„Am susţinut creşterea transparenţei şi introducerea unor reguli mai stricte privind publicitatea politică în ţările Uniunii Europene”
Recent, la Bruxelles, europarlamentarii au votat poziţia Parlamentului European referitoare la propunerea de Regulament a Comisiei Europene, privind transparenţa şi vizarea unui public-ţintă în publicitatea politică.
În contextul schimbării regulilor la nivelul UE, Guvernul sau Parlamentul din România trebuie să adopte reglementări mai transparente în privinţa cheltuirii banilor alocaţi pentru partide. Banii publici trebuie să fie folosiţi pentru a prezenta proiectele şi politicile publice ale partidelor şi nu pentru atacarea adversarilor. Partidele nu au dreptul să secretizeze modul în care cheltuiesc banii publici.
Europarlamentarul PNL, Dan Motreanu subliniază că, potrivit normelor discutate în Parlamentul European, publicitatea politică plătită va trebui să fie marcată sau etichetată în mod clar şi să furnizeze o serie de informaţii-cheie, printre care numele sponsorului, afişat vizibil. De asemenea, trebuie să conţină o notificare menită să asigure transparenţa care să fie uşor de accesat şi să precizeze suma cheltuită, provenienţa fondurilor utilizate, legătura dintre publicitate şi alegerile sau referendumurile relevante, perioada în care se intenţionează publicarea şi difuzarea.
Pentru publicitatea online sunt necesare: o declaraţie, potrivit căreia publicitatea politică a fost vizată pe baza utilizării datelor cu caracter personal; grupurile specifice de persoane vizate; categoriile şi sursele de date cu caracter personal utilizate pentru vizare; impactul mesajului politic, numărul de vizualizări şi de interacţiuni cu materialul publicitar.
Prin „publicitate politică” se înţelege pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea, prin orice mijloace a unui mesaj. „Normele de transparenţă vor cuprinde publicitatea plătită pe care şi-o fac partidele politice, alianţele politice, candidaţii sau deţinătorii de funcţii alese la nivelul UE, de la nivel naţional, regional şi local, organizaţiile de campanii politice, candidaţii sau deţinătorii de funcţii politice în partide. De asemenea, normele de transparenţă vor viza publicitatea pentru sau în numele unui actor politic şi aşa-numita publicitate tematică, de natură să influenţeze comportamentul de vot sau rezultatul unui scrutin, al unui referendum sau al unui proces legislativ sau de reglementare. Se vor introduce condiţii stricte pentru direcţionare şi amplificare. Anume vor fi interzise tehnicile de direcţionare şi amplificare în materie de politică ce utilizează sau deduc date cu caracter personal sensibile, cum ar fi originea etnică, convingerile religioase sau orientarea sexuală. Statele membre vor avea obligaţia de a introduce amenzi eficace, proporţionale şi disuasive în cazul în care sunt încălcate normele privind transparenţa publicităţii politice sau chiar sancţiuni cu titlu penal”, a precizat europarlamentarul Dan Motreanu, specificând că, noile măsuri sunt estimate să intre în vigoare în Aprilie 2023.
Ramona BUTNARIU