„Această grevă trebuia să aibă loc şi ar fi bine dacă profesorilor li s-ar alătura şi alte categorii sociale”
Aşa cum se ştie, sindicatele din învăţământ au declanşat o grevă generală, nemulţumite de salarizarea personalului din sistem şi condiţiile de muncă. Protestul durează de două săptămâni şi va continua până ce Guvernul va veni cu o soluţie credibilă, care să ofere perspective foarte clare cadrelor didactice ce nu mai cred în promisiuni.
Senatorul AUR Ialomiţa, Rodica Boancă (profesor de limba română) aprobă total demersul colegilor de breaslă şi crede că mai multe categorii sociale ar trebui să le urmeze exemplu, ţinând cont de starea dezastruoasă cu care se confruntă ţara.
„Această grevă trebuia să aibă loc şi ar fi bine dacă profesorilor li s-ar alătura şi alte categorii sociale, pentru a se vedea din satelit dezastrul şi colapsul economic în care ne aflăm. Profesorii n-au ieşit în stradă de bine şi nu mai vreau să aud povestea aceea cu meditaţiile. Un singur profesor din ţara asta a reuşit să-şi ia 7 case cu meditaţii şi să ajungă preşedintele ţării. Restul, nu. Ceilalţi profesori abia dacă ajung să facă un credit, că nici Banca nu le dă bani. Dacă ne imaginăm că doi profesori tineri se căsătoresc, au împreună 4.600 lei. Cum se descurcă ei cu aceşti bani? Cum îşi plătesc facturile, hainele, încălţămintea, mâncarea, cărţile, cursurile, pentru că trebuie să meargă să se perfecţioneze, căci sunt la început de drum. 2.800 lei este extrem de puţin pentru un salariu. Spun guvernanţii noştri, ca din gură de şarpe, că trebuie să vină tineri competenţi în învăţământ, calificaţi, că este lipsă de personal şi predau pensionarii. Au pretenţia să ia şi note mari la titularizare, să se descurce în clasă cu copiii din timpurile acestea. Să facă performanţă, să ridice copilul, să îi dea încredere, să-l asculte, să îi fie aproape, să nu se gândească la altceva decât la copilul acela. Dar cum să nu se gândească la altceva, când el este cu stomacul gol? Sunt lucruri atât de crâncene şi repet: Nu toţi profesorii fac meditaţii. Dar am mai spus, România poate rezolva foarte simplu problema meditaţiilor, dincolo de fiscalizarea lor şi obligativitatea emiterii unei chitanţe sau crearea unor centre speciale unde să fie mai mulţi profesori laolaltă şi să funcţioneze această particularitate a învăţământului, pe care nu am inventat-o noi. Ideea de meditaţii există pretutindeni în lumea aceasta, unde copilul doreşte să facă pregătire suplimentară cu un alt profesor. Dacă ar exista acel program Şcoala după şcoală, în şcolile româneşti şi profesorii ar fi plătiţi ca după orele de curs să rămână încă 2-3 ore cu elevii pentru a discuta ce nu au înţeles la ore, a face temele, atunci n-ar mai avea nici tragere de inimă să dea meditaţii acasă. Profesorii nu fac meditaţii de drag, este o muncă şi responsabilitate foarte mare, consumă timp şi energie. Ar fi foarte fericiţi profesorii să primească un salariu decent, calculat la coşul zilnic şi o plată suplimentară pentru aceste ore suplimentare. Nu cere nimeni să fie plătit în aur şi platină. Deci, acest program ar scoate din circuit meditaţiile…Nu cred că reţeaua de meditaţii este cea care devalizează bugetul naţional. Şi…ei vin şi ne dau nişte vouchere. Aşa o nemernicie şi o jignire mai mare n-am mai întâlnit. Am şi eu copilul care termină clasa a opta. Bineînţeles că stau cu teamă că se vor lua decizii care îmi vor afecta copilul. Dar copilul meu intră la liceu, unde dacă nu găseşte profesori motivaţi, bine plătiţi, bine pregătiţi – care să-şi poată cumpăra cărţi, caiete şi alte materiale – lucrurile acestea o vor afecta şi pe fiica mea. Atunci, tac şi aştept şi las oamenii să facă, ceea ce simt ei că trebuie să facă”, a precizat la Radio Fresh FM, în cadrul emisiunii „Subiectul Zilei”, Rodica Boancă, senator AUR Ialomiţa.
