieri, cât şi companii, asigurând în acest fel conectarea producătorilor locali, a fabricanţilor, distribuitorilor şi comercianţilor care contribuie la consolidarea comunităţii locale. „Când am auzit ideea, mie mi-a surâs foarte mult. Este un târg al fermierilor pentru fermieri. Un târg în care fermierii vin să se informeze asupra noilor tehnologii, să-şi culeagă informaţiile, poate chiar mai aproape de casă. Este totodată un târg în care, noi, Asociaţia, invităm pe toţi fermierii procesatori, cu fel de fel de servicii de oferit către alţi fermieri şi publicul larg, să vină să-şi prezinte produsele. Eu particip la acest târg şi prezint producţia de sămânţă. Altcineva, un mic fermier vine cu pâine şi produse de patiserie şi poate de aici încheie anumite contracte. Ce este aşa de rău? Ce fermier, care este şi procesator mic, ar avea şi iniţiativa şi informaţia şi curajul să meargă la un târg mare? Sunt mulţi care nu au această iniţiativă, această pornire. Şi la FarmConect – fiind un târg organizat de asociaţia din care face sau nu parte – vine şi îşi prezintă produsele. Sunt fel de fel de comentarii, că ce se întâmplă cu FarmConect, de unde sunt banii, să vină DNA să verifice cum s-au cheltuit aceştia, să vadă de ce are loc târgul, de ce mai este şi acest târg pe lângă altele…Este o mare facilitate pentru fermieri. Eu spun că este un lucru de laudă…Suntem o ţară care ne chinuim noi între noi şi încercăm tot timpul să ne enervăm, să ne punem piedici, neavând prea mare lucru de câştigat. Mai sunt care au comentat şi despre prezenţa României, prin Alianţa pentru Agricultură şi Cooperare, la Copa-Cogeca, că plăteşte statul român. Da, domnule, plăteşte statul român. Îi întreb, ce preferă, să nu plătească statul român şi fermierii din România să nu fie prezenţi la nivel european, la Bruxelles, prin această platformă, unde îşi pot impune punctul de vedere sau măcar să-l aducă la cunoştinţă? Sau e mai bine să plătească fermierii, prin cotizaţiile lor? Dar, acest lucru nu se va întâmpla mulţi ani de-acum încolo, pentru că venim după o perioadă de comunism, în care asocierea a lăsat anumite cicatrici asupra mentalităţii noastre. De aceea este bine să plătească statul român, ca să fim şi noi, fermierii, reprezentaţi acolo…România este aşa cum e administrată şi văd că şi domeniul agriculturii, din păcate, merge din ce în ce mai mult către amatorism, superficialitate şi neprofesionalism. Inclusiv, în rândul asociaţiilor profesionale, începem să fim reprezentaţi de oameni care n-au un metru pătrat de pământ”, a punctat vicepreşedintele APPR Ialomiţa.
„Ne gândim ca pe viitor, acest Târg să devină poate o sursă de venituri, să se autofinanţeze”
Misiunea de a oferi detalii vizavi de bugetul cheltuit la ediţia trecută a Târgului FarmConect şi cel care va fi pus la ,,bătaie” anul acesta, i-a revenit Alinei Creţu. Directorul executiv al FAPPR a informat că anul trecut, bugetul total al Târgului a fost undeva la 270-280 mii euro, din care Primăria Municipiului Slobozia a contribuit cu aproape 80 mii euro. Restul a provenit, parţial, din taxele de înscriere. Căci, există două categorii de companii ce participă la Târg, respectiv cele comerciale (în majoritate) şi companiile mai mici, care nu plătesc taxă de participare. „Din contra, în cazul companiilor mici, Asociaţia cheltuieşte pentru a-i susţine, punându-le la dispoziţie un cort sau o pagodă. Şi numai un cort costă între 700-1.000 euro, amenajarea acelui spaţiu. Din închirierea spaţiilor la târg, s-au adunat aproximativ 110 mii euro. Toate cheltuielile, la care m-am referit, sunt fără TVA. Ne gândim ca pe viitor, acest Târg să devină poate o sursă de venituri, să se autofinanţeze, căci asociaţia nu are profit. Dacă ar rămâne banii în asociaţie, am putea face alte proiecte. Este singurul eveniment pe care îl avem pe pierdere, dar sperăm ca în 2-3- 5 ani, să se autosusţină. Iar contribuţia autorităţilor locale să fie în zona de susţinere, logistică sau altfel, nu neapărat financiară, aşa încât evenimentul să crească de la sine, natural. Diferenţa a fost de la noi, din păcate, o pierdere asumată anul trecut şi care înseamnă foarte mult. O parte din pierderi s-au recuperat cu sponsorizări directe de la membrii asociaţiei, dar chiar şi aşa am rămas cu un anumit minus. Anul acesta, având în vedere inflaţia şi pentru că vrem să fie mai interesant, mai frumos, se ajunge la aproximativ 340 mii euro. Dacă nu vom strânge aceşti bani, ne bazăm pe munca noastră, pe cei câţiva expozanţi care ne-au confirmat deja prezenţa şi sperăm ca Primăria şi CJ, prin diferite entităţi, să ne susţină. Au comunicat nişte sume ambele instituţii şi sperăm ca din bugetul acesta, ne-am dori ca jumătate să vină de la ele, ca să ducem la bun sfârşit toate ideile pe care noi le avem pentru această ediţie. Dacă nu, probabil că va trebui să ne restrângem. Cu toate că intenţionăm să creştem numărul de expozanţi, de aceea am şi investit în promovare”, a subliniat directorul executiv al FAPPR.
Cristina ANDREI