40% din tinerii români cumpără intenționat produse contrafăcute!

Oficiul pentru Proprietate Intelectuală al Uniunii Europene, în cadrul căruia InfoCons reprezintă România în cadrul Grupului dedicat Societăților Civile, a lansat ediția a treia a proiectului „Tablou de bord privind Tineretul și Proprietatea Intelectuală” („Intellectual Property and Youth Scoreboard”). Prin acest proiect, oferă, astfel, o actualizare despre percepția și comportamentul tinerilor în ceea ce privește încălcarea proprietății intelectuale în contextul post-pandemie.
În cadrul Proiectului, a fost realizat un studio, în perioada 7-28 februarie, la care au participat 22.021 de tineri, cu vârste cuprinse între 15 și 24 de ani, din cele 27 de state membre UE.
Studiul realizat de Oficiul pentru Proprietate Intelectuală al Uniunii Europene a evidențiat mai multe informații cu privire la tendințele tinerilor în materie de achiziționare a bunurilor contrafăcute și accesare a conținutului piratat la nivel national și international.
Date raportate la nivelul Uniunii Europene
52% dintre respondenți au cumpărat, în ultimul an, cel puțin un produs contrafăcut din mediul online, atât intenționat, cât și involuntar. 33% au accesat conținut digital din surse nelegitime. Iar dintre cei care au achiziționat/accesat în mod intenționat, 37% au cumpărat un produs contrafăcut și 21% au utilizat, redat, descărcat sau transmis conținut din surse nelegitime.
Date raportate la România
40% din tinerii români chestionați au cumpărat în mod intenționat un produs contrafăcut și 14% au accesat conținut piratat în mod voluntar. Nu în ultimul rând, 61% din tinerii români preferă să acceseze conținut digital din surse legitime, față de media de 60% la nivel european.
Printre factorii ce stau la baza achiziționării produselor contrafăcute și a accesării conținutului piratat se regăsesc prețul, disponibilitatea și influența socială. În schimb, în ceea ce privește factorii care descurajează acest comportament, se află amenințările cibernetice, frauda cibernetică și impactul asupra mediului înconjurător.
Care sunt tendințele referitoare la achiziționarea de produse contrafăcute?
În contextul post-pandemie, noul sondaj a confirmat faptul că 37% din tineri au cumpărat intenționat unul sau mai multe produse contrafăcute, în comparație cu anul 2019, când procentul atingea 14%. Acest procent variază în funcție de țară:
62% Grecia, cel mai ridicat procent și 24% Cehia, cel mai scăzut. În România, 40% din tineri au cumpărat produse contrafăcute. În mod frecvent, tinerii la nivel european cumpără produse contrafăcute precum: 17 % haine și accesorii, 14 % încălțăminte, 13 % dispozitive electronice și 12 % produse de igienă, cosmetice, îngrijire personală și parfumuri. Totodată, respondenții au confirmat existența unor dificultăți de a distinge produsele autentice de cele contrafăcute. Cu alte cuvinte, aproximativ 50% afirmă că nu au achiziționat astfel de produse sau sunt nesiguri dacă au cumpărat produse contrafăcute.
Care sunt tendințele referitoare la accesarea conținutului piratat?
În ceea ce privește accesarea conținutului digital, se observă o creștere în rândul generațiilor mai tinere cu privire la accesarea conținutului legitim. 60% nu au utilizat, redat, descărcat sau transmis conținut piratat în ultimul an, 51% în 2019 și 40% în 2016. Cu toate acestea, însă, pirateria intenționată rămâne neschimbată. 21% din tinerii consumatori (unul din cinci) confirmă faptul că au accesat, intenționat, conținut piratat în ultimele 12 luni. 12% au accesat conținut piratat întâmplător, iar 7% nu știu dacă au urmărit sau nu. În mod frecvent, tinerii la nivel european accesează conținut piratat precum: 61 % filme, 52 % seriale TV și 36 % muzică. Acest conținut a fost accesat folosindu-se website-uri, aplicații și platforme de social media dedicate.
În contextul acestor rezultate representative la nivel național și european, directorul executiv EUIPO, Christian Archambeau, a punctat că sondajele sunt îngrijorătoare. „A treia ediție a proiectului «Tablou de bord privind Tineretul și Proprietatea Intelectuală » («Intellectual Property and Youth Scoreboard »), publicată pe parcursul Anului European al Tineretului, confirmă tendințele identificate în edițiile anterioare. Oferă, astfel, perspective mai amănunțite cu privire la percepțiile și atitudinile tinerilor. Într-o perioadă în care comerțul online și consumul digital au crescut semnificativ, creșterea achizițiilor voluntare și involuntare de bunuri contrafăcute este îngrijorătoare. În ceea ce privește pirateria, aceasta nu scade, chiar dacă tinerii consumatori preferă din ce în ce mai mult conținut provenit din surse legitime. Această nouă analiză oferă o unealtă valoroasă părților interesate, factorilor de decizie politică, cât și educatorilor și organizațiilor civile în formarea inițiativelor de conștientizare pentru a susține alegerile informate ale tinerilor noștri cetățeni și consumatori”, a declarat acesta.

Petruța RIDICHE

CATEGORII
Împărtășească Acest

COMENTARII

Wordpress (0)
Disqus (1 )