„Absolvenţii de facultate, trebuie să fie motivaţi pentru a veni în învăţământ”
Una dintre problemele semnalate de către cei care activează în sistemul de învăţământ o reprezintă salariile. Mai exact, vestea că salariile nu vor creşte de la 1 ianuarie 2023, pe noul proiect de lege, i-a dezamăgit încă o dată, dacă mai era nevoie. Conform legislaţiei în vigoare, profesorii ar fi trebuit să primească încă din 2020, o creştere de 16% pentru a ajunge la grila prevăzută de lege în 2022. Cu creşterea primită în ianuarie 2022, de 4 puncte, procentual ar mai fi 12 la sută creştere până la grilă – după cum informa fostul ministru Sorin Cîmpeanu (în ianuarie, anul curent). La momentul respectiv, ex ministrul a lăsat să se înţeleagă că aceşti bani ar putea fi acordaţi dacă vor exista încasări la buget.
Referitor la acest sensibil subiect, Luminiţa Barcari, deputat PNL Ialomiţa spune că, într-adevăr, a fost aprobată Ordonanţa de Guvern cu creşterea de 4 puncte procentuale. Însă, îşi doreşte ca profesorii să primească în totalitate drepturile, aşa cum este prevăzut în lege. „Eu îmi doresc să se aplice tot ce este prevăzut în lege, inclusiv măririle salariale. Profesorul trebuie să fie motivat să vină la oră. Şi, în primul rând, absolvenţii de facultate, trebuie să fie motivaţi pentru a veni în învăţământ. Iar o motivaţie, evident, o reprezintă şi salarizarea…Apoi, prestigiul. Ştim foarte bine că profesorul era respectat în societate. Dar, nici pe vremuri nu avea un salariu atât de mare. Însă, avea prestigiu. Totuşi, respectul, pe care alţii ţi-l acordă, trebuie să-l şi câştigi prin prestaţia ta la clasă, prin felul în care îţi faci datoria. Prin felul în care te prezinţi în faţa elevilor şi a părinţilor, îţi poţi câştiga respectul. Într-adevăr, societatea ne-a cam luat şi din prestigiu, dar trebuie cu toţii să luptăm să-l câştigăm”, a precizat la Radio Fresh FM, în cadrul emisiunii „Subiectul Zilei”, Luminiţa Barcari, specificând că salarizarea este o componentă a prestigiului pe care profesorii pot să-l aibă în viitor. Fireşte că şi profesorii trebuie să fie bine pregătiţi. Nu oricine care are studii superioare poate deveni profesor. Totuşi există un articol în care se prevede că dacă nu ai pregătirea de specialitate necesară, poţi deveni profesor. Însă, în metodologii vor fi prevăzute toate condiţiile. „Aici este vorba, de exemplu, de disciplinele tehnice care nu sunt acoperite cu profesori de specialitate. Mă refer la acele licee tehnologice care se vor numi licee profesionale. Dar, pentru a veni pe câteva ore, ca profesor asociat, s-a pus condiţia să poată veni, să fie monitorizat, să-şi dea între timp nişte examene pe psihopedagogie şi aşa mai departe. Nici acum nu au masterat didactic toţi cei care vin în învăţământ. Au modulul de psihopedagogie, care se face aşa cum se face. La Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic se face modulul de psihopedagogie şi dacă ai modulul unu, doi, poţi veni în învăţământ. Deci, nu e o problemă, pot veni cu facultate şi cu acest modul. Şi, în funcţie de specialitate, pot da apoi titularizarea. Dar, eu asigur că titularizarea nu e simplă deloc, după cum s-a văzut de-a lungul timpului. Ca atare, articolul se referă la profesorii asociaţi şi acele discipline unde nu găseşti pe cine să predea câteva ore, profesori dedicaţi cu masterat didactic”, a mai adăugat deputatul liberal ialomiţean.
Cristina ANDREI