Ministrul Muncii, Marius Budăi, a explicat că solicitarea profesorilor de creştere a salariilor cu 25% nu se poate realiza, în acest moment din cauza faptului că România şi-a asumat prin PNRR o formă a Legii salarizării, care ar trebui să intre în vigoare de la 1 ianuarie. Şi apoi, cel mai important, nu sunt bani. „Voucherele astea sunt o mizerie, un praf aruncat în ochi. Voucherele depind de Ordonanţe de Guvern şi se pot anula, amâna. E o bătaie de joc, nu este salariu. Profesorii vor salarii, vor bani în cont, nu să le dea guvernanţii vouchere la Ana şi Caiafa, când vor ei şi când le convine. Nu, eu vreau salariu, adică cel pe care îl iei lună de lună pe cât ai muncit. Pentru că altfel, ei au foarte multe pretenţii, vor ca profesorii aceştia plătiţi cu 2.800 lei să facă şi performanţe. Un profesor care mai are câteva luni până la pensie, gradul întâi didactic, poate şi doctoratul, are undeva la 5.000 lei salariul net, ceea ce este foarte puţin. Nimeni nu spune că aceste salarii ar putea fi date din anularea pensiilor speciale, de exemplu. Dar nu, că le sar magistraţii în cap, procurorii pe ei, se reactivează dosare, încep anchete. E urât, nu se face aşa ceva. Apoi, în noua lege a învăţământului, se vor înfiinţa vreo 20 şi ceva de instituţii pe lângă Ministerul Învăţământului şi Inspectorate, care mănâncă bani. Hai să desfiinţăm mare parte din ele. De ce ne trebuie atâtea, alea nu sunt bugetofage?…Apoi, faptul că au încercat să asmută asupra profesorilor, părinţii şi elevii, reprezintă cea mai mare nemernicie. Ăştia ar trebui să fie judecaţi pentru înaltă trădare şi incitare la violenţă. Doamne fereşte, dacă se apucau părinţii şi elevii să arunce cu pietre în geamurile profesorilor sau să-i agreseze, să-i ameninţe? Asta spune tot despre cine ne conduce. Divide şi condu, acesta este principiul lor, crezând că aşa vor rezolva problemele…Mi-a plăcut foarte tare un interviu scurt al unei doamne profesoare, unde m-am regăsit mult. A zis în felul următor: De acum înainte, nu voi mai face nici un rabat, nu voi mai pleca urechea la nicio milogire, la nici un plânset, la nicio scuză, pentru a nu-l lăsa corigent sau repetent pe un elev. De acum încolo îmi voi face meseria aşa cum ştiu eu că trebuie făcută şi pe cei care merită să fie lăsaţi repetenţi şi corijenţi, îi voi lăsa, pentru că altfel ajung politicieni şi pe urmă ne conduc pe noi. Are mare dreptate. Cine conduce România, astăzi? Oameni ce au urât şcoala, care nu au avut respect faţă de cercetarea ştiinţifică, precum domnul Ciucă, care a plagiat munca altora. Apoi, domnul Ciolacu, format de sistemul de servicii secrete, şi-a dat Bacul la 24 de ani. Păi, poate să spună cineva că domnul Ciolacu iubeşte şcoala? E fiert pe şcoală. S-a văzut cum vorbeşte şi cum se împleticeşte. Iar domnul Ciucă, nu e în stare nici să citească de pe foaie. Ferească-ne Dumnezeu şi noi aşteptăm de la ei rezolvare, vreodată? Vorbim de oameni fără Dumnezeu, fără viziune, care sunt acolo doar pentru interesul lor şi atât. Astăzi noi trebuia să avem alegeri anticipate, pe fondul acesta de criză masivă”, a subliniat senatorul AUR.
