APIA reamintește rentierilor agricoli că termenul limită pentru transmiterea documentelor este 2 septembrie 2024
Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) aduce în atenţia rentierilor agricoli că termenul limită pentru transmiterea documentelor necesare acordării rentei viagere agricole este 2 septembrie 2024. Deoarece 31 august 2024 este o zi nelucrătoare, termenul a fost prelungit până în prima zi lucrătoare următoare. Pentru a primi suma aferentă rentei viagere agricole pentru anul 2023, rentierii trebuie să obțină viza anuală. Acest lucru se poate realiza fie prin prezența fizică la sediile Centrelor Județene APIA, fie prin mijloace electronice de comunicații sau poștă/curier. Pentru vizarea electronică, documentele necesare trebuie transmise pe adresa de e-mail a centrului județean APIA de care aparține domiciliul rentierului. De asemenea, este necesar să se contacteze telefonic funcționarii APIA pentru a confirma primirea și acordarea vizei.
Documentele necesare pentru obținerea vizei anuale sunt carnetul de rentier agricol, actul de identitate al solicitantului, decizia de la comisia de expertiză medicală pentru solicitanţii pensionaţi pe caz de boală gradele I sau II și decizia de pensionare la limită de vârstă, unde este cazul, procură notarială autentificată/curatelă/hotărâre judecătorească definitivă, pentru cazurile în care vizarea este solicitată prin reprezentant legal, contractele de arendare încheiate până la 30 septembrie 2011 sau după 1 octombrie 2011, în conformitate cu legislația în vigoare, extras de cont pe numele rentierului agricol (opţional), declarația pentru obținerea vizei anuale conform modelului din Anexa la Normele metodologice ale Legii nr. 247/2005.
Pentru moștenitorii rentierilor decedați, APIA informează că renta datorată până la data decesului poate fi încasată de către moștenitori, cu respectarea prevederilor legale și depunerea unei cereri de moștenitor până la data de 15 octombrie 2024. Documentele necesare includ carnetul de rentier al defunctului (în original), copie a certificatului de deces, copie a actului doveditor privind calitatea de moștenitor, copie după actul de identitate al moștenitorului, împuternicire/declaraţie notarială din care să reiasă acordul celorlalţi moștenitori privind încasarea rentei, extras de cont pe numele moștenitorului.
Carnetul de rentier, fiind un document obligatoriu în original, poate fi depus direct la sediul Centrului județean APIA sau transmis prin poștă/curier. Plata rentei viagere agricole se va efectua de către Centrele Județene APIA într-o singură rată anuală, până la data de 30 noiembrie 2024, prin mandat poștal sau virament bancar, conform prevederilor legale.
Rentierii și moștenitorii sunt încurajați să respecte termenele și să se asigure că au toate documentele necesare pentru a evita întârzierile în acordarea plăților. APIA rămâne la dispoziția acestora pentru orice informații suplimentare.
Marius BĂDRĂGAN