ADI Ialomiţa a avut un an plin în 2020!

Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Ialomiţa are mai bine de doi ani şi jumătate de când funcţionează la parametri maximi. Din 2017 funcţionează noua structură, care a preluat, prin absorbţie, vechiul ADIL (ce activa undeva din 2003, dar fără a avea rezultate). Grosul finanţărilor pe care le acordă ADI Ialomiţa provin din fondurile Consiliului Judeţean  Ialomiţa. Au fost finanţate proiecte pe infrastructura de apă, canalizare, drumuri, parcuri, iluminat public, locuri de joacă pentru copii, grupuri sanitare şi alte domenii identificate de unităţile administrativ teritoriale. Asociaţia îşi atinge obiectivele pentru care a fost constituită. Anume acele obiective esenţiale ce vizează armonizarea investiţiilor în judeţ, asocierea unităţilor administrativ teritoriale pentru îndeplinirea unor sarcini prevăzute de legislaţia în vigoare şi pregătirea acestei asociaţii să acceseze fonduri europene.

Mai exact, ADI Ialomiţa are două componente principale, pe bazele cărora îşi desfăşoară activitatea. Prima componentă se axează pe finanţarea Programului Judeţean de Dezvoltare Locală – PJDL. Din iunie 2018 şi până în prezent au fost finanţate aproape 90 de proiecte pentru primării. Cea de-a doua componentă este serviciul de audit public intern unde 52 de unităţi administrativ teritoriale au aderat la acordul public de cooperare.

Astfel a informat la FRESH FM, în cadrul emisiunii „Subiectul Zilei”, Daniel Ganea, directorul ADI Ialomiţa. Pentru cine nu ştie, acesta este absolvent a două facultăţi (Facultatea de Pedagogie şi Psihologie, Universitatea Bucureşti şi master în administraţia publică la Universitatea Ovidius Constanţa).

ADI Ialomiţa are la ora actuală 11 angajaţi, o parte pe serviciul tehnic, care se ocupă de implementarea PJDL şi alte documente pentru buna organizare şi funcţionare a serviciului şi alta la serviciul public intern unde activează un şef de serviciu şi şase auditori. O parte din veniturile ADI Ialomiţa provin din cotizaţiile plătite de cele 65 UAT-uri şi Consiliul Judeţean Ialomiţa. Serviciul public de audit are o altă procedură, se emit facturi în baza serviciului efectuat, respectiv salarii, deplasările auditorilor şi cheltuielile de funcţionare. La sfârşit de an, acest serviciu trebuie să aibă o balanţă zero. „Toate UAT-urile din Ialomiţa, în afară de Urziceni, au aderat la ADI Ialomiţa. Ultimul care a aderat a fost UAT Ion Roată. Noi, la ora actuală, avem cred că cel mai mare serviciu de audit din ţară, cu 52 de primării. Sunt foarte multe. Suntem pe un drum bun, avem oameni pe care, de la an, la an, caut să-i dezvolt personal, să acceseze cursuri de formare continuă. Vrem să facem un audit foarte bun acolo unde mergem. Avem şi un slogan – Gândim global, acţionăm local. Se ştie că politicile, cel puţin la nivel de Uniunea Europeană, sunt într-o continuă schimbare şi, în acelaşi timp, modernizare. Iar noi luând ca şi principii dezvoltarea comunităţilor UE, vrem să le aplicăm la nivel local…Un UAT, care are o populaţie de 3.000 locuitori, media, ne dă cotizaţie în jur de 4.500 lei pe an. La 60 de UAT-uri vine în jur de 300.000 lei şi dacă nu am avea diferenţa de bani de la CJ nu ştiu dacă am putea să funcţionăm. Deci, cheltuielile noastre de organizare şi funcţionare pe an sunt în jur la 500.000 lei, cu tot cu plata salariilor, iar noi, anul trecut, am gestionat proiecte de 8,5 milioane lei…Noi tot timpul am încercat să obţinem un feedback de la primari, ca să putem actualiza ghidul solicitantului, să-l adaptăm, să fie mai facil de accesat, dar cu respectarea prevederilor legale”, a precizat directorul Ganea, specificând că 2018 şi 2019 au fost nişte ani în care s-a văzut activitatea ADI Ialomiţa şi primarii şi-au dat seama că proiectele chiar sunt finanţate, că există bune intenţii.

Anul 2020 a fost unul destul de încărcat pentru ADI Ialomiţa, ţinând cont că a avut loc şi campania electorală, pandemia de Coronavirus. Cu toate acestea, ADI Ialomiţa a reuşit să finanţeze 41 de proiecte. „Dacă la început am avut suma de 5 milioane lei aprobată de CJ Ialomiţa, undeva prin toamnă ni s-au suplimentat încă 3,3 milioane lei pentru a finanţa celelalte proiecte aflate pe lista de aşteptare. A fost un an cu multă muncă. În afară de faptul că noi finanţăm aceste proiecte, facem şi vizite de monitorizare. Mergem pe teren, vedem situaţia obiectivului, încercăm să ajutăm acolo unde sunt probleme. Tot timpul avem o relaţie cu UAT-urile membre şi cred că suntem pe drumul cel bun. Învăţăm şi noi din greşeli, cum toată lumea ar trebui să înveţe şi acolo unde am putut chiar am remediat foarte bine. E vorba de greşeli mai mult în implementarea proiectelor. De exemplu, primarii se mai lovesc de anumite probleme. Te lasă un constructor şi pleacă şi atunci, împreună, trebuie să găseşti o altă soluţie. Bine că e mult spus greşeli. Cred că pe viitor  va trebui ca atunci când faci un caiet de sarcini, să ceri şi o expertiză. Este şi o garanţie, dar sunt cazuri şi cazuri. Dar suntem, aşa cum am spus, pe drumul cel bun. Vreau ca pe viitor să scot şi eu o broşură cu practici pozitive, dar şi negative. Ceva de genul: aşa da, aşa nu, tot în ideea de a ajuta UAT-urile care accesează fonduri de la noi”, a punctat directorul Daniel Ganea.

(Continuarea în editia tipărită a ziarului IMPACT)

Ramona BUTNARIU   

 

 

CATEGORII
Împărtășească Acest

COMENTARII

Wordpress (0)
Disqus (0 )