„E mult mai simplu să-i păcăleşti pe oameni cu praf în ochi, pe care când nu-l ai, nu-l dai”
Pe de altă parte, preşedintele Asociaţiei Române pentru Smart City, Eduard Dumitraşcu a lansat în spaţiul public ideea cum că aproximativ 80-90% dintre profesorii din România probabil nu merită o mărire de salariu, însă veniturile din educaţie ar trebui majorate de urgenţă pentru a atrage „oameni de calitate”. Spusele sale îi provoacă o mare indignare senatorului Rodica Boancă. „Cât de nemernic să fii, ca să zici aşa ceva? Dar pe el, cine l-a format, cine l-a învăţat să scrie, să citească? Nu, ăştia sunt scârbavnici, îţi provoacă vomă, efectiv când îi vezi cocoţaţi acolo, pe hoţii, numiţi politic. El n-are nicio perspectivă, o viziune, o soluţie. Hai să micşorăm numărul de ministere, să tăiem aparatul administrativ central, sufocat de rude. Era şi o glumă că singura familie pe care nu o atacă această conducere, este familia tradiţională din sistemul bugetar. Dacă noi numim pe nora ministrului Daea, care a fost dansatoare la bară în Italia, mare directoare de nu ştiu ce sinecură…Este atât de mare mizeria, atât de mare reţeaua asta mafiotă…Asta era soluţia, să se facă un pic de curăţenie pe la instituţii, să se mai taie din protocolul de la ministere, să se aducă bani din zona de pensii speciale. Trebuiau să iasă apoi cu o grilă etapizată de creştere a salariilor, pentru a se ajunge la o negociere corectă, nu să vină cu vouchere. Cum, au dat la pensionari. În loc să le dea pensii, din care oamenii să-şi cumpere medicamente, îmbrăcăminte, hrană şi aşa mai departe. E mult mai simplu să-i păcăleşti pe oameni cu praf în ochi, pe care când nu-l ai, nu-l dai…Eu am spus tot timpul că metoda cu voucher-ul este de fapt una de sărăcire”, a punctat Rodica Boancă.
„Guvernul nu are încotro, decât să le dea profesorilor lucrurile de bun simţ pe care le cer”
Una peste alta, un sondaj CURS de tip Omnibus relevă faptul că aproape jumătate dintre români susţin greva profesorilor, chiar dacă admit faptul că nu era oportună greva în apropierea examenelor elevilor. Conform sondajului, 43% dintre români consideră că profesorii au dreptate să protesteze pentru că au salarii mici. De asemenea, 39% consideră că momentul ales pentru declanşarea grevei nu este cel mai bun. Acelaşi sondaj relevă faptul că 34% dintre români nu sunt mulţumiţi de modul în care Guvernul gestionează această grevă a profesorilor. „Guvernul nu are încotro, decât să le dea profesorilor lucrurile de bun simţ pe care le cer. Eu sper ca situaţia să se rezolve săptămâna aceasta, fiindcă a devenit obositoare şi pentru cadrele didactice. Ei nu sunt plătiţi în această perioadă, ceea ce iarăşi mi se pare cumva o chestiune ce te forţează oarecum să nu declanşezi grevă. Sau dacă o declanşezi, să fie pe termen scurt. Totuşi, aceşti oameni au fost scoşi la grevă de sindicate, care încasează nişte bani, din cotizaţii. Şi acestea ar trebui să suplimenteze veniturile profesorilor, într-o lume normală la cap. Căci şi sindicatele acestea ştim cu toţii sunt nişte sinecure. Mă mir că, de data aceasta, au avut curaj să facă ceva. Cred că Guvernul aşteaptă ca profesorii să se plictisească, să renunţe la grevă, pentru că legea este ineptă. Cum să nu-l plăteşti pe om, cât este în grevă? Vor renunţa, se vor opri, pentru că nu vor mai lua salariu pe luna următoare. Profesorii şi-au asumat că vor lua jumătate din salariu. Şi, ce-au primit? Li s-a spus în faţă că atât are statul pentru ei şi că de fapt nu contează şi că nu dau doi bani pe educaţie. Mă tem că profesorii nu vor obţine ceea ce doresc, pentru că guvernanţii au alte preocupări în realitate”, a mai adăugat Rodica Boancă, senator AUR Ialomiţa.
Cristina ANDREI